HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 FÖR BRA anläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:04:30  Show Profile Send tek a Private Message
läste lite i en tråd om bra inspelningar för hård musik i 'musik'-kategorin och det var ett antal personer som, vad jag förstod, hade bra anläggningar och klagade på en massa skivor som hade dåliga inspelningar... är det så att man om man har en dyr anläggning kan man ha en FÖR BRA anläggning så att man märker tydligare om en skiva är dåligt inspelad/producerat jämfört med vad man skulle märka med en billigare anläggning?

måste ju kännas lite surt i så fall.

ett exempel på en dålig inspelad skiva var t ex metallicas black album.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:08:25  Show Profile Send n0p a Private Message
Har en polare som lider när han ska spela mp3. Nog för att jag vet att mp3 i lägre bitrate inte handlar om ngn hifi. Men den anläggning som jag ska skaffa är de ett krav att man ska kunna spela mp3 utan att de låter "sönderanalyserat".

För mig handlar nog musik lite mer om kvantitet än kvalitet. Men de är väl upp till var och en.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:10:13  Show Profile Send tek a Private Message
kan ju vara värt att begrunda ibland när folk diskuterar och ger råd att deras svar kanske är färgade beroende på vilken anläggning dom har... har dom en anläggning för 100 000 kanske kablar är av betydelse i större utsträckning än om man har en anläggning för 10 000, samma med mp3 osv. dyrare anläggningar så hör man 'mer' på gott och ont verkar det som!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:21:37  Show Profile Send ekman a Private Message
sen så skulle man ju kunna önska att man hade så taskig hörsel att alla anläggningar lät lika bra då slapp man ju lägga pengar på detta överhuvudtaget eller hur?
Go to Top of Page

Steve
Member

261 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:24:08  Show Profile Send Steve a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

sen så skulle man ju kunna önska att man hade så taskig hörsel att alla anläggningar lät lika bra då slapp man ju lägga pengar på detta överhuvudtaget eller hur?

Nej Nej Nej då har man ju gått miste om allt skoj med välljuds jakten.
Jag har iallafall skitskoj på vägen
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:24:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by tek

kan ju vara värt att begrunda ibland när folk diskuterar och ger råd att deras svar kanske är färgade beroende på vilken anläggning dom har... har dom en anläggning för 100 000 kanske kablar är av betydelse i större utsträckning än om man har en anläggning för 10 000, samma med mp3 osv. dyrare anläggningar så hör man 'mer' på gott och ont verkar det som!

Ja, visst är det så. MvhKristofer
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:25:28  Show Profile Send ekman a Private Message
håller med dig Steve detta är skitkul så kör på bara =)
Go to Top of Page

Steve
Member

261 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:26:23  Show Profile Send Steve a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

håller med dig Steve detta är skitkul så kör på bara =)

Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/10/19 :  10:56:27  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Visst kan det vara tråkigt ibland och höra någon inspelning som man sett fram emot och sen inser att den låter verkligen störande illa.

Men på samma gång kan det vara helt underbart och få höra den där bra låten som har så jäkla bra inspelning att man får gåshus av bara tanken på den.

En tredje poäng är att när man uppgraderar någon komponent återigen får en "Aha-upplevelse" av sin gamla (välproducerade) skivor när man hör nya saker och upplever nya bättre ljud på skivan.

Say's who!?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:03:27  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Visst kan det vara så att en bättre anläggning lättare avslöjar t.ex. inspelningstekniska eller formatmässiga brister, men man ska nog inte glömma att en sämre anläggning kan fördärva bättre inspelningar också. Jag tycker nog att det sistnämnda är värre. Sedan misstänker jag att somliga anläggnigar som upplevs som väldigt avslöjande i själva verket framför allt är dynamikkomprimerade och/eller basfattiga. Dessutom har det nog inte så mycket med anläggningens pris att göra. Jag har hört väldigt dyra grejer som inte har varit särskilt avslöjande alls. Sist men inte minst har nog rummet mycket större betydelse än man tror när det gäller anläggningens förmåga att avslöja små detaljer.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:12:35  Show Profile Send Peder B a Private Message
En bättre anläggning (behöver inte alltid vara dyrare) men är väl oftast det, tar fram mer detaljer i inspelningen, både på gott och ont kan man tycka. Har vid flera tillfällen kommit på mig själv att vad är det egentligen man sitter och lyssnar på, välinspelat javisst men hjälper det med det om det för övrigt är skräpmusik. Man får ibland stå ut med vissa tråkningar från andra hälften. Men det händer givetvis oxå att man stöter på musik som man aldrig skulle lyssnat på om det inte vore för att den var välinspelad och konstaterat att den var kanon. Tror personligen att det är bra att utgå från den musik man tänkt spela när man bygger upp sin anläggning!

// Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:23:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det värsta är när man tvingas ändra musiksmak pga. att anläggningen inte klarar vissa skivor. Fast det kanske kvittar, för att det är ändå inte musiken som är det viktigaste, utan att det låter coolt och häftigt med största möjliga ljudbild och det gör alla audiofil-skivor. Hur många här inne är på väg i den beskrivna riktningen Jag kan erkänna att jag har också börjat lyssna på en del skivor där det musikaliska kansek inte tilltalar till 100%.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:28:33  Show Profile Send tek a Private Message
tycker också det här snacket om att uppgradera och få bättre ljud får man ju ta med en nypa salt. läser man tidningar t ex så får man lite bättre ljud med dom värre högtalarkablarna, sen lite bättre till med en bättre signalkabel.. och en ny förstärkare ger ett riktigt klipp, vilket även dämpfötterna gör, sen blir det ett riktigt lyft när man ställer det på en riktig hifibänk... och stativen ger också bättre ljud... för att inte tala om en bättre cd än den man haft... och sen ska man köra med en "mains conditioner" (har inte ens förstått vad det är) och varför inte bi-wira kablarna... och lägga till en isolerande plattform typ BASE... och så där håller det på och varenda liten pryl beskrivs i helt lyriska ordalag typ "det där VERKLIGEN skillnad, nu hör man en ny nyans i bruce springsteens röst på den och den låten"

det är ju knappast särskilt logiskt, det kan ju omöjligen bli stora skillnad hela tiden på varenda pryl man lägger till till det oändliga...

snarare är det väl som datorer, har man en 486a och köper en pentium 4 1ghz så är skillnaden enorm, uppgraderar man däremot sin pentium 4 1ghz till pentium 4 2ghz så är skillnaden betydligt mindre men man får ändå betala rejält med pengar..

det måste ju finnas nivåer inom hifi där man ligger på bästa tänkbara ljud per krona, och att gå över dom nivåerna ger marginella skillnader och är egentligen inte värt det prismässigt.

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:36:49  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag vill inte låta tjatig på något vis, men byt till vinyl
så slipper ni problemet. Fenomenet "dåliga inspelningar" har jag bara hört på CD. Lyssnar man på vinyl så låter olika skivor så klart annorlunda, men det är mer en fråga om hur den är producerad än ljudkvalitet. Vissa är mörka andra ljusa, bastunga/baslätta, mjuka/tajta osv. Idag lyssnar jag på allt med samma glädje. Vilket är underbart för nu slipper jag dom där urtrista CD skivorna som förvisso lät fantastiskt. På vinyl är nästan allt faantastiskt, förutom nya digitalproducerade skivor.

Mvh
Daniel
Bakis och bråkig

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:41:42  Show Profile Send tek a Private Message
jaha så en skiva som t ex metallicas 'black' som många tycker låter platt och så menar du låter fantastisk bara för den är på vinyl?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:43:10  Show Profile Send ekman a Private Message
"det är ju knappast särskilt logiskt, det kan ju omöjligen bli stora skillnad hela tiden på varenda pryl man lägger till till det oändliga..."

jag skulle vilja påstå att det är du som är ologiskt det är väl hur självklart som helst att det blir skillnad varje gång man byter något i anläggningen? vad det än kan vara ifrån cdspelare till dämpfötter sen så kanske det inte är alltid som förbättringarna är till det bättre men självklart blir det skillnad om du byter ut en del du kan testa marknadens alla olika cdspelare och du kommer få lika många olika resultat så klart

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:48:22  Show Profile Send tek a Private Message
ja det blir skillnad ja. men om vi säger att man har grejer för 2000kr och köper grejer för 10 000 kronor då kasnke det blir 95% skillnad. men byter man kabel kanske det blir 0.95% skillnad.
jag tycker inte skillnad motiverar priset om det inte är avsevärda sådana. men det är ju min högst personliga åsikt, jag har många hobbies att lägga pengar på.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/19 :  11:52:27  Show Profile Send ekman a Private Message
det är ju precis som du säger upp till var och en om man vill lägga dom sista och största pengarna för att nå upp till dom sista få promillen av välljud man kan få ut =)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/10/19 :  12:03:22  Show Profile Send Terminator a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Det värsta är när man tvingas ändra musiksmak pga. att anläggningen inte klarar vissa skivor. Fast det kanske kvittar, för att det är ändå inte musiken som är det viktigaste, utan att det låter coolt och häftigt med största möjliga ljudbild och det gör alla audiofil-skivor. Hur många här inne är på väg i den beskrivna riktningen Jag kan erkänna att jag har också börjat lyssna på en del skivor där det musikaliska kansek inte tilltalar till 100%.

Bang on target! Jag har inte börjat välja bort skivor och musikstilar, ännu, men däremot så är det ju en del skivor som snurrar ofta och det till stor del därför att de låter så bra inspelningsmässigt. Men, jag ser inte det som ett problem eftersom var och en blir salig på sitt sätt. Finns ju många "musikälskare" som sitter med Getto blaster och njuter.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/10/19 :  16:59:50  Show Profile Send dax a Private Message
Istället för att få en genomsnittsgrå musiksörja får man höga berg och djupa dalar (olika bra eller dåligt alltså)!

Välj vad du tycker är bäst, en person som alltid är likadan (humör) eller en som kan vara jätteglad och ibland lite nere!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/19 :  17:22:34  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by tek
.......
hade bra anläggningar och klagade på en massa skivor som hade dåliga inspelningar... är det så att man om man har en dyr anläggning kan man ha en FÖR BRA anläggning så att man märker tydligare om en skiva är dåligt inspelad/producerat jämfört med vad man skulle märka med en billigare anläggning?
..........

Det är nog inte den bra anläggningen som är "för bra".
Det är den sämre anläggningen som är för dålig för att lyfta fram de sista kvaliteterna.

Bra ljud är vanebildande. Är man van vid bra ljud så är det trevligast att lyssna på bra ljud. Visst kan man undvika att vänja sig genom att undvika bra ljud, men vill man det?

Och så finns det ju sådana som tvunget ska imponera med uttalanden typ:
"Usch vad det låter illa. Jag är van vid att det låter MYCKET bättre."
Vilket mycket väl kan vara sant, men också rent snobberi.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/19 :  18:01:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Och så finns det ju sådana som tvunget ska imponera med uttalanden typ:
"Usch vad det låter illa. Jag är van vid att det låter MYCKET bättre."
Vilket mycket väl kan vara sant, men också rent snobberi.

sådär säger jag varje gång jag är ute
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/19 :  18:33:54  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, min personliga åsikt är att ju bättre saker jag skaffar mig desto sämre låter större delen av mina hårdrocks skivor. Några hårdrocks skivor (främst 70-tals) kan låta riktigt bra också. Men saken är den att jag sätter MUSIKEN framför ljudet. Alltså så lyssnar jag hellre på en as kass inspelad Venom platta än en kanon inspelad platta med musik jag tycker sämre om.
Så även om många av mina skivor låter sämre efter mitt senaste uppgradering (högtalare) så låter andra sååå mycket bättre. Men musiken är det viktigaste, något som ibland försvinner bland tester, mätningar och annat tjafs.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/19 :  20:02:02  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Är det någon som har en 'andra anläggning' just med syftet att spela dåliga inspelningar på? Funderar nästan på att skaffa mig en. Jag blir lite ledsen varje gång jag sätter på en gammal favoritskiva och hör hur dåligt det låter.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/10/19 :  21:48:41  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag kör en JVC kompakt sterio (EX70) till datorn med JPW högtalare MP3, radio CD och Kasett , då funkar det nästan ok med MP3 men till och med på denna enkla anläggning hörs bristerna med MP3 JMF med radio kasett .. MP3 är nog till för dom som inte vill betala för att få välljud.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2002/10/20 :  07:50:07  Show Profile Send ottoman a Private Message
det beror väldigt mycket hur mp3 filen är rippad, vilken program som användes och val av kvaliten, är det tex 120kb/s så låter det s**t, 190kbs och uppåt tycker jag är rätt så godkänt.

För några år sedan var det en kompis som laddade ner musik i formatet RA (realplayer) som är mycket mindre till storlek än mp3 (eftersom han hade modem var det ju mer lönsamt) de lyssnade han på sin dator som hade kopplat till högtalarna som var i prisklassen sådär 90spänn, elementen i de var inte större än systemhögtalaren i datorn :) , och han han undrarde varför folk laddar de stora mp3 filer när det går lika bra med de små smidiga RA filer, så en dag kopplar han datorn till sin denon stereo, och därmed försvinner hela musiksammlingen in i papperskorgen :)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000