HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny på forumet och frågvis!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:56:07  Show Profile Send OcA a Private Message
God kväll Hi-Fi vänner! Är första gången jag skriver på forumet, men har följt diskussioner och annat en längre tid.

Har precis flyttat till lägenhet och gjort mig av med mina B&W 801F till förmån för mindre pjäser. Det blev efter mycket om och men ett par PMC GB1. Stort ljud ur liten låda och hög wife acceptance factor...

Nu till frågorna. Har bara bott i hus tidigare och då kan man ju krana på bäst man vill utan tanke på grannar. Detta gäller ju dock inte i lägenheter tyvärr. Hur pass mycket brukar ni själva dra på innan ni skonar grannarna (alternativt grannarna knackar i väggar/tak)? Finns det någon generell regel mer än inget oljud före 10 på förmiddagen och efter 22 på kvällen?

Fråga nummer två är av mer prylmässig karaktär. Står i begrepp att uppgradera mitt förstärkeri från reservaggregatet Denon PMA 525R (vilken maskin, va?).
Har tidigare ägt en Primare A20MkII som jag körde med mina B&W, men Primaren orkade knappt driva dem!!

Vidare har jag en Denon DCD 1550AR och Supra interconnect. Högtalarkabel är Straight Wire av något slag som jag kom över samtidigt som Primaren. Är tjocka bastarder, typ trädgårdsslang.
Straight Wire kablarna drar åt det ruskigt neutrala, medans Supran är lite varm och go. CD'n skulle jag vilja beteckna som lite ljus, men detaljrik.

Önskar en dos mer värme i ljudet, men inte på bekostnad av detaljer och rapphet i ljudet. Basen kunde gott sträcka ut mer och få större auktoritet. Har dock bara min sunkiga PMA 525 att jämföra med då Primaren redan var såld på GB1 införskaffades.

Priklass är ca 10k begagnat och runt 15-20k om vi snackar nytt. Finns det billigare och bra alternativ gör givetvis inte det något.

Har spanat lite på de nya rörstärkarna som kommit, tex Primaluna och Opera, men vet inte om det är rätt väg att gå. Annars är ju Primare 30.1 ett vettigt val tycker jag. Tact har ju en rätt kul integrerad för runt 15k, kanske vore något?

Lyssnar främst på rock/hårdrock/metall, men det slinker in lite lättare tongångar ibland med.

Ser fram emot svar från den kunniga forumskaran!

Väl mött!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/11 :  20:51:33  Show Profile Send sampix a Private Message
Välkommen

quote:
Hur pass mycket brukar ni själva dra på innan ni skonar grannarna (alternativt grannarna knackar i väggar/tak)? Finns det någon generell regel mer än inget oljud före 10 på förmiddagen och efter 22 på kvällen?



Jag har givit mig själv fria tyglar fram till ca kl 22 på kvällarna. Efter detta får man väl använda lite sunt förnuft.. Helger ger möjligen lite mer spelrum kan tänkas
Tror inte annars att det finns några direkta regler för musik i lägenhet. Vi hade iofs ett gäng tokiga rejvare i trapphuset innan, och då var visst polisen här ett par gånger. Men detta var också extrema ljudnivåer.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:01:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Tackar och bockar! Känns kul med ett svenskt forum för oss hifi-stollar!

Så länge ingen säger ifrån antar jag att volymen är godkänd. Rave i trapphuset låter ju inte så värst roligt. Kul att farbror blå tar sig tid att undersöka!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:39:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har för mig att det är så här att nattetid(efter kl.22.00) får det bara vara högst 40dBA i en lägenhet. Jag minns från den tiden då vi bode i lägenhet och jag mätte ljudnivån från husets ventilation om vi upplevde som störande. Jag mätte då 39dBA vilket då var under 40dBA ....alltså fanns det inget att göra åt den saken. Sedan är det ju också så att man tar hänsyn till hur långvarit det störande bullret är. T.ex. om en bil eller ett tåg rusar förbi utanför huset(en gång i timmen)och ger 65dBA i sovrummet så räknas det ändå så pass kortvarigt att det är acceptabelt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:48:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Det stämmer nog bra med vad jag hört, gcs! Tror nog att min stereo spelar starkare än 40dBA uppe hos grannen om man kvastar på lite. Väldigt låg kvällslyssning borde dock gå bra tycker jag.

PMC låter faktiskt riktigt bra även på smygvolym till skillnad mot mina gamla B&W som var tvugna att pressas stenhårt för att ge något.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/07/11 :  21:58:43  Show Profile Send Mahler a Private Message
Kul me nytt o fräscht blod på forumet!!

Välkommen OcA!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/07/11 :  22:26:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hyresrätt eller bostadsrättslägenhet? Många värdar har anslag med husregler i trapphus eller i samband med att du tecknar kontrakt så kan det vara omnämnt i det finstilta. Det är ganska vanligt att man inte får spela störande musik efter klockan 22.00.

Jag har själv en primare A30.1 men den är ju inget monsterkraftverk precis men det beror ju lite på vad man jämför med. Upplever ljudet som väldigt neutralt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/11 :  22:53:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Det är bostadsrätt jag bor i. Ska kolla igenom pärmen jag fick kvittera ut. Står nog däri...

Primare upplever jag som litet mer på den varmare och mörkare sidan av neutralt, men det kan bero på att min anläggning i övrigt är ganska ljus i ljudet för tillfället.

Vore rätt nice med en integrerad rör med fjärr annars. GB1'orna är enligt vad jag uppfattat väldigt lättdrivna och passar bra med rör. Skulle kanske låna hem en Opera och en Primaluna och se hur det lirar. Vore skönt att få lite bukt med den (ibland) yviga diskanten som jag tror förstärkaren är boven till.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/07/12 :  07:31:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
har spelat mycket i lägenhet, måste säga att behandla era grannar som ni vill bli behandlade själva. Spela inte starkare och stakare tills de kommer och knackar på. Då har ni redan trampat över gränsen ordentligt, vill ni vara en sån granne? Nej, hifi ska inte sammankopplas med irriterandegrannesyndromet. Så, dagtid går det att spela hyfsat högt fram till kanske 17-18, någorlunda högt fram till 22 som skrivits, efter det är det väl så att spela så att inte grannen hör ett knyst av er, hur högt det är är ju husberoende. Jag brukar skruva upp blödatrummhinnanhögt någon gång i månaden, mitt på dagen, under möjligen en minut. Sen vill jag inte spela riktigt starkt längre. Så, ta mycket hänsyn, pressa INTE gränserna, det är bara fult och ni blir en granne ni inte själva skulle vilja ha. Visa hänsyn mot era grannar. Sen kan självklart stereon användas för att träna grannar. Om dom har ett barn ovanför som hoppar runt i träskor inomhus, då anser jag att jag har rätt att dränka det ljudet jag hör med fin musik i stället. :) Så ja, använd huvudet.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/07/12 :  09:33:54  Show Profile Send MartinN a Private Message
Fördelen med bra rumsakustik och en bra anläggning
(rätt högtalare) är t.ex. att basen inte dånar av
stående vågor samt att det är njutbart att lyssna
på lägre volym utan att ljudbilden faller ihop
eller att det låter vasst. Vet med mig själv att
jag lyssnar för mycket och för länge men försöker
hålla nivån tillräckligt låg. Det går alltså att
lyssna på 'låg' nivå med en passlig anläggning.
Sedan kan det vara bra att ta pauser i lyssnandet.
Själv spelar jag mycket sällan efter kl. 22 och då
extremt lågt - kammarmusik he he.

Lycka till !

Martin
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2005/07/12 :  20:06:49  Show Profile Send bing a Private Message
Ganska enkelt prata med grannarna och be dom säga till om dom tycker det blir störande ,vem vet dom kan var jättetrevliga.

alla öron är olika
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:07:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Är nog det klyftigaste jag hört på länge, bing!

Alternativt sätta en lapp i trappuppgången så kan de plinga på om det blir för mäktigt ös.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000