HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SME vätske dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/28 :  00:36:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har ngn koll på eller har testad vätske dämpning till SME 3009/3012?

Vilken typ av förbättring kan man vänta sig?
Är det bara under vissa förutsättningar man skall använda den?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/28 :  08:53:56  Show Profile Send time a Private Message
Jadå, ett måste i en SME 12" basen blir fastare och renare, om man nu inte kör med TB....
Använde den alltid på TD 124 / SME12, kanske det berodde på verket men även SR använde dämpningen trots att det måste ha varit lite extra arbete.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/07/28 :  08:56:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Vad skall det vara för vätska i den?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/07/28 :  09:56:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Vätskan är silikonolja.

Efter att ha hört skillnaden med och utan oljedämpning har jag svårt att tänka mig en tonarm utan dämpning, i stort sett allt blir bättre förutsatt att dämpningen är rätt gjord.

Mer info om FD-200 finns här:
http://bildarkiv.hififorum.nu/MatsT/SME3009.pdf

Edit. Skulle varit den här länken förstås!!
http://bildarkiv.hififorum.nu/MatsT/SME%20FD%20200.pdf

Edited by - MatsT on 2005/07/28 10:04:08
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/07/28 :  10:45:13  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Time: Blir det samma skillnad på en 9" arm?? Jag har en liggande som jag ska montera på min AR.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/07/28 :  11:30:59  Show Profile Send Peter S a Private Message
Silikonolja har varit diskuterat flera gångar här på forumet. Det krypar över kanten på kärlet och lägger en hinna på alla kontaktytor i stor radius från där det finns, vissa vill inte äns ha det i samma rum som stereon. Fråga ESL, han kann berätta rysare om det!

Man viste inte det när dessa armar byggdes.
Änvänn något annat med samma viskositet.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/28 :  11:37:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
om man nu inte kör med TB....



Nu sjunger dom som aldrig förr, rör + switchat.

Skulle vara intressant att testa tillsammans med Shure pickupen.
Synd att folk vill ha astronomiska summor för äldre Thorens/SME prylar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/28 :  11:56:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Silicon kan ställa till stor förödelse.
LM Ericsson fick mkt stora problem med sina växel relän när dom applicerade silikonfett på fiberkutsarna i reläna för att komma undan det stora slitaget och ständiga justerandet av relätungor.

Dålig kontakt var bara förnamnet.

Silicon används även i tonarmslyften, borde väl orsaka samma typ av problem?
Lite krypningar ser man runt lyften.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:05:37  Show Profile Send time a Private Message
HLindgren, vet inte om det blir samma effekt på en 9" men antagligen.
Visst är det siliconolja men vad sjutton ska man använda istället ?! Det kanske finns någon mineralolja som går att använda ? Vacuumpumpsolja ? Något som inte dunstar och behåller sin viskositet, något förslag ?

Cittroman, vi kommar snart på besök, du får leta reda på ett bra gömställe för dina komponenter

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:11:03  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag tror att det blir svårt att hitta ngt substitut.

quote:
Fråga ESL, han kann berätta rysare om det!

Hade han sådan dämpning, eller var det en annan siliconhistoria?

time:Har börjat sätta hänglås överallt.
Så mkt har jag inte, bara lite lagom.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:55:30  Show Profile Send esl a Private Message
Motorsågskedjeolja är ganska seg. Betydligt bättre än ingen dämpnig alls men kanske inte lika seg som silicon.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/07/28 :  13:41:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
I en hemgjord dämpare använde jag STP som har en rätt lämplig viskocitet men jag hade mycket större problem med den oljan än jag haft med silkonolja. STP fastnar överallt! Silikonolja har jag använt i min Formula 4 tonarm sedan lång tid utan några problem.

Sirap har jag också provat och avråder från detta, dels kristalliserar det med tiden men även sirap är mycket kletigt och har en tendens att fastna där det inte skall.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/28 :  17:52:47  Show Profile Send time a Private Message
MatsT, sirap ! Jag har heller aldrig fått problem (vad jag vet) med siliconen i vare sig Well Tempered eller SME men naturligtvis ska man undvika allt potentiellt farligt tom chips och kvinnor.
Hur mäter man viscositet egentligen på ett bra sätt ? Kan det möjligtvis finnas en harmlös "siliconolja" som inte innehåller silicon ? Vad ersatte elektronikindustrin siliconet med !?? Basgegga ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/07/28 :  18:17:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En kopmpis som är mc mekaniker halade fram en dunk med kedjeolja för slutna system denna olja var till Yamaha TR1 med beteckningen lubricant heavy och pris i kilo. Oljan hade en siraps liknande konsistens men mer lättflytande och kletig.

/Anders

Numera en hänsynslös eoJUED:are.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/07/29 :  06:41:27  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Siliconoljan är ett elände över tiden. Man arbetar in luft och damm i den så den blir en pasta. Har bara hört ett bad som fungerar och det är Breuers vilket var extremt lättflytande silicon jämfört med SME. Olika vinklade "fötter" och ett lock med en mycket smal skåra för paddeln. Har inget generellt råd men vet att folk har testat shampo med bra resultat, dessutom väldigt lätt att rengöra och byta vilket man måste göra då och då. Att ta något "segt" dämpar dynamiken också och inte bara resonanser som inte borde vara där ifrån början. Ett sätt att delvis kompensera för dålig arm/pu matchning.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/07/29 :  09:49:16  Show Profile Send Peter S a Private Message
Harry: "att ta något segt dämpar dynamiken..." Detta gäller väl helt rigtigt för rörliga föremäl som t.ex. högtalarkoner, där det varit populärt med plast och sega upphängningar, men en tonarm ska väl idealiskt stå helt still förutom den sakta rörelsen från kant till centrum, eller...?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:44:24  Show Profile Send time a Private Message
Som Well Tempered, de hänger armen i en fisklina ner i en balja med the Evil Silicon och en stor "paddel" den fixade att stå still men kändes inte lika gedigen som en SME så den fick gå. Det måste finnas någon vätska som fungerar, glycerin kanske ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/29 :  10:51:25  Show Profile Send cittroman a Private Message
Glycerin är kanske lite för tunt.
Schampoo är kanske inte så dumt men den ändrar väl konsistens vad tiden lider, man får nog byta ofta.
Lite annorlunda och ha en skivspelare som luktar liljekonvalj.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/07/29 :  12:40:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Problemet med dessa bad är att man skall dämpa ut vibrationer. Men ocentrerade skivor är också ett problem. Tycker fortfarande att man bör undvika bad om det går. Och undvika tonarms/pu kombinationer som vibrerar. Typ ex är väl att sätta MC i SMEIII. SPU och EMT hör hemma i 12" Annars bör man hålla sig till mm.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/29 :  12:53:01  Show Profile Send time a Private Message
Sådana uppenbara misstag får man hålla sig från ! Jag fick en STOR förbättring med både SPU och Koetsu i en SME12" och det tror jag gäller en 9" också.
Kanske det inte beror så mycket på armen som på pickisen ? Om man tittar på ESL kurvor skiljer sig det en del melllan olika pickuper. Ett sätt att komma från problemet är att addera massa i skalet med det är kanske lite OT ?
Provade en gång att sätta fast Pickupen med gummisnoddar och bubbelplast med ett tungt skal, inressanta resultat ! men det går inte att ställa in den exakt förståss
Problemet är att få Pickupen att stå still och att "jorda" ev vibrationer, hur man gör finns det många lösningar på. Sorry för allt OT

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:37:23  Show Profile Send cittroman a Private Message
Allt med pickisar och tonarmar är inte OT, kör på.
Jag har en komplett dämpbalja på g men det beror på vad det blir för pengar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:03:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
Just nu kör jag med en kombination med SME 3012 och en ej helt optimal pickup till den armen, Shure V15xMR.
Men den spårar som en gud därför detta val.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/30 :  15:14:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
Finns det ngn pickup som är mer lämpad till 3012:an och spårar bra?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/31 :  16:23:55  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det bidde för dyrt som vanligt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/07/31 :  16:52:35  Show Profile Send time a Private Message
SPU ! Den är dessutom väldigt snygg Denon 103 kanske ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/07/31 :  18:29:28  Show Profile Send Peter S a Private Message
time: 103!! jajajaja! Kann rekommendera varmt!!

Och den kostar inte skjorten.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000