| Author |
Topic  |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 13:28:22
|
ok nu sitter jag här och lyssnar på senaste samlingsskivan Echoes och den låter riktigt riktigt bra bättre än alla mina andra PF skivor dvs division bell och a momentary lapse of reason
men jag kommer ihåg att det var någon på forumet som hade gjort mätningar på Echoes och den skulle tydligen inte alls vara bra producerat/inspelad eller nåt sånt frågan är ju då var hittar jag till exempel dark side of the moon eller the wall som låter bättre än min Echoes?? säg helst inte mobile fidelity bara  |
|
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 13:59:44
|
| jo jag har skummat igenom dessa men jag vill ha konkreta tips =) vilken utgivning låter bra? bättre än echoes the wall och dark side är dom intressantaste skivorna |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 14:36:13
|
ekman, UK Original, 1 press...på vinyl... |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 14:44:22
|
| den hade jag gärna köpt och tapetsera väggarna med så jag har något kul att kolla på men jag äger ju tyvärr ingen vinylspelare =) hade jag haft vinyl hade jag nog köpt dom på mofi utgivning dom är inte så dyra som cd |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 16:10:58
|
Jag tycker framför allt att min The Wall på Harvest (CDS 7460368 står det på ryggen) låter bättre än Echoes. Mer dynamik och detaljer och allt möjligt... Kanske har att göra med att man fått släta ut nivåerna för att alla spår ska passa på en samlingsskiva som säkert är producerad för att låta "bra" på micro-anläggningar od. Spåren från ex Division Bell tycker jag inte skiljer så mycket. Bägge ligger väl på EMI har jag för mig?
|
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:27:59
|
Tråkigt för dig ekman  |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 00:03:28
|
ekman, har du möjligen remastrade versioner av "momentary.." och "division..." ?? Av de PF CD jag har låter "Echoes" klart sämst! (imo) Ändå är min "The Wall" pressad i Holland! Verkar dock som att remastrade versioner ofta har högre nivå/mindre dynamik än orginal pressarna, oavsett var dessa är pressade. Att det sedan skiljer mellan olika länders orginalpressar gör ju inte det hela lättare . |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
Edited by - SZR on 2002/10/21 00:04:19 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 09:08:46
|
| hmm jag tror att mina är remastrade allihop ja var får man tag i dom som INTE är det?? svårt detta =) harvest får kollas upp dock |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 20:15:45
|
quote: Verkar dock som att remastrade versioner ofta har högre nivå/mindre dynamik än orginal pressarna, oavsett var dessa är pressade.
Håller med dig fullständigt SZR... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 21:00:11
|
Verkar dock som att remastrade versioner ofta har högre nivå/mindre dynamik än orginal pressarna, oavsett var dessa är pressade.
Kan nog väl stämma! Något som man kan tänka på är att Pink Floyd spelade väl in alla skivorna i UK, och det är ytterst sällan som man skickar över dom analoga ORIGINAL mastrarna, utan oftast 2-3 eller 4 kopian av det. Det är bland annat därför man oftast bör som vinyl köpare kolla först upp original släppet i original landet.
|
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:52:29
|
Har själv The Wall & Dark Side ..... i s.k ULTRADISC utgåvor. De är gjorda i guld, låter garanterat grymt! De är producerade av MFSL, Inc., (Mobile Fidelity Sound Lab). Om du är ute efter Floyd + bästa ljud, försök skaffa dessa. Tror dock att det är samlarvärde på dem. Men du blir ej missnöjd. De kommer förmodligen att komma i DVD-Audio & lr SACD format senare, vet ej hur de står sig mot dessa. |
Texas Flood........ |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:24:31
|
quote: Originally posted by srv
Har själv The Wall & Dark Side ..... i s.k ULTRADISC utgåvor. De är gjorda i guld, låter garanterat grymt! De är producerade av MFSL, Inc., (Mobile Fidelity Sound Lab). Om du är ute efter Floyd + bästa ljud, försök skaffa dessa. Tror dock att det är samlarvärde på dem. Men du blir ej missnöjd. De kommer förmodligen att komma i DVD-Audio & lr SACD format senare, vet ej hur de står sig mot dessa.
Vart får man tag på dessa? Vill ha The Wall! |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:26:37
|
Tyvärr vet jag ej, sorry......... Hade jag vetat, hade jag skaffat flera, kommer bli värde i dom, garanterat! Shine On! Trots allt....... |
Texas Flood........ |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:36:08
|
| Kanonsida! Ser ut som man får kolla med banken.....Terve! |
Texas Flood........ |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:01:41
|
quote: Originally posted by srv
Kanonsida! Ser ut som man får kolla med banken.....Terve!
Terve terve, srv!
Joda, www.gemm.com är något av det absolut bästa som finns för en i jakt på sällsynta skivor. 'My Want List' funktion är en riktig pärla. Du anar inte, hur många out-of-print skivor jag har hittat - och fått - via gemm.com; från Australien, USA, England, Nederland, Tyskland... WOW!! |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
| |
Topic  |
|