Hej jag är inte särskillt bevandrad inom elektronik. Men jag tycker att jag har kläcktet en ide som kan funka.
jag sitter hemma med bra högtalare och slutsteg men med stora problam med rumsakustik. Det är pekar i bas området som jag vill åtgärda.
Skulle man inte kunna mäta upp frekvensområdet i basen med hjälp av en decibellmätare och en sinus generator i datorn.
sedan bygger man ett litet filter som dämpar ljudet vid peakerna. självklart ska filtert sitta på signalsidan. Men jag vet inte hur man konstruerar ett sådant filter. blir är det som en konjugat länk (spole konding över polerna)?
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Det är OP-förstärkare dvs. aktiva kretsar...du slipper spolar genom att addera kapacitans på ett finurligt sätt, väldigt praktiskt när man arbetar i basområdet.
/MI
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Det är nog enklare och bättre att angripa problemet vid roten. Det är inte frekvensgången hos dina högtalare som är problemet utan rummets akustik. Använd någon form av absorbenter. Typ tubetraps, paneler eller helmholzresonarorer. Sök på forumet och du hittar många exempel.
Bardis: Jag håller med dig i teorin. det är inte filosofiskt riktigt att kompensera fel med ett annat fel. Men jag och framförallt min bättre hälft tycker nog att det är en bättre lösning att ha några komponenter i signal vägen änn att fylla rummet med tubetraps, paneler, helmholzresonarorer, pösiga soffor ock annat bös.
finns det beräknings program för aktiva filter?
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.