| Author |
Topic  |
|
|
Majesty
Member

104 Posts |
|
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 23:21:35
|
quote: Originally posted by Majesty
Hur står sig gamla förstärkare typ http://www2.blocket.se/view/725606.htm och http://www2.blocket.se/view/732724.htm mot modernare saker? Dom är så fina 
Visst är dom vackra och byggkvalitén överstiger vida dagens plastapparater, men elektroniken är gammaldags och det största problemet om man inte är händig är att få tag på delar till ev. reparationer, men det är ju inte alltid det behövs, att de fortfarande finns kvar vittnar ju redan det om hur bra byggda de är Mvh Lars |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 23:32:49
|
| visst ser dom flashiga ut, men låter inge vidare kan jag lova. Har en pjäs på 38kg som var Pioneers flaggskepp på 80-talet. Men den låter rent ut sagt för jäkligt jämfört med dagens billigare förstärkare. |
 |
|
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 00:00:26
|
Gammla radiodelar har jag hört skall vara bättre än nya, typ man kan få in allt på dom med skaplig kvalite. Om det stämmer vet jag inte eftersom att jag vill vara disk jockey själv och enbart har Cd. Radion får surra i köket el garaget.
|
 |
|
|
Majesty
Member

104 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 00:14:57
|
quote: Originally posted by Ezo
Gammla radiodelar har jag hört skall vara bättre än nya, typ man kan få in allt på dom med skaplig kvalite. Om det stämmer vet jag inte eftersom att jag vill vara disk jockey själv och enbart har Cd. Radion får surra i köket el garaget.
Mjo det har jag märkt.. Kopplade in farsans gamla radionette (60tal?) och det var skitbra mottagning trots antennen inte såg ut att vara mycket för världen  |
 |
|
|
Majesty
Member

104 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 00:17:29
|
Hmm hur är det med att koppla in en cd till en så där efterom det knappast finns en ingång som heter cd 
Blir det sämre ljud av att använda aux än en rikrtig cdingång? |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 00:29:09
|
| Jag har en gammal HK 660 från 80-talet (med MM/MC steg) den låter ypperligt. Tyvärr är det ett spökande jordfel på ena kanalen nu så jag använder den inte. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 01:00:37
|
Nja de där gamla receivrarna var ju konstruerade och framlyssnade för andra typer av högtalare, preferenser och ljudtekniker/musikproduktion än de som är idag. Men vissa pärlor finns det om vissa komponenterna ses över och byts ut. Radiodelarna är ofta rätt bra, speciellt i Kenwoods gamla flaggskepp. Men också Marantzar Yamahaer, Pioneerar och inte minst Tandbergare m.fl. m.fl.
När det gäller förstärkeriet är ofta strömkapaciteten mindre god vid svårare laster, och potentiometrarna har ofta oxiderat...men det finns undantag. |
 |
|
|
Majesty
Member

104 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 03:34:11
|
Hur är det med luxman?  En polare har en sån |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 07:03:29
|
Hmmm ... många äldre rörsteg låter ju utmärkt även med dagens mått mätt. Är detta en företelse som är starkt relaterad till transistorförstärkare 
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 08:34:28
|
 quote: Originally posted by neriks
Hmmm ... många äldre rörsteg låter ju utmärkt även med dagens mått mätt. Är detta en företelse som är starkt relaterad till transistorförstärkare 
Visst är det så att även äldre rörförstärkare står sig bra med dagens mått mätt. Men på samma gång måste de skötas om med rörbyte osv. Men det är ett kärt nöje som betalar tillbaka sig med väljud 
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 08:40:13
|
quote: Originally posted by EAR
Visst är det så att även äldre rörförstärkare står sig bra med dagens mått mätt. Men på samma gång måste de skötas om med rörbyte osv. Men det är ett kärt nöje som betalar tillbaka sig med väljud 
SE UPP EAR:s Indoktrinering fortsätter ! *lol*
Visst är det så att äldre rör stärkare ÖVERLAG låter bättre än äldre Transistor steg. Yamaha hade en hel hög med MONSTER som inte togs in i europa på 70-80 talet. Där var faktiskt vissa som än idag låter riktigt hyffsat. Där är säkerligen fler märken som gjorde massa godis som vi inte fick se här. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 08:52:32
|
Nej nej JOHAN Ingen indoktrinering Det är väl så att där som regel är mindre delar i en rörförstärkare(hardvired)Det som slits i en rörhäck är rören och de bytas ju emellanåt.Det som är gemensamt för både rör vs transistorerna är kondensatorerna som också åldras och behöver bytas. Transistorförstärkare som det finns massor av som fortfarande används är det gamla QUAD-slutsteget 405ān bara som exempel.Gamla Marantz är väl också eftertraktade |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2002/10/21 12:40:30 |
 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 12:25:58
|
Har själv en yamaha från 80-talets mitt/slut, A-720, köpt begagnad för drygt 3000:- -94. Kanske skulle man jämföra den med en billig dagens. Jag jämförde den dock för typ 2,5 år sedan med en Technics för ca 2500-3000:-, och det var klasskillnad till min gamla stärkares fördel. Jag har hittills lagt pengarna på högtalare istället för att uppgradera stärkaren, eftersom den inte känts som den svaga länken i min kedja.
Får väl tillägga att jag haft den inne på reparation enn gång, men nå't snack om problem med delar har det inte varit, och kostnaden var ca 300:-.
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 12:46:02
|
SPEC!! biff
quote: Originally posted by David A
visst ser dom flashiga ut, men låter inge vidare kan jag lova. Har en pjäs på 38kg som var Pioneers flaggskepp på 80-talet. Men den låter rent ut sagt för jäkligt jämfört med dagens billigare förstärkare.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 18:05:31
|
quote: Originally posted by Majesty
Hur står sig gamla förstärkare typ http://www2.blocket.se/view/725606.htm och http://www2.blocket.se/view/732724.htm mot modernare saker? Dom är så fina 
Hej Majesty
Cd- växlaren är väl inte så mycket att ha kanske inte Pionern heller. Marantzen kan dock ha ett hyggligt värde fortfarande. På 70- talet så gjorde Marantz mycket bra produkter och effekten på 2x70 watt avser säkerligen FTC watt, dvs mätt i området 20-20000hz. Dessa watt är ungefär ca: 2x 100 watt RMS. FTC är en strängare mätnorm än Din,Rms och Mpo m.m Lyssna gärna på Marantzen den kan fortfarande ge välljud. Luxman gjorde även bra produkter på dnna tid. Unvik Technicks, Pionner,Sony etc. Mvh Kenth |
 |
|
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 19:19:39
|
Jo. alldeles riktigt.
Rörförstärkare brukar klara sig bättre genom åren.
Jag ska också säga att transistorförstärkare från slutet av 80 talet betecknar jag som moderna. Jag syftade på 70-talare mestadels. Luxman har f.ö. gjort många bra saker. |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
|
| |
Topic  |
|