Anoden glöder på ett rör i mina Audion Silver Night PP Det röret är lite högre än de andra. Kan det vara så att Sovteks rykte om ojämn kvalitet gör sig gällande eller kan det vara något fel på förstärkaren
nu spånar jag men, hur är det med biasingen? justerad eller är steget autobiasad? för hög anodspänning? ..fast har du inte pillat i steget så går nog det bort..
Anta att röret är dåligt. Finns det någon i Växjötrakten med en rörprovare? Eftersom Sovtek 300B inte tillverkas längre måste jag byta alla fyra rören för att inte få en skev klangbild. Det är ingen billig historia.
Stod det inte nåt kåseri på Triodljud för nåt år sen om nån serie 300B österifrån som hade problem med gallerström och strömrusningar? Kan det här vara nåt sånt kanske? Jag bara spekulerar.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Det var Kinesiska rör tror jag, Ryssarna har byggt rör hela tiden, aldrig slutat som resten av Europa så de kan det där med rör. Kvalitetskontrollen kanske kan vara bättre men rören är välkonstuerade och gedigna.
Ja, det stämmer nog att det var kinesiska rör. Tråkigt att höra att en Sovtek 300B har brutit ihop, jag har kört ett par av deras 6B4G ganska hårt under en lång tidsperiod utan problem och enligt källor ska dessa två rör vara väligt likartade invärtes när det är Sovtek (Reflektor) som tillverkat dem.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Om det är autobias och anodglöden följer med om man flyttar röret så har det läck in lite luft i det. Troligen på grund av lite för dåliga förseglingar mellan glaset och anslutningspinnarna. Det som händer är en "thermal runaway" (i brist på en bra översättning) på grund av gallerströmmen som den inläckta gasen orsakar.
Bara att byta rör således (under förutsättning att komponenterna som bestämmer bias och kopplings- och avkopplingskondensatorer är i funktion).
Förr var det vanligt att slutrör glödde för att kopplingskondingarna mellan driv- och slutrör läckte men då följer inte glödande rör med i flyttningarna.