HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Köpa vinylspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/05 :  22:07:57  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Lyssnar inte på vinyl, tyckte det var jobbigt förut med att byta låt och sida m.m. och har just nu ingen skivspelare. Många säger att vinyl låter himla bra, bättre än CD, så det kunde ju vara intressant att kanske köpa lite vinyl-skivor istället för CD-skivor och se om man kanske tycker om det formatet nu med en annan syn på musik än sist man lyssnade på vinyl.
Så min fråga blir då: Skall man köpa en bra spelare begagnad (säg 10-15') och behålla en sämre CD-spelare eller uppgradera till ny CD och en billigare ny skivspelare för säg 2-3000?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/05 :  23:02:33  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag skulle personligen välja alternativ numro två. Vad har du kringutrustning?
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:30:20  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag personligen tyckte det var kul med vinyl, de första månaderna, sen halvtröttnade jag lite och numera får jag väl erkänna att jag inte spelar alls. Nyhetens behag, men som har sin charm. Det är just det där med att trixa med tonarmen efter 20-25 minuter och vända på skivan.

Hur som helst...Jag fixade en begagnad och bytte sedan pickup och drivrem. Det låter absolut lyssningsbart, men man måste tänka på att fixa skivor i bra skick, vilket inte alltid är så billigt.

Mitt tips är följande: Antingen fixa en begagnad skivspelare, hotta upp den för några tusingar och lägg max 5.000 på hela kalaset. Satsa på cd:n. Nu lär jag väl få vinylälskare på halsen, men det är i alla fall min åsikt.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:36:52  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min Rega Planar 3 spöar min Linn Ikemi lite då och då. Ikemin kostade mig 16k, Planar 3 kostade mig 1k5...och då tillhör Ikemi ändå skaran av de bättre spelarna jag hört!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:53:18  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Behöver man trixa med tonarmen hela tiden? Trodde att man kanske bara behövde ställa in den en gång och sedan var det bra med det? Hmmm...kanske dumt att lägga för mycket pengar på något man inte ens vet om man kommer att orka använda så mycket. Skall man hålla på att skruva hela tiden vet jag inte om jag orkar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:55:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Binmarv menade nog att vända på skivan...

En bra spelare håller sin inställning under lång tid(½-år till flera år) men man bör kolla lite då och då. Om inte annat så för att det är kul

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/06 :  00:59:30  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
tack för det pac, annars tar jag ett stort skutt förbi det där med vinyl :-) Hoppades att det var sidbyte som menades men man kan ju inte vara allt för säker, verkar som ju bättre grejjer man skaffar desto känsligare blir de för små små fel....

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/06 :  01:24:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tycker du ska köra båda. Jag kan inte lyssna på viss musik på cd för att det helt enkelt inte låter som jag vill att sån musik ska låta. Bob Marley och Shirley Bassey på cd är ju inte särskilt kul.
Men det finns olika ljudkaraktärer på olika skivspelare också, och då menar jag inte som skillnade mellan pickuper utan mycket större. Det handlar om att välja en lätt eller en tung spelare.
Jag tycker att de dämpade vinylspelarna låter ungefär som cd-spelare, dvs inte så kul på den musiken jag vill lyssna på vinyl. Jag har en gammal Dual-spelare en lätt historia, den spelar mina vinylskivor precis som jag vill att de ska låta.
Så viktigare är nog att bestämma vad du vill ha din spelare till, om du saknar något.

Du bör kuna hitta någon begagnad spelare av relativt hög kvalitet riktigt billigt. Min spelare fick jag!

Sen tycker jag det är roligare med vinylspelare också, för det är nästan bara mekanik = lätt att förstå sig på och ändra om man skulle vilja det.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/08/06 :  09:40:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag kan rekommendera Pro-Ject RPM4. En fin och väldesignad spelare som bara kostar 4400:- ny.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2005/08/06 :  13:08:06  Show Profile Send binmarv a Private Message
Precis rätt uppfattat, vända skivan...Annars var det rätt. Tonarmen ska bara behövas ställas in en gång.

Pro-Ject har trevliga grejer, kan varmt rekomenderas i de nedre prisklasserna.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/06 :  15:03:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Vinyl är väldigt, väldigt trevligt tycker jag. Men om du i dagsläget inte har någon vinylsamling att tala om tycker jag det låter lite märkligt att lägga uppåt 15 papp på en vinylspelare... Som Ayn säger, en Rega Planar 3/P3, med en schysst pickup kan spela väldigt bra och det kan du nog få ihop för 3-4000 kr begagnat. Sedan kan du istället lägga resterande 10 papp på en ny cd-spelare.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/06 :  18:25:19  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tja, det står i alla fall 2 backar med skivor (ca 150-200 st) och samlar damm. Kanske inte världens största samling, men ett par av skivorna saknar jag att inte kunna lyssna på.
Anledningen till att köpa en dyr pjäs vore att då "vet" jag att signalkällan inte sätter gränsen för dynamik och 3D. Det är vad jag inbillar mig i alla fall (vet pris/prestanda följs inte alltid åt). Och "behovet" av att köpa en Freja kanske minskar om man skaffar en riktigt bra skivspelare istället??? Och så var det då det där med RIAA-steg också förstås.

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/07 :  21:40:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Såklart att du ska köpa vinylsvarv, fattas bara annat;-) En bra RIAA för runt en tusing finns från NAD, Creek, Clearaudio......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2005/08/07 :  23:54:13  Show Profile Send Peter A a Private Message
Köpte mig en begagnad Forsell Reference för ett år sedan efter att ha gått och drömt om en sedan tonåren. Mamma, säjer jag bara. Att höra en välinspelad jazzskiva, som den numera legendariska "Jazz at the Pawnshop" är inget mindre än en upplevelse fullt i klass med, ja, ni vet :-)
Det finns vinyl och sedan finns det vinyl...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/08/08 :  00:47:57  Show Profile Send Slupen a Private Message
Lite off topic här..

Men jag lutar åt att köpa en pro-ject expresseion eller pro-ject RPM9.

någon som har något omdömme eller personlig erfarenhet av de spelarna??

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/08 :  09:47:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Dr. Nope: Okidoki, ja då förstår jag lite mer hur du resonerar. I så fall ska du kanske börja med en lyxig skivspelare och lägga cd-spelarplanerna på framtiden?

För 15 tusingar kan du förstås hitta en fantastiskt trevlig skivspelare, nytt eller begagnat. Men som du är inne på så blir phonosteg och framförallt pickup också allt mer avgörande när man kommer upp i prisklasserna...

Då finns det väldans mycket trevligt att kolla in... Skivspelare från Michell, Nottingham Analogue, Clearaudio, Rega, eller kanske en LP 12a... Pickup från Ortophon, Dynavector, Benz, Sumiko... Som phonosteg kanske en Trichord eller Graham Slee...

Goda grundregeler att ha i bakfickan är väl att MC inte alltid är bättre än MM, att matchning pickup-tonarm är viktigt och att en korrekt placering och inställning av hela skivspelaren är helt avgörande.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/09/07 :  21:36:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det spelar väl ingen roll om man inte har en massa vinyl i källaren, det går ju att skaffa, nya som beg. Själv så satte jag ganska nyligen tillbaka min skivspelare i anläggningen, och det är en fröjd att gå och leta i begagnat backarna efter fynd som inte finns på CD, och näppeligen aldrig kommer att komma på CD. Bara det är skäl nog tycker jag. Verk jag har både på vinyl och CD låter mkr roligare på vinyl, även på min gamla spelare från sent 70-tal.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bertie
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/09/08 :  09:42:56  Show Profile Send Bertie a Private Message
Jag kan varmt rekommendera att börja med en begagnad Thorens. Jag köpte en TD150 från 1969 billigt och sedan ett Pro-Ject RIAA-steg för nästan ingenting. Mina klart bästa musikrelaterade investeringar någonsin. Att åter kunna spela alla mina gamla skivor var helt enkelt underbart. Dessutom så mycket bättre än när jag lyssnade på dem som liten. Att hitta nya detaljer, nyanser och djup i låter jag trodde mig kunna utantil var en upplevelse. Enligt alla de som lyssnat på min anläggning låter vinylen likvärdigt eller aningen bättre än min Copland CDA 289. Enda undantagen är vissa HDCD, som faktiskt känns som det överlägset bästa formatet i dagsläget.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:05:00  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har haft min vinylspelare ett tag nu, interspace from Nottingham analog systems, och köpte ett RIAA från Harmony design (hade balanserad utgång, trevligt att kunna använda den ingången på Amplifixen tänkte jag). Och det är utan tvekan det bästa ljudet jag har hemma. Att lyssna på vinyl är som att få 5.1-ljud ur stereon, ruskig mycket mer volym (inte ljudtryck nu, utan volym) i ljudet. CDn är platt, vass och tom i jämförelse. Men det kan ju bero på min CD-spelare också, en Denon DCD755 har jag för den heter, kostade väl en 3000 för ca 5 år sedan. Vet inte hur mycket de olika delarna skivspelare, tonarm och pickup betyder för upplevelsen (vilken prisklass man skall lägga sig i) men det är riktigt kul att lyssna. Var på 2:nd-hand och letade igenom skivorna de hade (lite nostalgi-skivor från 80-talet blev det), köpte 15 skivor för 80:-. Så jag kan definitivt rekommendera att börja med vinyl, sätter inte gärna på en CDskiva hemma längre och letar man på rätt ställe kan man köpa många bra skivor till en struntsumma. Eller väldigt få för massor av pengar, bara att välja ;-)

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:08:55  Show Profile Send mapem a Private Message
Har du en LP-samling ska du absolut ha en skivspelare, även om du kanske inte kommer att använda den lika ofta som CD-spelaren. Det är ju trots allt lite småmeckigt att byta och vända på skivan, och inte kan man hoppa över låtar lika enkelt. Men även en enkel och förhållandevis billig vinylspelare kan låta förvånansvärt bra. Beg Thorens eller t o m Dual, billigare Rega, Clearaudio och Pro-Ject är bra alternativ. Det finns en billig Pro-Ject med inbyggt RIAA. En bra billig p-u är AT 95E ca 400 kr.

Spelade igår kväll en gammal LP med Tanita Tikaram "Twist in my sobriety". Det var riktigt härligt! På en enkel ofjädrad Ariston Pro (ser ut som en Rega-modell och det är nog ingen tillfällighet) med just AT95E.

Edit: Du hann tydligen skaffa spelare medan jag skrev inlägget! Lycka till!

Edited by - mapem on 2005/09/08 11:11:27
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:22:20  Show Profile Send lindome a Private Message

Grattis till en fin spelare!
Vad sitter det för arm resp pickup på den?

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:41:40  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Nottingham Interspace tonarm och Dynavector 10X5 pickup (om jag inte blandar ihop modellbeteckningen).

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/12/05 :  16:00:16  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ah, en likadan kombo som jag har! (Interspace och Dynavector) Jag har den förra Interspacemodellen i härligt grön fejkmarmor! Vilken har du Dr.Nope?
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/12/07 :  15:27:32  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag använder min beggade LP 12:a mer än CD-spelaren, frun gör tvärt om. Just en beggad LP 12:a är klokt, tycker jag. Den är tillverkad i en rackarns massa exemplar och det finns folk som kan serva den länge än. Den låter dessutom väldigt bra, huvudsaken såklart.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:07:56  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
En gammal tråd men jag kan inte avhålla mig från synpunkter. Trådskaparen pratar om volym, som sannolikt är det vi i Opus3 kallar "Perspektiv" = djupledsinformation. Jag har lyssnat på många CDspelare men mest vinyl och egna masterband. För mig är det utom all diskussion att vinylen låter närmare masterbandet än någon av de CDsystem jag hitintills hört. Mina kontakter med studios vsar också att ett bra analogt system ger bättre lågnivåinformation än digitala system. (Hoppas jag får anledning att korrigera mig en dag!).
Det är trist att de rekommendationer som kommer in handlar om skivspelare för en tusenlapp från 60 talet, när det går att få så mycket bättre. Luxman PD 300 är en förträfflig spelare , bättre är PD 350, som exempel.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/01/29 :  17:57:47  Show Profile Send Klingan a Private Message

"Det är trist att de rekommendationer som kommer in handlar om skivspelare för en tusenlapp från 60 talet, när det går att få så mycket bättre. Luxman PD 300 är en förträfflig spelare , bättre är PD 350, som exempel."

Blir lite nyfiken på ditt resonemang. Vill du utveckla det lite? Är lite nyfiken på att införskaffa mig en bättre vinylare, då jag nu har en Dual 505 III, för att satsa mer helhjärtat på vinyl. Har hittat alldeles för mycket bra vinyl för en bråkdel på olika loppisbesök den senaste tiden. Köpte idag Birgit Nilson - Tristan och Isolde från Decca(1959)för 5kr.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000