Author |
Topic  |
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 07:18:04
|
"...tusenlapp från 60-talet..." - Gratis från 70-talet är väl inte helt fel? Alltså en Thorens TD-150 i mitt fall. Förebild till LP 12. |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/30 : 20:59:25
|
Egentligen är jag emot "subchassiespelare" AR var först och fick sedan efterföljare tidigt Thoren TD 150 och där Dunlop konstruerade Linn, som sedantog över av Tiefenbrun och många andra. Problemet med subchassie är att motor-drivrem- tallrik, utgör ett resonanssytem, motorn sitter i den statiska delen och remmen spänner den svängande delen med tallrik och tonarm. Lådan utgör ett annat. "Bara lådan, skulle med en greppbräda, stall och strängsats kunna tjänstgöras som banjo". Upphängningkorset där tallrik och tonarm är infästade är alldeles för vekt. Det är en serie av resonatorer och vissa "bondfångare" har etablerar s.k. "kliniker" där man försöker ställa in resonanserna för att få en förstärkning i övre basområdet och därigenom göra om musiken till "stampa takten". Det finns en del som trots sämre mätvärden är lite förnuftigare. Connoiseur, brukar man hitta för några hundringar för dom som absolut inte vill investera något för framtiden. Lenco L75 rumlar på men ganska bra, kostar dock några hundringar mer. Garrard 301 0ch 401 börja bli dyrgripar. Luxman PD 300, som egentligen är en subchassiespelare men bra gjord. PD 310 och 350 har påtagligt mycket rumble på grund av dålig motorinfästning, men det går kanske att fixa. Det finns en Empire Trobadour på Tradea, en tung tonarm som kräver pickup med låg komplians men den jag hade en tid skötte sig fint. Automaterna från Dual, Garrard, PE, mfl "rumlar" alldeles för mycket, motorn behöver vara stark för att orka med alla uppgifter. Jag får fortsätta framöver med mina synpunkter, det här tar alldeles för mycket plats för att vara ett inlägg i debatten. Men jag håller med Buggson - det finns kolosalt mycket fin musik på fina skivor på loppisar och hos gamla änkor, det är bara att leta och utvecklas för oss som är intresserade av musiken!
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 09:58:54
|
Ojdå, här har man missat att svara...
Lindvall, har du också dynavectors 10X5-PU? Lite nyfiken på att kanske leta upp en bättre PU, om man kan få mer dynamik/detaljer från bättre PU? Annars har jag den modellen med tung stor tallrik och svart/grön marmor. Inköpt september -04 har jag för mig.
Bo: Trådskaparen vet inte alltid vad han pratar om :-) Men det stämmer som du säger, mer perspektiv, mer basinformation och fylligare/varmare ljud. Fast nu har jag börjat fundera på om det har mer att göra med att nivån ut från CD:n är lägre än den från RIIAt (hmm, är det RIIA eller RIAA, kan aldrig komma ihåg det). Men väldigt nöjd med min vinylspelare, skall bara uppgradera förstärkare (Krell 400 kanske, den dagen man får råd) och kanske RIAA och pickup, och sedan.... ;-) |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 14:49:16
|
Intressant från Bo om subchassiet som resonator. Remmen på min TD-150 är ganska slack, det kanske är en fördel i det avseendet? Men jag kan se på mina högtalarkoner att den producerar låga (ohörbara) frekvenser med stor amplitud som kanske inte kommer från skivan utan från spelaren? |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2006/01/31 : 20:01:51
|
Vilka spelare är inte "subchassiespelare" (nytt ord för mig ) och kan vara intressanta att titta närmare på? Ursäkta Dr.Nope att jag spinner vidare på din tråd.
|
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 11:13:22
|
quote: Vilka spelare är inte "subchassiespelare"
I stort sett alla spelare som tillverkas numera t ex Rega, Clearaudio, Pro-ject m fl har fasta plintar och inget fjäderupphängt subchassi. Den mest kända med fjädrande upphängning som fortfarande tillverkas är väl Linn LP 12.
Först hade alla spelare fast plint, klassikern är väl Thorens TD 124. Sen började AR med fjädrande eller "flytande" upphängning i slutet på 60-talet och Thorens kom med TD 150 och sedan Linn med LP 12 och det var det som gällde under något decennium. Nu är alltså åter den fasta plinten dominerande, från lo till hi end. Men det finns en hel del "esoteriska" spelare med olika lösningar på fjädrande upphängt subchassi fortfarande. Syftet med subchassi är väl främst att isolera spelaren från motorn antar jag. Andra löser detta med att sätta sätter motorn utanför själva spelaren.
Jag har en av varje sort och föredrar, just nu i alla fall, den "flytande".
Jag är ingen expert på detta, rätta mig gärna om jag har fel. |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 14:22:57
|
quote: Vilka spelare är inte "subchassiespelare"
REGA P9 är vi väldigt glada för  Provade även LP12 men blev tokig på gunget Har inte vattensäng heller  
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 14:59:15
|
quote: Vilka spelare är inte "subchassiespelare" ....
Det finns ett antal "tunga" skivspelare som är fjädrande upphängda, t.ex. Avid....
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 15:09:52
|
Eliot, vet att du har en hel del erfarenhet av vinylspelare, har du lyssnat nånting på Avids modeller och i så fall hur tycker du att de är? |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 15:59:57
|
Bo Hansson vad sägs om en Sony TTS 3000 från 1970? Sony tillverkade också en tonarm(PUA 286)till den.... hur är den? |
Edited by - gcs on 2006/02/01 20:48:31 |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 16:35:17
|
quote: Eliot, vet att du har en hel del erfarenhet av vinylspelare, har du lyssnat nånting på Avids modeller och i så fall hur tycker du att de är?
- Jag har inte lyssnat (seriöst) på någon av deras modeller så jag kan tyvärr inte ge något omdömme  Det är överhuvudtaget mycket svårt att rättvist bedömma en skivspelare eftersom det är så mycket mer än själva skivspelaren - och kanske i högre grad än skivspelaren - som påverkar ljudet. Jag tänker då på pickup, tonarm och RIAA-steg och hur väl de passar ihop 
Förra året på Sollentunamässan spelade Mårten Design på en Avid-spelare och quote: det lät mycket intimt och skönt och min första tanke när jag stack in huvudet i rummet var att det är just så här det skall låta

Det lät som sagt riktigt trevligt och det kan tänkas att man kommer att ha en liknande uppställning på HighEnd '06 på Kungsholmen....
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2006/02/01 16:36:26 |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/02/01 : 21:02:06
|
Vid åtskilliga tillfällen har jag varit med då någon, provat en bättre skivspelare än Thorens TD 145-166, Unamco T1 och liknande. Upplevelsen av den bättre har varit ganska chockerande för lyssnare, som ofta fällt kommentaren, "jamen det är ju bara att snurra skivan i någotsånär rätt hastighet och läsa den med samma pickup som vi just flyttat över. Varför blir det så stor skillnad?"
Det handlar om refereser. I varje delmoment skall pickupen vara "fixerad till skivan" modulationen i skivspåret skall påverka motorn i pickupen. Allt som kan röra sig mellan pickupen och skivan skapar flexibilitet och dåliga "referenser". Om sedan ett anatal inbyggda resonatorer är med och "spelar" bidrar det ytterligare till att försämra "referenserna".
De minsta rörelser pickupnålen gör är i närheten av molekylstorlek, det är en delikat uppgift att läsa information med så små rörelser. Det är lätt att tänka vad som händer om något samtidigt "skakar" på systemet under tiden den försöker läsa informationen.
Hoppas jag utvecklat tanken, så du kan ta den till dig och bearbeta den själv, jag har redan förstått. Du måste tänka själv för att få klarhet i hur det fungerar.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 10:39:05
|
Intressant och övertygande resonemang från Bo Hansson. Enligt detta brode ju en tung spelare med stadig plint vara idealet. Ändå är ju en del exotiska och mycket dyra spelare av typen fjädrande subchassi och många anser ju t ex Avid vara en mycket bra spelare.
Kollade på Thorens hemsida och de har ett par spelare med en sorts halvmjuk upphängning som enligt dem ska förena det bästa av två världar.
(Apropå Unamco T-1 så minns jag en gång för många år sen då jag hörde spåret "Tiden bara går" från Opus3 testskiva på en sån spelare i deras butik på Östermalm. Jag förstod då hur en bra inspelning låter.) |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 10:45:58
|
Eliot: Tackar! |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 19:51:06
|
Vet inte hälften av vad ni alla snackar... Har inte pillat på vinyl sen jag var liten kille. Men jag bekantade mig närmre med denna i helgen som gick:

Är lite skeptisk till sånna där plast-lock(pajat nåra som grabb ).
Lyssnade på nån Sara K, lite Pink Floyd och Norah Jones... Och konstaterade att det är ju faan att man har så mycket grejer i racket redan.
Hur som hellst - jäkla läckert. Får sikta på vinyl när man närmar sig 40-strecket.
M |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 20:11:03
|
Rannagarden, jag vet inte om du har ett eller tjugo år till 40, men vänta inte för länge innan du börjar spela vinyl.
Fin spelare du lyssna på, har själv MMF-5, sitter nöjd och lyssna på mina LP-skivor. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 20:20:32
|
rannagarden: Vänta inte en dag till  |
 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 20:51:08
|
Fasiken också, gubbar! Ni lockar mig i fördärvet.
M |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 21:18:20
|
Jag skulle helst vilja se ett exempel på hur ljudsignalen påverkas med och utan subchassie, allt annat liknande (arm/PU). Finns mätning (samma PU, rätt inställd) på utsignalen eller inspelat material så man kan göra direktjämförelse blint? |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 22:09:54
|
Har läst lite om MMF spelare och undrar vilka som säljer märket? |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 22:23:13
|
MMF-5 säljes av Creativ-Audio, det finns fler modeller.
Enkla saker men gedigna, kommer med en recension angåennde MMF-5 och Bellari v129 riia inom en snar framtid.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
Edited by - PG Jeppsson on 2006/02/03 22:29:37 |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2006/02/03 : 22:25:32
|
Funderar även utifrån rubriken "Köpa vinylspelare" hur ni hittar rätt. Det jag funderar över är att om man ska inhandla tex. en cd spelare kan man låna hem en sådan för att avlyssna och se om det är något för en. Med en vinylspelare med så många faktorer så som spelaren i sig, pickup och arm val och inte minst ett lämplig riaa steg får variationerna att bli minst sagt många.
Detta är i och för sig något som man får brottas med då man sätter ihop övriga anläggningen, men då det gäller vinylspelare känns det mer komplicerat. Undrar hur ni resonerar er fram? |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 14:45:27
|
quote: Jag skulle helst vilja se ett exempel på hur ljudsignalen påverkas med och utan subchassie, allt annat liknande (arm/PU). Finns mätning (samma PU, rätt inställd) på utsignalen eller inspelat material så man kan göra direktjämförelse blint?
Detta kan vara svårt då det finns flera parametrar som skall stämma bl.a tonarmen fungerar på subchassi men inte på fast plint viseversa pu'n kanske inte är optimal för de utvalda tonarmarna så en ren mätning kanske inte är rättvisande.
De skillnader jag har hört när det gäller de olika chassityperna är i återgivandet av detaljer, driv i musiken och djup är fast plint överlägsen medan subchassi softar musiken mer. OBS! Detta är mina erfarenheter och uppfattningar.
Jag håller med Bo H i hans sista inlägg här, ofta så träffar man på dåligt anpassade skivspelare där man har princip stoppat dit vad som helst bara det spelar med följd att det låter dåligt.
quote: Detta är i och för sig något som man får brottas med då man sätter ihop övriga anläggningen, men då det gäller vinylspelare känns det mer komplicerat. Undrar hur ni resonerar er fram?
Enkelt, kollar man på nätet så finns där folk som lägger upp sina uptäckter och man frågar gärna andra vinylmaner om de vet nått.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 16:34:34
|
Efter att i många år haft en Thoréns TD166 MKII, så valde jag för några år sedan att gå vägen med LP12 (beg). Som tidigare nämnts så är det ju svårt att välja en skivspelare genom att provlyssna, det skiljer på verk, armar, pu mm. Jag valde LP 12 av flera skäl, bl.a. Jag hade provlyssnat, och bildat mig en uppfattning om ljudet, det finns reservdelar, och mycket kunskap kring spelaren, och dessutom säljs den forfarande ny och det går att uppgradera en äldre spelare till nystatus. Jag har under åren uppgraderat den flera gånger, den har nu Cirkus, Lingo 1, Ittok LvIII och Ortofon kontrapunkt B. Anders på tonläget i Göteborg har hela tiden servat och monterat mina uppgraderingar och tagit emot inbyte, bl.a. arm och gammal motorstyrning (trots att Lingon köptes på ebay), Han ger helt enkelt en suverän service, och för mig är det värt en hel del. Är då LP12 det bästa som finns? troligen inte, jag har inte hört allt, men LP12 är en riktigt bra spelare, och mot bakgrund av det jag berättat så är det ett val jag inte ångrat.
Edit: Behöver jag tillägga att jag numera i stort sett bara lyssnar på Vinyl, och det beror inte bara på vinylens förträfflighet, (även om det betyder mest), utan även på att CD utgåvorna är bedrövliga för det mesta numera, (det har tagits upp i andra trådar tidigare). Det kommer dock en del SACD som gör det värt besväret ibland, men 99 av 100 skivor som köps är vinyl. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2006/02/04 17:01:25 |
 |
|
Topic  |
|