HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Första skivorna spelade.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:37:10  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hämtade ett 22kg tungt paket på bussgods i torsdags, efter att ha köpt ett RIIA-steg, nålvåg och lite kablar. Smått orolig över om man kommer att märka någon skillnad mellan vinyl och CD åker man försiktigt hem för att koppla upp allt..... bara för att inse att man är tvungen att hitta en ny möbel att ställa in stereon i. Snabbt ut på Blocket, hittar en lämplig pjäs och åker och hämtar den. River ner hyllan med TV:n och stereo i bara för att upptäcka att klockan blivit för mycket för att fortsätta. Fredagen ägnas med stigande nyfikenhet till att plocka iordning allt som fick plats i gamla hyllan samt flyttar runt lite andra möbler i lägneheten, sågar och donar med nya hyllan (Benno från ikea, om någon känner till den) och lyckas till slut få in stereon i den, men inte skivspelaren. Suckar djupt innan man somnar, men ser fram emot att få lyssna på lördagen i alla fall...
Efter lite vardagssysslor kom man då igång med att plocka upp skivspelaren ur lådan, väldigt vacker! Skruvar dit tonarm, kollar höjd, vikt, vinkel.... sitter en stund och bara njuter av synen av en hederlig vinylspelare igen. Upptäcker att det inte finns någon rem att dra från motorn till tallriken.... vad i hela.... !!!! tittar på bordet, i lådan med tonarmen, mer och mer hysterisk.... inga affärer öppna på söndagar att köpa ny drivrem från, svär och irriterar mig lite smått över säljaren som inte skickade med en drivrem! Skall man vara tvungen att vänta tills på måndag med att spela på sin nya siganlkälla??? lugnar mig något, kollar i lådan som spelaren kom i lite noggrannare och jodå, där ligger den. *puh* Kopplar in allt i förstärkaren, Plockar fram Disintegration med The Cure, bara för att höra något man känner igen... och hjärtat hamnar nere i tårna. Låter så instängt, trist, tomt och tråkigt. Känner hur det börjar vattna sig lite i ögonen, typiskt att man försöker förbättra ljudet men trots för mig stora summor blir det bara pannkaka av allt... Plockar fram Kiss me, kiss me, kiss me (också med The Cure) som jag har både på CD och Vinyl. Släpper ner nålen, startar CDn.... lyssnar.... rätt trevlig atmosfär, inte riktigt så dåligt som första skivan... slår över till CDn

Hoppsan och tjo på den! Så platt, vasst, tråkigt och helt utan botten! Sitter och växlar ett par gånger fram och tillbaka, lika förundrad varje gång. Vinylen låter lite som ett surround-system i rymd och fyllighet jämfört med CDn. Sambon kommer ut och sätter sig och tittar förundrat på mig: Oj, vilken skillnad! När skall du åka och köpa en ny CD? Sedan tog hon över stereon

Så nu har man hunnit med Invisible Limits, Dansdepartementet, Midnight oil och Ramones. Njuter! Hoppas att man inte låter bli att lyssna nu bara för att det är jobbigt att sköta spelaren, men med tanke på skillnaden i ljud tror jag helt enkelt inte att det är någon risk just nu! Att CD låter vasst och digitalt har jag hört folk säga förr, inte fattat det, men nu kan jag bara instämma. Ett ettrigt "digitalt" ljud ligger i ljudet från CDn. Har aldrig hört det tidigare. Och attacken i basen, och jag visste att ett par Dynaudio stativare är väldigt kapabla att spela bas, har bara letat på fel ställe tidigare .
Sitter väldigt nöjd, hoppas att det håller i sig länge, för nu är det tomt på kontot och makaroner med ketchup i ett par månader. Skall prova att byta ut Shure-pickupen mot Dynavectorn som jag köpte tillsammans med RIAA-steget, skall visst vara ett steg upp, men hur det kan vara det fattar jag inte.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2005/08/13 :  22:10:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kul att du hittat till "vinylträsket" du också!

Ett litet tips: Håll koll på inställningarna. Det kommer att ta ett litet tag innan allt satt sig efter transporten.

Hoppas ni får en fin kväll!/Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/13 :  22:22:23  Show Profile Send Draken a Private Message
Roligt!

Fram med vinglaset. Högern upp i lufte, smutta å njut.
Ungefär så blev det för mig å!
Samma sak med frun!
- Va har du gjort? frågade hon.
- Satte bara på en LP-skiva, blev svaret från mig, efter det att jag bytte till en ny PU.
- Så mycket trevligare och mjukare ljudet blev, fortsatte hon.........

Japp, på den vägen är det. Och i vinter tänker jag bygga om "Skivspelaren" (bara för att ha nått att göra).
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/15 :  14:10:26  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Vinylen har snurrat hela helgen, och hade det inte varit för handhavandet skulle jag sälja av varenda CD-skiva tror jag.
Men som vanligt börjar man igen:
Hmm, är det verkligen ett "linjärt" RIAA? Undrar vad ett par bra mono-block skulle göra för mina högtalare.... Ett nytt försteg? Eller ett par Dynaudio 3.4? Hmm, skulle en Freja gräva fram lika bra ljud ur CD-skivorna?

Skall nog köpa lite skivor och njuta av det jag har och inte fundera så mycket

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000