Author |
Topic  |
|
snare2
Member

547 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 21:25:06
|
Jaha, nu har jag alltså bestämt mig för att köpa en vinylspelare, ( Vad vore ett hem utan någon vinylsvarv ) men frågan är då vad ska man välja.
Min fru vill att jag slår på stort direkt, så att jag slipper att byta hela tiden , själv är jag lite kluven för jag äger inte en enda vinylplatta & någonstans ska man ju börja.
Prisklassen som jag tror att jag ska hålla mig inom är nog runt 15- 20,000:- & det ska räcka till spelare, arm & nål.
Några alternativ som jag går & sneglar på & som jag har hört med egna öron är Roksan Radius 5 , PRO-JECT RPM 9, Nottingham Analogue - The Interspace, Nottingham Analogue - The Spacedeck.
OK dessa är kanske lite billigare än de 20,000:- som jag satte, men kanske bra "nybörjarspelare".
Ett annat alternativ kan ju vara Clearaudio Champion som jag kan köpa till LEVEL 1 & 2 uppgraderingar.
Jag är inte ute efter någon spelare med någon speciell ljudkaraktär utan jag tycker att den hellre ska låta MUSIK än HIFI om ni förstår vad jag menar
Så låt era förslag hagla. Mvh |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 22:56:30
|
Oj, oj, oj, det här skall bli skoj!
innan "förslagen haglar" från mig(vilket de nog inte kommer att göra ändå...) så behövs det lite grundinformation. - Har du haft skivspelare förut? - Vet du hur man ställer in en spelare eller kommer du att söka hjälp med det? - Var skall den stå? Är du villig att låta spelarkonstruktionen bestämma?
P.S. Du glömde "tillbehör"(nålvåg, "nålrensare", kolfiberborste och.... vinyltvätt ) i din lista över vad pengarna skall räcka till. Äh förresten, glöm vinyltvätten. Den är överkurs...
Edit: En fråga till... Hur är det med phonoförstärkare, har du redan en sådan eller skall den med i budgeten också?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 23:58:06
|
En VPI ARIES SCOUT, borde kunna gå in under det priset. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Johan Carlsbo
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 08:03:35
|
Lånar tråden lite.. Pac vart köper man en bra "nålrensare"? Jag har Michell Gyrodec, låter mumma och är snygg som fan :) annars såklart en Linn lp12 |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 08:11:18
|
Instämmer, självklart Linn LP12.  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 08:48:51
|
Johan: Vem säljer Gyrodec'en i Sverige?
Edit: Glöm det, hittade. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2005/08/15 09:07:03 |
 |
|
lindome
Member

1054 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 09:47:26
|
Finns en begagnad Gyrodec med Rega arm och okänd nål till salu hos Hifistället i Gbg.
Kanonspelare och möjlighet att uppgradera PU om man vill senare.
Pac frågar också ifall du har RIAA steg. Här finns mycket välljud att hämta, glöm inte att lägga några tusenlappar på detta!!! |
 |
|
snare2
Member

547 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 22:02:53
|
Tack för era svar
Vad det gäller alla "tillbehör" så som riaa, nålvåg osv så kommer budget Nr:2 att ligga utanför det prisläget som jag har satt upp för själva spelaren, alltså det "andra" får kosta som det kostar för att få en bra enhet på ljudet.
ska svara på frågor också..
Quote Pac "- Har du haft skivspelare förut? - Vet du hur man ställer in en spelare eller kommer du att söka hjälp med det? - Var skall den stå? Är du villig att låta spelarkonstruktionen bestämma?"
Svar: Nr1: Nej, jag har ej haft någon skivspelare förut.
Nr2: Svaret är nej på den frågan också , jag försöker att samla lite kunskap på div sidor men kommer nog att söka hjälp hos någon kunnig som kanske kan visa ( lära) mig hur det funkar med div inställningar.
Nr3:den blir lätt att svara på... på väggen är nog ett måste, då jag har en liten dotter på 19mån som bara älskar att pilla på alla knappar, fjärrar osv, men helst så skulle jag haft den på en bänk av sten, men det får bli lite senare när hon blir lite äldre. |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 23:29:07
|
Att hänga upp spelaren på väggen är en bra lösning. Tacka din dotter för det...
Jag tror också att du har klockrent rätt i svaret på min andra fråga. Du behöver support för att få en sådan här spelare att spela på toppen av vad den kan. En butik med vinylinriktning kommer att kunna ge dig den supporten du behöver för att få allt på plats. Nu finns det inte så många butiker med gott om vinylvana kvar i vårat avlånga land. Men Stockholm, Göteborg och Malmö har ju sina "vattenhål".
Var i landet bor du?
Nu blev klockan mycket, men jag återkommer imorgon. God natt. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 23:36:48
|
snare 2: "Några alternativ som jag går & sneglar på & som jag har hört med egna öron är Roksan Radius 5 , PRO-JECT RPM 9, Nottingham Analogue - The Interspace, Nottingham Analogue - The Spacedeck. OK dessa är kanske lite billigare än de 20,000:- som jag satte, men kanske bra "nybörjarspelare"."
Med respekt för oss mindre bemedlade: Det är INTE "nybörjarspelare" vi snackar om här.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
Joacim
Member

337 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 21:07:01
|
Nordic Concept Artist, pris 20.000:- Fick mycket bra kritik i Hifi+ nr 37, som höll den som "bargain" med tanke på teknik och vad man får för pengarna.
Har lyssnat till den, utan annan referens iofs, men den spelar riktigt fint (beror också mycket på tonarm samt pick-up...). Dessutom är den riktigt snygg... |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
 |
|
snare2
Member

547 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 22:55:28
|
Jag får tacka alla som har lämnat förslag, Tack
Valet är redan gjort kan jag avslöja Det föll på Kuzma Stabi-S med Stogi arm & en nål från Ortofon Kontrapunkt A.
Nu ska jag bara söka efter en bra vägghylla att ställa allt på.
Valet på Riaa kommer nog att falla på Dynamic.
Mvh |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 23:13:23
|
Joacim, för de 20k så ingår väl ingen arm va !? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
Topic  |
|