HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Martin Persson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/10/22 :  00:06:48  Show Profile Send poppop a Private Message
Har ett par gamla MP hemma... Vet nån var man kan hitta info om det gamla märket som fanns i de flesta ljudkontrollrum förr i tiden?

Mono är underskattat!

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/22 :  01:07:26  Show Profile Send falukorv a Private Message
Vad vill du veta ?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/10/22 :  01:14:33  Show Profile Send poppop a Private Message
Allt! Vad hände? Har dom tillverkat några milstolpar? Det skulle vara kul med en sida typ "högtalare vi minns med kärlek/fasa"
Själv har jag ett par rundstrålande papperskorgar som jag skulle vilja ha lite info om! Tillverkningsår osv...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/10/22 :  08:17:52  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

Har ett par gamla MP hemma... Vet nån var man kan hitta info om det gamla märket som fanns i de flesta ljudkontrollrum förr i tiden?



Vad är det för modell? Är det dom små svarta, som kallades "Miniring"?


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:30:54  Show Profile Send poppop a Private Message
Små sexkantiga i valnöt... Med svarta nätfönster på sidorna som döljer diskanterna. Golvmodell... Ser ut som en papperskorg från 70-talet ;) Men dom har en go och varm bas! En diskant verkar trasig i den ena högtalaren men det sitter tre i varje. Köpte dom för 20 kronor på loppis i Nykvarn... Jag är lite av en samlare av gamla högtalare jag kommer över... till min sambos förtret!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:54:26  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

Små sexkantiga i valnöt... Med svarta nätfönster på sidorna som döljer diskanterna. Golvmodell... Ser ut som en papperskorg från 70-talet ;) Men dom har en go och varm bas! En diskant verkar trasig i den ena högtalaren men det sitter tre i varje. Köpte dom för 20 kronor på loppis i Nykvarn... Jag är lite av en samlare av gamla högtalare jag kommer över... till min sambos förtret!



Jag vet inte så mycket om dessa (det var före mina kontakter med MP)men jag har för mig att det är samma diskant som sitter i gamla Carlsson-högtalare från 60-talet.

På den här tråden pratades det mycket om gamla högtalare http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=3894


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/29 :  23:48:31  Show Profile Send falukorv a Private Message
En milstolpe var väl faktiskt MP Miniring som sopade banan med alla betydligt dyrare småhögtalare i slutet på 70-talet.
Priset var ca: 750:- för ett par. Effekttåligheten var 30-35 Watt med en känslighet på ca: 86-87dB/1W/M. Max Uteffekt 107dB.
Lådorna var basreflex med ett 4" Peerless bas/mellan och 1 st. MT 20 HFC diskanter delade vid 5 KHz. Löptidskorrigerade med försänkt diskant. Basen började falla av ganska brant vid 60 Hz.
Lät mycket homogent och trevlig vid lägre volymer i litet rum.
Martin Persson gjorde också större modeller som kallades Silverring (MP S.R. 2 och en ännu större... MP S.R. 4)
De var också löptidskorrigerade och dessutom 3-vägare
I början på 70-talet gjorde han flera 2 vägar modeller i slutna lådor som var hyfsat populära bland pöbeln p.g.a. priset.
Den du beskriver (sexkantig) Heter väl MP 30 och består av 1 bas, 1 mellan samt 3 diskanter. Deln. frekvens 600 resp. 5000 Hz. 4 Ohms impedans. Sluten låda om 44 liter.
Sett till en efterklansmätning på högtalaren så ger den en liten topp runt 400 Hz med i övrigt fin frekvensgång. -8dB gränsen i mätningen ligger vid 30 Hz. (med lite god vilja + moms)

Angiven frekvensgång uppmätt i efterklangsrum enligt konstens alla regler, ska för hålla sig inom + 4 - 8 dB) DIN 45500 (eller vad nu den gamla Deutche Industrie Normen hade för siffror)

Förresten så undrar man hur pass moderna högtalare idag klarar sig inom +4-8dB. Tål att tänka på.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/10/30 :  00:07:55  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Tillverkningsåret var ca: 1975 om jag minns rätt.

Edited by - Mattepatte on 2002/10/30 00:08:31
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/10/30 :  00:10:47  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jag har haft 4 st Miniring men aldrig några MP-30.
Har inte ens sett den modellen någongång. Vårda dem ömt.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/30 :  00:24:27  Show Profile Send falukorv a Private Message
Nja Miniring kom väl i slutet på 70 talet. Men MP 30 kom runt 1975 om det var det du menade.

Förresten nu får du snart komma och hämta dina fjollhögtalare innan jag kastar ut dom
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/10/30 :  09:50:58  Show Profile Send Revisorn a Private Message
För den som vill beskåda MP miniring i offentlig miljö kan ett beök till Nationalmuseum i Sthlm anbefallas. Ovanför den stora trappan hänger flera exemplar och väntar på bättre tider.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/10/30 :  10:24:54  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

En milstolpe var väl faktiskt MP Miniring som sopade banan med alla betydligt dyrare småhögtalare i slutet på 70-talet.
Priset var ca: 750:- för ett par. Effekttåligheten var 30-35 Watt med en känslighet på ca: 86-87dB/1W/M. Max Uteffekt 107dB.
Lådorna var basreflex med ett 4" Peerless bas/mellan och 1 st. MT 20 HFC diskanter delade vid 5 KHz. Löptidskorrigerade med försänkt diskant. Basen började falla av ganska brant vid 60 Hz.
Lät mycket homogent och trevlig vid lägre volymer i litet rum.
Martin Persson gjorde också större modeller som kallades Silverring (MP S.R. 2 och en ännu större... MP S.R. 4)
De var också löptidskorrigerade och dessutom 3-vägare
I början på 70-talet gjorde han flera 2 vägar modeller i slutna lådor som var hyfsat populära bland pöbeln p.g.a. priset.
Den du beskriver (sexkantig) Heter väl MP 30 och består av 1 bas, 1 mellan samt 3 diskanter. Deln. frekvens 600 resp. 5000 Hz. 4 Ohms impedans. Sluten låda om 44 liter.
Sett till en efterklansmätning på högtalaren så ger den en liten topp runt 400 Hz med i övrigt fin frekvensgång. -8dB gränsen i mätningen ligger vid 30 Hz. (med lite god vilja + moms)

Angiven frekvensgång uppmätt i efterklangsrum enligt konstens alla regler, ska för hålla sig inom + 4 - 8 dB) DIN 45500 (eller vad nu den gamla Deutche Industrie Normen hade för siffror)

Förresten så undrar man hur pass moderna högtalare idag klarar sig inom +4-8dB. Tål att tänka på.



Hehe, har du läst i Stereo-Hifi handboken? Jag hade ett exemplar en gång i tiden men det är nog försvunnet.

Jag kommer ihåg att efterklangsmätningarna gjordes hos Statens Provningsanstalt i Borås. Man kan väl säga att de motsvarar en sorts "power responce" mätningar, men det var före MLS-teknikens framgångar. SP's mätningar hade dessutom alltid en liten puckel i låga mellanregistret som många försökte kompensera för men då blev det fel! Alla högtalartillverkare på den tiden skulle skicka sina högtalare för mätning i Borås annars så ansågs man inte vara med i "gänget".

En annan sak jag kommer ihåg är att baselementet (4'a tummaren) var ett modifierat mellanregisterelement med papperskon. Spidern och anslutningstrådarna ändrades så att resonansfrekvensen sjönk och konens rörelse inte blev hämmad av trådarna. Fortfarande idag finns ett liknande mellanregisterelement kvar i sortimentet (821575) men idag har det polypropylenmembran. Det går mycket bra att använda som ersättare för ett gammalt "Miniring" element om man skär bort lite av spidern så att resonansfrekvensen sjunker från ca. 110 till 60 Hz. Man använde sig av "acoustic damping" så om någon händelsevis tänker göra om ett par "Miniringar" så tänk på hur dämpmaterialet är placerat i lådan och se sedan till att gullfibern går ända fram emot baffeln så att det inte blir någon glipa.




Mvh. Per Målare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000