HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värt uppgradera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/10/23 :  05:13:40  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag funderar på att uppgradera min cd och förstärkare (Harman Kardon HK690 och DVD25). Jag har kollat på ARCAM's FMJA32 och FMJCD32 är det värt pengarna, får jag så mycket mer upplevelse som det kostar? Finns det något annat märke som jag har missat som är värt att titta närmare på i samma prisklass?

Jag lyssnar mest på alla typer av metal och i många fall är det hyffsat skitiga produktioner. Jag kommer köra utrustningen på ett par Audiovector M3 Advantgarde.

Tack på förhand!

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/23 :  10:17:54  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Att det är skillnad kan vi lugnt konstatera. Men hurvida du tycker det är värt pengarna, det kan bara du avgöra.

För övrigt kanske du skulle titta på Audio Analogue, Holfi eller Lavardin.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Frodo
Member

51 Posts

Posted - 2002/10/23 :  12:21:40  Show Profile Send Frodo a Private Message
Allt är naturligtvis relativt, jag skulle vilja slå ett slag för Primare dock.. de är också lite billigare än FMJ-prylarna, skillnad lär du höra, men håller med Audionet om att det är bara Du som kan avgöra om det är värt det för dig

Njut av livet medan du kan - det gör jag
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:32:14  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
FMJ e bra!=)

jag gillar dem..
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/23 :  14:44:47  Show Profile Send Rebo a Private Message
Fina högtalare dom där M3 Avantgarde .Jag lyssnar själv mycket på tyngre rock.. Jag skulle rekommendera lite varmare elektronik med mer bas än Arcam. Men smaken är ju som bekant olika.

Det kan helt klart vara värt att kolla in Audionets föreslag men även Plinius, Perreaux och Primare.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/10/24 :  22:36:03  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Får tacka för tipsen! Jag ska ge mig in till stan och prov lyssna lite nån dag. Det är bara att som relativt nybörjare men "riktig" hifi så är det som en djungel med alla kablar och förstärkare hehe ...
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2002/10/24 :  22:51:18  Show Profile Send Alexander a Private Message
Om du ska köra med Audiovector M3 Avantgarde så kommer du att få ut bra mycket mer ur dom med bättre stärkare & CD än med din 690 & DVD25.
DVD25 ska ju va bra som CD men den hänger inte med om man ska upp på den där nivån. Arcam passar som handsken till Audiovector.

Mvh / Alexander
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/24 :  22:57:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
Alexander Arcam är helt ok till Audiovector. Mycket beror ju på enns egen smak.

Vill man ha mer värme och bastyngd så kan det vara värt att prova nått annat än Arcam till dom.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/10/24 :  22:57:53  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
håller med Audionet om vilka förstärkare du ska prova.


Audio Analogue, Lavardin och Holfi måste du lyssna på innan du springer och köper fmj.. Själv imponerade båda audio analogue, holfi och framförallt Larvardin enormt mycket mer på mig än t ex Arcam fmj serien. Men smaken är som baken..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/25 :  09:46:40  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Creator

Jag funderar på att uppgradera min cd och förstärkare (Harman Kardon HK690 och DVD25). Jag har kollat på ARCAM's FMJA32 och FMJCD32 är det värt pengarna, får jag så mycket mer upplevelse som det kostar? Finns det något annat märke som jag har missat som är värt att titta närmare på i samma prisklass?

Jag lyssnar mest på alla typer av metal och i många fall är det hyffsat skitiga produktioner. Jag kommer köra utrustningen på ett par Audiovector M3 Advantgarde.

Tack på förhand!



Hej!

En dum(?) fråga...
Vad - i det nuvarande ljudet - är det som du inte gillar?

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:01:15  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte exakt i detalj vad det är jag saknar men jag känner att det fattas nåt. Ibland känns det nästan som jag skulle vilja ha en loudness knapp att trycka på...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:26:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Creator: Lyssna på nån rör-stärkaré...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:31:57  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Creator: Lyssna på nån rör-stärkaré...


Håller med dig.Gissa varför???????Har ett par veckors semester
från jul och framåt.Vad sägs om att jag/vi kommer till den stora metropolen K-stad och demar lite rörhäckar på dina Carlsson innan du kommer ner hit och synar QUADARNA

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/26 :  08:43:36  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Creator

Om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte exakt i detalj vad det är jag saknar men jag känner att det fattas nåt. Ibland känns det nästan som jag skulle vilja ha en loudness knapp att trycka på...



Okay,
Om jag minns rätt, så höjdes väl basen med mellan tre och sex dB med de loudnessfunktioner som fanns på sin tid.
Du kanske inte riktigt menar så, men om det fattas något ens i närheten av den storleksordningen, så är nog inte ny CD spelare rätt väg att gå. Det tycks mej åtminstone vara att kasta ut mycket pengar på mycket lite förändring...
Det känns mer som att du behöver göra nåt åt högtalare/rum/placering.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/10/26 :  17:18:59  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by Creator

Om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte exakt i detalj vad det är jag saknar men jag känner att det fattas nåt. Ibland känns det nästan som jag skulle vilja ha en loudness knapp att trycka på...



Okay,
Om jag minns rätt, så höjdes väl basen med mellan tre och sex dB med de loudnessfunktioner som fanns på sin tid.
Du kanske inte riktigt menar så, men om det fattas något ens i närheten av den storleksordningen, så är nog inte ny CD spelare rätt väg att gå. Det tycks mej åtminstone vara att kasta ut mycket pengar på mycket lite förändring...
Det känns mer som att du behöver göra nåt åt högtalare/rum/placering.



Jag visste inte att det var mellan tre och sex decibel men det är väl ungefär det som jag känner fattas ... lite mer fyllig bas alltså utan att det "mullrar". Jag får tacka för tipsen ska testa att flytta runt grejerna lite så får vi se om det ger nåt resultat.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2002/10/29 :  12:16:35  Show Profile Send Klenkar a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Alexander Arcam är helt ok till Audiovector. Mycket beror ju på enns egen smak.

Vill man ha mer värme och bastyngd så kan det vara värt att prova nått annat än Arcam till dom.


Jag tror att de använder Arcam vid utvecklingen av sina produkter.
Men vad som stör mig med Arcam: är att produkterna i Sverige kostar ca 20% mer än i England.

Edited by - Klenkar on 2002/10/29 12:17:58
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2002/10/29 :  13:56:45  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Använder Dynaudio Contour 1.3SE högtalare som påminner en del om Audiovector i ljudkarraktären. Använder också en Arcam FMJ A32 och en CD23(T) och vill inte hålla med om att Arcams prylar skulle sakna värme. Är väldigt nöjd med den ljudbild jag får av FMJ serien. Har visseligen inte lyssnat på Lavardin och Holfi men gillade Arcam bättre är Audio Analogue, Musical Fidelity och Meridian i samma prisklass. Vissa utav dessa kanske lät lite 'snyggare' i de övre registren men jag tyckte helt enkelt att det var roligare att lyssna på musik med Arcams FMJ serie. Svårt att förklara varför. Mer attityd kanske? Provlyssna och avgör själv :)

Jo, Audiovector använder Arcam FMJ A32 vid utveckling av sina högtalare (enligt den Svenska importören av Audiovector iaf).
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/29 :  14:50:06  Show Profile Send Rebo a Private Message
www.soundstage.com jämförde Arcam FMJ A32 mot Perreaux 200i. De föredrog Perreauxen så nog kan den vara värd att prova. Visst gör Arcam fina grejer, men prioriterar man bas djup/tyngd/tryck så bör man absolut testa något annat än Arcam också. Jag står nog också fast vid att FMJ inte låter spec varmt. Iaf. inte jämfört med elektronik som jag anser vara varm.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:21:07  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tackar för alla tips ... Det värsta är att det inte finns någon återförsäljare av nåt av de märken ni har rekommenderat i min hemstad.... Vart ska man åka? I Linköping finns bara Lefflers och HiFi klubben.
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2002/10/30 :  08:53:41  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Lefflers har ju ett tungt sortiment. Kolla med dom. Hur de är att ha att göra med vet jag dock inte. Hifiklubben är jag som många andra 'sådär' imponerad av...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000