Author |
Topic  |
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 16:05:46
|
Hej, lyssningsintryck från dynavctorpickuppen så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med den, den spårar fantastiskt bra, den är väldigt dynamisk och jag upplever den som neutral. Har dock ingen stor erfarenhet av andra pickupper men den drar nog vare sig åt det kalla eller varma hållet, korrekt helt enkelt. Den är lite kinkig att ställa in, jag lämnade in spelaren för montage då nålarmen bara är 1,7 mm lång så det är lite trixigt att få till det perfekt.
Då mitt conrad johnson riia förstärkte föör lite i min anläggning behövde jag en step up, har nu provat en Clearaudio ppa 9, batteridriven , och jag kan bara säga att det är en sanslös dynamik nu, det spelar så rent och dynamiskt så man får faktiskt tänka på att inte höja volymen för mycket för öronens skull, låter bara högre helt enekelt utan att det egentligen blir sämre.
Däremot tycker jag att man tappade lite i luftighet i mellan och diskantregistren men det kan ha att göra med att jag för tillfället kör en lite för dålig signalkabel mellan ppa9 och riiat. Den skall bytas ut. Däremot har man fått en djupare bas och mer kontrollerad och dynamisk. Kändes lite som att man gick från en integrerad förstärkare till ett riktigt stort krellsteg, pondus, dynamik och kraft i överflöd kom helt plötsligt. Kul med tanke på att investeringen inte var alltför blodig.
mvh micke
|
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 18:40:14
|
Tacksam för en rapport när du bytt signalkabeln. Clearaudio ppa9 är det en ren step up eller en ett fullt RIAA? |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2005/09/06 18:47:08 |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 21:00:16
|
japp, som pipes sa, en step upp, batteridriven också så man slipper skit från nätet.
Nu bytte jag från neutrik kontakterna från vinylspelaren till ett par bullet pluggar, blev annorlunda helt klart, får ge det ett tag innan man direkt vet vad man tycker, men jag behåller dem nog på känns det som.
Jag ska komma med en rapport när bättre signalkablar kommit på plats.
Upplevde att mycket blev bättre med bulletpluggarna men fokus och djup blev lite konstigt, spelade väldigt på en samt lite sämre fokus, kanske förändras med tiden, lite OT jag vet!!!
mvh micke |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 21:02:38
|
Nu har jag testat min Ortofon T20 MkII mot Bladelius RIAA (phonofix).
Först körde jag MC-pickupen in i RIAA:n ( så som jag normalt har kopplat) och med RIAA:n naturligtvis inställd för MC.
Sen kopplade jag in T20 (som är en MC-trafo) mellan MC-pickupen och RIAA:n och ställde in RIAA:n för MM.
Skillnader blev det. MC-förstärkningen i RIAA:n är lägre än förstärkningen i T20, vilket påverkar utsignalen. Jag hörde inget brus (i normal volyminställning) i något av fallen. Med T20 föll jag direkt för det lite mer varma och fylliga ljudet. Utan T20 så blev ljudet mer ljust och upplevdes som mer detaljerat och kanske lite mer hårt. Tromboner lät mer fylligt med T20 medans symbalslag lät lite distade med T20.
Vilket var mest korrekt. Vet inte. Kanske att det är mer korrekt utan T20 men det lät lite mer roligt med T20.
Hur mycket påverkar den extra signalkabel man har från T20 till RIAA:n kan man fråga sig.
En intressant tanke är att bygga in trafon i en RIAA så blir det en signalkabel mindre.
Som slutsats kan jag bara konstatera att T20 duger bra som MC-trafo i jämförelse med hyfsat bra MC-RIAA.
Hur skillnaden blir om man går från T20 mot dyrare MC-trafo skulle vara intressant att veta. Ortofon har ju både T2000 och T3000.
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 21:41:26
|
Tromboner lät mer fylligt med T20 medans symbalslag lät lite distade med T20. Distat ska det väl inte låta. Vad har du för pickup... den kanskle lämnar lite för mycket ut så att Riaa steget kräks. Det finns ju alltid en viss överstyrningsgräns som i det här fallet momentant kan ha överskridits. Man ska ju inte glömma att höga frekvenser typ symbaler är uppemot 20dB starkare än 500Hz och om puppan lämnar än högre spänning då kan det bli problem.
|
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 21:04:29
|
gcs Det ligger nåt i det du säger.
T20 förstärker 28dB = 25 ggr. Min MC ger 0,4 mv ut. 0.4 x 25 = 10 mV. En MM-pickup ger 3-5 mV ut.
Min MC med T20 ger dubbelt så hög signal som är normalt med MM. Då är det nog risk för att RIAA:n kan bli överstyrd.
Sens moral. Kolla alltid upp så att grejorna matchar varandra. |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 21:33:18
|
Lars, missförstod jag dig när du skrev att du har en Ortofon MC20. Är det så att du inte har kvar den längre?
Min undran kommer sig av att du angav utsignalen till 0,4 mV, en Ortofon MC20 har nämligen runt 0,2 mV. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 21:52:13
|
Pipes Ortofon MC20 är sedan länge ersatt med en Transiguration Spirit som har 0,4 mV utsignal. |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2005/09/14 : 19:26:59
|
I specen för RIAA steget i mitt försteg McIntosh C41 står det följande: Phono: Max input Signal 90mV Sesitivity 2,5mV for 2,5V rated output. Meden MC på 0,4mV och en T20 så bör det inte vara någon risk för att överstyra RIAA´t, eller har någon en annan uppfattning?? |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 15:46:53
|
När ämnet ändå är uppe så undrar jag om någon skulle kunna räkna ut vad 32 db förstärkning motsvarar i antal x signalen förstärks.
Jag har en gammal Ortofon T-20 MkI som jag tänkte prova för att jämföra med lars intryck av trafo+MM-riaa kontra MC-riaa. Då T-20 MkI hade hela 32 db förstärkning så undrar jag om detta skulle kunna vara i högsta laget för att få det att fungera tillfredsställande. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 20:30:32
|
32 dB = 39.8 ggr spänningsförstärkning.
Fggr = 10**(FdB/20) där Fggr = förstärkningen i ggr FdB = förstärkningen i decibel (dB) 10**X = 10 upphöjt med X (10**2=100, 10**3=1000)
OBS Detta gäller för spänningsförstärkning.
Om det är effekt (Watt) man räknar på så är formeln: Fggr = 10**(FdB/10)
Leif. Jag har inget bra svar på din fråga då jag inte vet vilken max-rörelse nålen kan få på en skiva. Det kanske går att hitta på nätet.
Sen anger tillverkarna utsignalen på olika sätt. Ortofon anger utspänningen vid 1KHz och 5 cm/s. Transfiguration vid 1KHz och 3.54 cm/s. Men jag tror (är inte 100% säker) att utspänningen är proportionell mot hastigheten, och då kan man räkna om värdena med faktorn 5/3.54.
|
 |
|
Topic  |
|