HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 nivåproblem vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ajna
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/09/19 :  18:36:11  Show Profile Send ajna a Private Message
Jag har precis fått hem en pro-ject rpm4 skivspelare och ett vincent phono steg och satt igång att lyssna på mina vinylskivor.Tjugo år sen sist .Det låter bra men jag undrar om nivån från phono steget verkligen ska vara så låg i förhållande till cd nivån.När jag lyssnar på cd går jag sällan över kl 10 på volymkontrollen men med skivspelaren får jag börja där och gå upp mot kl 12.Är det normalt?

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/09/19 :  19:04:01  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det beror sannorlikt på ditt RIAA steg. Jag hade samma "problem" tidigare med min Accuphase E-210 och det inbyggda RIAA steget. Jag bytte sedan till McIntosh C41 försteg med inbyggt RIAA, och skillnaden är mycket mindre nu.
Tyvärr är det nog något du får leva med tills dess att du skaffar ett annat RIAA steg eller kanske annan pickup.
Den Pickup du använder kan också ha betydelse då det kan skilja en hel del i utnivå, speciellt med MC pickuper.
Vad är det för prylar du använder?

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/19 :  20:52:12  Show Profile Send Draken a Private Message
Kan du justera MM eller MC?

Ger helt olika nivåer, kan vara det!
Go to Top of Page

ajna
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:12:55  Show Profile Send ajna a Private Message
Det är orginal pickupen som sitter på.Den är tydligen en grado black med pro-ject logga alltså en MM som jag kör MM1 ingången.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:27:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är så att CD nivån ligger upp till +9dB högre än den anloga vinylnivån. Det har att göra med att digitalnivån går upp till 0 dBf vilket motsvarar +18dBm. Den analoga nivån för en vinyl beror på hur man ställt nivån ut från Riaa steget. Det kan vara 0,775 volt och upp till 1,55 volt.... men det vanliga är 0.775 volt. Man kan jämföra med en CD-spelare som vanligen lämnar 2.0 volt vilket då är >8dB starkare än normal ut nivån från en Riaa förstärkare.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:20:38  Show Profile Send Bosco a Private Message
Sen är ju nästan all modern musik på CD mastrad på tok för högt med försämrad dynamik som resultat.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/20 :  10:55:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Sen är ju nästan all modern musik på CD mastrad på tok för högt med försämrad dynamik som resultat.
Bosco nu talar du om något helt annat. Det du talar om, är att det är vanligt att man komprimerar och limiterar modern pop och rockmusik så att man får ett riktigt starkt ljud. Man kan säga att man föser upp nivån mot taket vilket innebär att topparna klipps av utan att man för den skull överstyr inspelningen. Att en CD-skiva har högre nivå jämfört med en vanlig vinyl beror på att man måste tänka på att speltiden på en vinylskiva minskar vid högre nivå och dessutom kan det också bli problem med pickupen´s spårning.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/09/20 :  11:36:32  Show Profile Send lindome a Private Message

Du kommer nog alltid att ha en "högre nivå" på CD än vinyl

Olika RIIA steg förstärker däremot olika mycket, jag har testat ett antal och skillnaden kan vara markant.
Jag har ett Vincent RIIA som jag testat mot lite dyrare alternativ.
Prisskillnaden märks kan jag enkelt konstatera

Kraftigare väggbula till ditt RIIA kanske hjälper något!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/20 :  11:43:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
ajna: Jasså det var du som hann före på den RPM4:an

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/20 :  11:57:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ett Vincent RIIA som jag testat mot lite dyrare alternativ. Prisskillnaden märks kan jag enkelt konstatera
Egentligen så kostar det inte mer för få lite mer förstärkning. Jag ser det bara som ett sätt att lura konsumenten. Sånna är dom.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/09/20 :  20:21:34  Show Profile Send eliot a Private Message
Vinyl och CD är ungefär lika högt hos mig med CD i snitt aningen högre. Jag har en lågnivå MC (Lyra Clavis) och stepup-transformator ("The Head") innan försteget (CAT U II).....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:03:28  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag har samma "problem" med min Naim Nait 3 med RIAA-instickskort på vinylingången. Man bör helst komma ihåg att vrida ner volymen innan man ska spela en CD efter att ha lyssnat på vinyl. Annars drabbas man (och grannarna) av en smärre ljudchock när ratten står på kl 11 i stället för kl 9, som är normalt hög CD-nivå. En förstärkare med separat nivåjustering på alla ingångar kan vara en lösning på problemet, om man lider av det.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/09/21 :  08:59:00  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej jag hade också samma problem med för låg nivå från lp tidigare tills jag skaffade mig en step up, nu är vinyl och cd i ungefär samma nivå. Sen blev det bättre dynamik också md step uppen. Kanske något att kika på för de som upplever alltör stor nivåskillnad. Är lite jobbigt det där att hela tiden behöva tänka på att skruva ner volymen när man ska byta till cd så man inte får hjärtinfarkt av ljudshocken som uppstår annars.

mvh
micke
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/21 :  19:02:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad menar du med step up? Är det en trafo eller en linjeförstärkare? Hur kan man öka dynamiken med en step up? Dynamiken måste ju bli på samma vis även om man bara höjer lyssningsnivån.... eller?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/09/21 :  20:00:28  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Sen blev det bättre dynamik också med step uppen.

Det gäller för mig också och är ett vanligt fenomen. Måste man vrida upp volymkontrollen mer för att få normal ljudstyrka så minskar dynamiken - förstärkaren blir förhållandevis mer orkeslös.....
- Det är alltså förstärkaren som blir mer dynamisk då insignalen ökar

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/21 :  20:18:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är alltså förstärkaren som blir mer dynamisk då insignalen ökar
Det har inte jag märkt men det kan ju bero på att min Riaa förstärkare lämnar +4dBm vid normal vinyl nivå. Det här talar ju för att man bör använda sig av en MM puppa som lämnar 5mV/5cm/sek. Eliot du kanske vet vad som menas med ste up. Den frågan har jag ännu inte fått svar på.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/09/21 :  20:55:11  Show Profile Send lars a Private Message
Med försteget Advantage P1 slipper man problemet med att olika källor har olika signalnivåer. Man kan för varje ingång individuellt ställa en normerande förstärkning med resultat att med volymen inställt på ett värde låter varje ingång lika starkt genom högtalarna. Mycket elegant.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:11:01  Show Profile Send eliot a Private Message
Gängse betydelse av step up är en transformator som förstärker signalen

Winston Churchill

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/21 :  23:27:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Gängse betydelse av step up är en transformator som förstärker signalen
Jo just det de var dit jag ville komma.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/22 :  10:24:08  Show Profile Send Blue a Private Message
Till er tekniskt kunniga: MM-steg brukar ju ligga mellan 30 och 40 dB i gain, och säg att man har en pickup med en output på 5mV, vilket blir då slutresultatet, hur långt ifrån "cd-nivå"? Eller om vi säger så här: Hur hög måste phonostegets gain + pickupens output (vid MM) vara för att komma upp på normal cd-nivå?

Nyfiken!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/22 :  14:27:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Om vi tänker oss att puppan lämnar 5mV, då är det 44dB under 0dBu. Om utnivån från en CD-spelare är 2 volt då får vi alltså lägga till drygt +8dB. Det här kan stämma med vad jag själv empiriskt har kommit fram till.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/09/22 :  17:57:10  Show Profile Send mapem a Private Message
Step up är väl nåt man använder för MC-pickuper, eller hur, det är väl inte relevant för MM? Eller kan man steppa upp signalen från en MM-pickup innan den når RIAA-steget, som i mitt fall är ett instickskort inuti förstärkaren?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:08:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Man behöver aldrig steppa upp en signal från en MM puppa men väl från en MC. En step up för mig är alltid en trafo som är lågohmig på primärsidan och högohmig(47Kohm) på sekundärsidan. En förstärkare är en förstärkare om än linjär och med impedansomvandling.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000