HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 MC Pick Up och Step up Trafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:45:37  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har en Linn LP12 med Ittok LVIII och Lingo och på den sitter en K18II MM Pickup. Försteget är ett McIntosch C41 men ett ganska bra MM Riaa steg.
Det är dags att under hösten/vintern byta pickup, och då är det aktuellt med MC.
Jag skulle vara intresserad av de erfarenheter ni övriga forum medlemmar har, av MC och MC Trafo.

Det är ju lite svårt att provlyssna pickuper på ett vettigt sätt, men här måste jag ändå passa på att ge Tonläget i Göteborg en eloge, som erbjudit mig att montera på en Klyde på min LP12, som jag sedan kan ta hem och provlyssna.

Några av de pickuper jag funderat på är:

Ortofon Kontrapunkt a MC
Ortofon Kontrapunkt b MC
Sumiko Blackbird Högnivå MC (Behöver ej Trafo)
Linn Klyde MC

f.ö. öppen för förslag.

Edit: Var är vinylfolket??

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/08/27 15:12:17

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/08/26 :  20:02:48  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hej leif, funderar också på trafo, har beställt en step upp idag, för den nya riian förstärker för lite så jag får köra stärkaren nästan i botten, ska få hem på lån en clearadio batteridriven step up, ska tydligen bli bättre dynamik säger de som kan.

Ser att du ska byta till mc, tycker definitivt du ska ta en titt på dynavectors 17d mk II, med cantilever helt i diamant, ( bara 1,7 mm lång)kör en sån själv och är supernöjd, otrolig dynamik och kontroll, spårar också fantastiskt bra, prata med robert på audio concept, har köpt min av honom, kan rekommendera det stället varmt.

ska bli intressant att se om några med erfarenhet av trafos kommer med några kloka råd.

mvh
micke

Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  20:47:55  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Håller med Micke om dynavektor pickupen, den är otroligt bra!
En mycket välljudande och prisvärd pickup!

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1001/dynavector.htm

Kan även användas som smycke :)

http://www.dynavector.co.jp/english/photo/images/vk01.jpg

http://www.dynavector.co.jp/english/photo/images/vk02.jpg

http://www.dynavector.co.jp/english/photo/images/vk03.jpg

http://www.dynavector.co.jp/english/photo/images/vk04.jpg

Och är du och hälsar på Robert så titta även på dynavektors step-up!
http://www.dynavector.co.jp/english/frame_cart/e_pha200.html

Mina erfarenheter med PHA200 är att den lyfter hela spektrat otroligt mycket, både när det gäller upplösning, bredd och djup på ljudbilden.

Edited by - patrikpolly on 2005/08/26 20:51:38
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/26 :  23:42:25  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Dynavectors step up är lite dyrare än jag tänkt mig, jag har sneglat lite på Ortofon T20 mk2. Vi får se vad som dyker upp för övrigt, Dynavector PU'n finns att lyssna på i Stockholm antar jag?

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/27 :  00:56:28  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
quote:
Dynavector PU'n finns att lyssna på i Stockholm antar jag?

Japp!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/27 :  15:15:42  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Är det någon av er som har Dynavector PU'n som kan ge lite lyssningsintryck, gärna med referens till någon annan pu??

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:44:51  Show Profile Send lars a Private Message
Kontrapunkt B skall enligt en expert ligga väldigt nära Ortofon Jubilee. Både B och Jubilee är mycket prisvärda.

Kontrapunkt B har jag inte hört men däremot Jubilee:n påå en EKOS-arm. Det låter väldigt bra. Jag är själv inne på en jubilee när det är dax för pick-up-byte. I tyskland har dom bra priser.

Fördelen med MC-trafo är att den är helt tyst (inget brus). Kanske får man mindre dynamik och bandbredd mot en bra elektrisk step up.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/28 :  12:47:21  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har du någon bra länk till någon tysk butik??

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:09:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man använder step-up trafo då får man samma S/N i förstärkaren som med en MM pickup. Det är bara det att när man lägger på PU:en i skivspåret då får man ett S/N på -47dB(lin)rel. normal gravernivå.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/28 :  13:27:59  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Qcs, kan du utveckla detta lite?

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/08/28 :  14:39:08  Show Profile Send lars a Private Message
http://www.phonophono.de
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/08/28 :  18:21:37  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
jag har en passiv trafo stepup fraan ortofon till salu rimligt billigt

sjaelv har jag aldrig faatt naagon tillraecklig lyssningsvolym med mc

BESVIKEN OCH OKUNNIG HAR JAG STAELLT MAANGA FRAAGOR HAER UTAN ATT FAA TILLFREDSSTAELLANDE SVAR

glad foer hands-on raad

har en fin pU fraan Audiotechnica, proevat olika yttrre apparater som inte laater saa bra

baest har jag tyckt om gamla receivers med inbyggda steg

vaentar paa upplysning...

Zory
Polen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/28 :  21:20:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Qcs, kan du utveckla detta lite?

Jo men det är ju så att en trafo är ju passiv och ger därmed inget brus.(möjligen brum) Om vi nu tar en Ortofon pickup typ Kontrapunkt b med en utnivå på 470µvolt vid 5cm/sek, då krävs det en förstärkning på minst +64dB. Då finns det tre vägar att gå.... ett är att förstärka signalen c:a +20dB med hjälp av trafon för sedan gå in i den vanliga RIAA ingången på 47Kohm. Det andra och förmodligen vanligaste sättet är att förstärka signalen i en lågohmig förstärkare med +20-25dB och sedan gå in på samma vis i sin vanliga Riaa ingång som förstäker signalen +45dB. Till sist kan man som i de dyraste förstäkarna RIAA korrigera redan i första steget med 40dB sedan vidare in i en linjärförstärkare som förstärker ytterligare tills man kommer upp i en nominell linjenivå. Då är det så att alla förtäkare har en brusnivå som är beroende av förstärkningen och ingångsimedansen. En MC pickup är lågohmig och vill då ha en förstärkare som är lågohmig in och det bettyder att den teoretiska brusnivån ligger på c:a 130dB sedan måste man dra bort den sammanlagda förstärkningen och då får man fram det verkliga S/N. (25+45=70dB. 130-70=60dB alltså är S/N -60dB) När man graverar en skiva på t.ex. ett lack så är det så att lacket inte har något eget brus men när man sedan gör olika matriser(Fader-moder & söner)får man förluster i form av brus och när sedan skivan blir pressad och man mäter S/N på ett blankt spår. Då får man ett S/N på -47dB linjärt. Mycket av förlusterna beror intebara på brus utan det beror också på att man höjer basen kraftigt enligt RIAA kurvan. Jag har kollat lite på olika skivor och även kollat några 180gr och 200gr. Det spelar ändå ingen roll för S/N hamnar ändå i trakten av -47dB vid normal gravernivå. Man skulle kunna sammanfatta det här med att all förtärkning vad man än väljer ändå är tystare än vinylen.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/29 :  18:20:44  Show Profile Send Mnyb a Private Message
När jag höll mig med vinyl så ägde jag en kort tid en Ortofon trafo kan ha varit den gamla T10 eller T20 ? (ngt glömsk detta var ca 1989).

Den var en klar begränsning ljudmässigt det lät betydligt bättre med en elektriskt step upp jag hade en populär modell från elektrocompaniet,en av mina kompisar ägde och kör fortfarande med en Hiraga step upp med batteri drift den var/är ? väldigt bra.

Jag hade bla Ortofon MC20 & MC30 & XYZ som PU (på MM fronten har jag kört ortofon & grado).
Mina vinylkunskaper är numera helt inaktuella(enda skälet till att jag yttrar mig var trafon) .Men skulle jag börja om med detta skulle jag prova någon RIAA/MC step upp med rikligt med anpassnings möjligheter främst för impedans och förstärkning. Detta för att utnivå och lämplig impedans kan variera väldigt mycket mellan de olika PU tillverkarna, utan anpassningsmöjligheter kan ditt pickupp val bli väldigt begränsat & pickupp byter man rätt ofta eftersom de slits, och så är de ju så skoj att testa andra sorter eftersom de låter så olika :-)

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/08/29 :  19:12:25  Show Profile Send lars a Private Message
Ortofon T20 anser jag vara ganska så OK.

Till ett Marantz försteg så gjorde T20 susen mellan en Ortofon MC20 och MM-ingången på Marantz. Körde jag MC20 direkt in på Marantz MC-ingång så lät det för hårt och ansträngt.

Om jag sen jämför T20 mot en batteri-stepup jag byggde så tyckte jag det var bättre dynamik och klös i step-upen men lite mer brus än T20. Vilken som var bäst kunde jag inte avgöra. Beror nog på vilket humör man är på.

I dag har jag en separat RIAA (Bladelius) direkt mot MC-pickup.
Jag skall i veckan försöka att testa hur T20 klarar matchen mot Bladelius RIAA. Återkommer.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/29 :  19:23:07  Show Profile Send gcs a Private Message
T 20 är ju en trafo. En trafo ger inget brus vilket däremot en förstärkare gör och oavsett om den drivs med batteri eller nät. Fördelen med batteri kan vara att man garanterat slipper nätbrum.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:48:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

I dagsläget finns det bra RIAA-förstärkare där man kan köra höga förstärkningar utan att riskera brum eller brus.

Men visst en trafo skulle ha svårt att tillföra både brum och brus. Det den däremot kan göra är att minska dynamiken om den inte är riktigt gjord. Jag har inga erfarenheter av Ortofons trafos, men EAR har en riktigt fin trafo som varit med i många år. Det har hunnit bli många olika versioner men idag tror jag att den heter MC4. Jag har hört en gammal version av den trafon ihop med en vandenhul-specialare och där saknades det absolut inte dynamik.

Själv kör jag högförstärkande batteri-RIAA, men en step up hade varit kul att testa...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:00:17  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag använder The Head, moving coil transformer by high end devices, st Ives, designed by Tim deParavicini. Det är en rejäl pjäs och ger fin dynamik. Jag kan köra min CAT Ultimate mk II utan stepup men då måste jag vrida upp volymen mer och jag har då sämre dynamik än med stepup.

Mvh,
Eliot

PS. Jag köpte The Head privat från min handlare och kompis i Schweiz med pålägget att skulle jag sälja den så skulle han få köpa tillbaka den....
- Den är ansedd som en av de bästa stepup-transformatorer som byggts men det finns kanske de som är bättre Den stepup trafo som anses vara bäst är tillverkad av ett företag som hette Expressive Technologies SU-1 men då företaget inte existerar sedan länge är deras stepup mycket dyra på begagnatmarknaden

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/08/29 21:27:43
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:30:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag själv använder också en högförstärkande phonoförstärkare som har sin RIAA korrektion i första steget. Den har hängt med seda början av 70-talet och dessutom aldrig varit avstängd på 30år. Men sen gick en trissa sönder i stabbkortet men nu är den igång igen. (30år till)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:19:23  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Kul med så bra respons på tråden.

Ortofon T20 MK2 är väl en kandidat som jag överväger, men det finnsj ju mycket annat, tyvärr så är det ju svårt att få prova innan köp.

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2005/08/30 :  10:54:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Angående Ortofon så hörde jag en Jubilee på en LP12'a med Ittok-arm(har jag för mig..) i förra veckan. Den kördes med ett EAR324-RIAA in i en ARC LS25MkI och det var dynamik så det stod härliga till!

Jubilee ihop med Ittoken verkar vara en helt OK kombination.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/30 :  11:04:35  Show Profile Send eliot a Private Message
EAR324 är efter vad jag förstått ett riktigt bra phonosteg - och även prisvärt

Läs testet i PFO.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/30 :  12:21:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rene på Vassagohifi har en EAR324 till salu.

http://vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pid=672

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/08/30 :  18:16:43  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej intressant tråd detta, kommer förhoppningsvis att få hem en batteridriven clearaudio PPa 9 step up då mitt nyinförskaffade Conrad Johnson EF1 riia förstärker min dynavecktor 17D karat mk II (http://www.dynavector.co.jp/english/frame_cart/frame.html
för lite så jag ska prova detta, tydligen ska det bli bättre dynamik också har jag hört från några källor.

Har CJ riiat inställt på 52 db förstärkning och 200 ohm, Lehman som jag körde innan hade jag på 100 ohm och 61 db förstärkning, var mer klös i botten med den, kanske Conrad J kommer ikapp´på det området då man kopplar in batteri step uppen. Någon som testat clearaudios step up?

CJ riiat låter förövrigt helt underbart i mellan och diskantområdet, sådan realism så det är underbart. Bara lite mer krell stuk i basen eftersträvas nu, hoppas starkt på step uppen.

Återkommer med lyssningsintryck om några dagar.

Länk till Conrad Johnson
http://www.conradjohnson.com/It_just_sounds_right/classic-products.html

mvh micke
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/08/30 :  22:34:03  Show Profile Send lars a Private Message
Leif. Bor du i härheten av Göteborg kan du få låna en T20 av mig för provlyssning.

Pac. Det var nog en Ekos (ej Ittok) du lyssnade på om vi menar samma anläggning. Det kan inte finnas så många liknande i Sverige.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/09/06 :  08:20:58  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Tackar för erbjudandet. Jag bor i Göteborg och det kan vara intressant all låna den när det är dags att byta PU, Jag har ingen MC nu.
Är det en MK2? Och i så fall är den till salu?

remains long after,
//Leif
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000