HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vågar man köpa begagnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:10:25  Show Profile Send tek a Private Message
ofta säger folk "köp begagnat" och det är klart, hittar man det man vill ha, för kanske halva priset begagnat, och det skiljer ingenting från nytt så är det ju bra.

men beg är ju förknippat med risker, garanti är ju just det - en garanti, att om nåt händer så kan man fixa det.

jag har köpt högtalare beg och det var inga problem, vet inte om vissa högtalarelement förstörs med tiden (torkar ut?) men det jag köpte var jättefräscht, där kan man ju till viss del se med blotta ögat om det är sprickor osv.

värre blir det med mer elektroniska saker som förstärkar eller cd, vi har ju en tråd nu om en kille som köpt en förstärkare som pajade när han kom hem, nu tvingas han skicka den till danmark för reparation... låter ju inte så där jätteroligt.

andra rekommenderar t ex köpa cd begagnat, tycker det känns som cd verkligen är känsliga saker som kan gå sönder, jag skulle inte våga köpa det utan vidare. vem vet vad den som haft den innan kört i den.

många som säljer beg saker skriver saker som "nyskick!" eller liknande, so what? går ju knappast att se på en förstärkare på utsidan om den kommer gå sönder eller inte, så det betyder ju ingenting.

kablar är väl det man kan köpa beg, antar jag...

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:25:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det vanligaste felen uppkommer när något är helt nytt.
Så har det några år på nacken, men är i fint skick så är man ganska säker.
Efter många år så börjar såklart åldern göra sitt.

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/10/22 12:25:47
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:29:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det finns en del prylar som har haft väldigt dålig kvalité direkt från fabrik, dem ska du undvika, men annars är det inget att fundera över. CD-spelare går sällan sönder men lasern kan ta slut, förstärkare bör hålla i 10år innan problem dyker upp, högtalare låter bäst just innan de går sönder.
Jag har köpt de flesta av mina prylar begagnat och tänker fortsätta göra det. Garantin räcker bara i 1år, om produkten inte är tänkt att hålla mer än så då kan vi lika gärna lägga ner vår hobby, tom. hela vårt samhälle.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:35:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
yalpa glöm inte bort svensk lag nu 3år's garanti är det lag på i Sverige.

Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:40:29  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Alexi: Är det 3 år's garanti enligt lagen även för begagnat?

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:44:14  Show Profile Send tek a Private Message
saker går ju bevisligen sönder, vi har ju flera trådar där folk berättar om trasiga förstärkare m.m.
jag skulle inte vilja köpa en förstärkare beg för 10,000kr eller mer och sen pajar den.

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:47:39  Show Profile Send gromit a Private Message
Men då verkar ju du ha bestämt dig, tek.

Risken man får ta är att det man köper går sönder men samtidigt kan man spara mycket pengar alternativt köpa något som man inte skulle haft råd med nytt.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:51:19  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by Karl Banan

Alexi: Är det 3 år's garanti enligt lagen även för begagnat?

Nej lagen gäller bara nya saker och fabriksfel.
Egentligen är lagen sån att är det ett fabrikations fel så kan du reklamera efter hur lång tid som helst... Men då måste du bevisa att felet är från fabrik!

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:51:22  Show Profile Send tek a Private Message
japp en förstärkare som man inte skulle haft råd med ny, måste ju vara kul att ha i hyllan trasig.
poängen med inlägget är att vissa saker torde vara känsligare att köpa beg än andra. men det har ni kanske inga åsikter om. istället heter det "Köp beg" på allting, man undrar varför nån överhuvudtaget köper nytt? enligt vissa på forumet kan man tydligen köpa precis allt beg.
och går det inte sönder i början ja då håller det livet ut...
visste inte att det var sån kvalitet på grejerna.
konstigt att jag själv haft saker som gått sönder efter några år... kanske inbillade mig.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:54:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Oj vad du är barsk i tonen tek!
klart saker går sönder. Inget håller för evigt.
Är felen sälsynta / enkla eller billiga att laga.
Då har man fortfarande sparat pengar jämfört med nyköp.
Man tar alltid en risk. Det är därför priset är lägre.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/22 :  12:57:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är väl bättre att ha en dyr grej som går sönder som är värt att laga, eller?
Förstärkare i 10kkr klassen går inte sönder, är de inte äldre än några år så är risken minimal. Oftast är det småfel som inte kostar nåt. Jag har kortslutit en 10år gamal HK så att strömmen gick på hela våningen och det kom en fet blixt bakom stärkaren, sen körde jag vidare kortslutet och undrade varför det inte lät nåt inte fan tog den skada av det, vad jag märkte iaf.
Sen spelar det roll hur de är byggda också. Kika gärna innuti, ser det ut som en "soptipp" då är det större risk för problem, än om det är en helt ren konstruktion där prylarna inte trängs, utan har gott om ytrymme och kylning. Men det är upp till var och en att avgöra vad de vill ha, passar du så blir det mer över till mig.
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:00:41  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Min erfarenhet säger att det man har råd att köpa nytt inte håller för uppgraderingsdjävulen i tre år.

Jag satsar på att köpa elektronik begagnat från butik där jag iaf. får 1 års garanti. Högtalare borde inte vara några problem att köpa begagnat från privatperson så länge de låter bra och ser bra ut. Köper man modeller som är tämligen nya så kan man även anta att elementen håller ett tag till.

K.B.

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:06:51  Show Profile Send tek a Private Message
"Förstärkare i 10kkr klassen går inte sönder, är de inte äldre än några år så är risken minimal"

rätt motsägesfulla uppgifter, först går dom inte sönder, sen är risken minimal.
vad säger du om förstärkaren som gick sönder som en kille på forumet har diskuterat nån vecka? det var ju förstärkare i 10kkr klassen, var den äldre än några år eller varför gick den sönder?
såg samma förstärkare för 13,000kr på hifimagasinet.
läser man om förstärkare för 13000 som går sönder så fort man kommer hem är det klart som fan man drar öronen åt sig och funderar på om det är värt att handla begagnat... men enligt dig så händer ju inte sånt.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:07:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ja högtalare är en av dom saker man kan säga att håller för evigt!
Okej skumkanterna kan rutna och behöva bytas efter 20-30 år, men förutom det?

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:08:42  Show Profile Send tek a Private Message
tror dom flesta har råd med t ex hk670, så du menar att man nöjer sig inte med en sån efter 3 år man känner att "nej fan, den är lite klen.. bäst jag uppgraderar!" ?
låter lite märkligt..
annars hör man ju om vissa märken har barnsjukdomar, vissa modeller av hk har haft problem och liknande... att då köpa dom modellerna beg är väl inte så där jättesmart kanske..
det är väl mer åt det hållet jag vill diskussionen ska gå, men tydligen är allt bra begagnat så då har jag väl misstagit mig.

Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:10:54  Show Profile Send tek a Private Message
högtalare får jag intrycket av verkar bättre att köpa beg av flera skäl. dels är det många som säljer, folk skiftar mellan t ex ha stativ och golvare beroende på att dom flyttar osv, en förstärkare däremot brukar ju få hänga med ett tag så det finns ett större utbud, dels så anser ju många att högtalarna är det viktigaste, då är det ju rimligt att det också får kosta mest pengar, finns alltså mest pengar att spara... dels kan man lättare se att det är bra grejer, om dom har synbara fel osv jämfört med t ex en cdspelare, börjar den hacka, vägra läsa vissa spår eller liknande så står man ju där...

Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:20:53  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Vi är alla olika (Tack för det) en del blir fullständigt belåtna med sitt första inköp och andra inte. Med tanke på hur mycket som cirkulerar på begagnatmarknaden skulle man ju kunna tro att de flesta alltid är ute efter något annat. De säljer väl inte sina saker för att de tror att de snart skall gå sönder?
Jag har inte hört HK670 så jag kan inte uttala mig om just den, men för min del skulle jag hellre renovera mitt "begagnade" försteg eller slutsteg för de 5500 som HK670 kostar nytt.

K.B.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:20:53  Show Profile Send Rebo a Private Message
Förstärkare har jag inget emot att köpa begagnande. Om det är en bra grej så håller dom mycket länge och slits knappt något.

Cd spelare är jag lite mer skeptisk till att köpa begagnat eftersom de innehåller massa rörliga delar som nöts ut med tiden. I vissa fall kan också lasern ge upp lite i förtid.

I fallet med förstärkaren som pajade då han inte hade kopplat högtalare till den så kan man nog inte skylla det felet på att den var begagnad. Låter snarare som ett problem med just den konstruktionen. En gissning är att den började självsvänga som följd av att konstruktionen inte var tillräkligt stabil utan någon last på utgången. Om så är fallet så är det konstruktören man ska skylla på, inte att den är begagnad.

Många förstärkare använder så kallad återkoppling av utsignalen till ingångsteget. Återkoppling ger många fördelar men det medför också en risk att förstärkaren kan bli instabil och börja självsvänga om man inte ser till att ha tillräkliga ”marginaler”. (Något förenklat kan man säga att man inte får ha någon förstärkning vid den frekvens som förstärkaren är känslig att börja svänga vid).OBS alltså att en förstärkare med en korrekt gjord återkoppling inte ska/kan börja självsvänga.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:21:34  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm lustig diskussion... klart att grejer kan gå sönder! men är det kanske bara 1 av 1000 beg förstärkare som går sönder så kan man ju faktiskt ta risken om den är mycket billigare, det behöver ju heller inte vara så dyrt att laga. Men vill man köpa nytt så gör man givetvis det!
Om man skall räkna med alla risker så är det ju aldrig lönt att köpa nånting för det finns ju en risk att man förlorar hörseln (för det har ju faktiskt hänt att folk förlorar hörseln).
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:30:07  Show Profile Send Nagra a Private Message
Hifiprylar är som alla andra maskiner, dom har sina dåliga dagar dom med, MEN faktum är att köper man en ny förstärkare på 10-20000 eller mer, är man oftast rädd om sina grejer, oftast står dom ju där på sin hylla orörd. En modern förstärkare går SÄLLAN sönder.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:27:11  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Jag ska aldrig mer köpa begagnat från privatperson efter problemen jag fick! Det ska ändå vara bra kvalitet på den förstärkaren jag köpte och en 2 år gammal förstärkare ska inte vara så "sliten" men hade det varit i butik skulle det troligtvis gått på 3 månaders garantin.

Se mer:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4125
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:37:54  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Fick du ordning på förstärkaren efter detta?

Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:57:37  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:
Originally posted by Karl Banan

Fick du ordning på förstärkaren efter detta?

Den är inne på felsökning och får väl svar på den om 2 veckor sen lagas den förhoppningsvis men den kan ju behöva skickas till Danmark och man vet aldrig den kanske inte går att laga.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:00:13  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Eller så kanske det är billigt att laga och du fortfarande har sparat en hel del pengar jämfört med nyköp.

Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:08:46  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Eller så kanske det är billigt att laga och du fortfarande har sparat en hel del pengar jämfört med nyköp.

Ja det är ju det man hoppas på. Anledningen till att jag köpte begagnat var ju att modellen inte finns längre och att man får betala 2-3x mer om man köper motsvarande ny produkt.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:22:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det finns både märken och modeller som är mer drabbade än andra. Det aktuella märket skulle jag personligen undvika och diskussionen i fallet om den rykande stärkaren stärker (!) min uppfattning....

Men som regel, de där 99 gångerna av 100 alltså, så funkar det alldeles utmärkt att köpa begagnat. Allt kan alltid gå sönder men har man varit på plats och lyssnat och prylen är hel så lär den vara hel hemma hos dig också om du bär hem den försiktigt.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000