HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad ESL63 - erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/22 :  13:21:22  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nu när jag efter mycket om och men lyckats komma över mina idealförstärkare, ett par Audion Silver Night 300b PP, börjar det klia i plånboken igen. Kanske man skulle spara ihop till ett par nya fina högtalare att matcha dem med?

Nu kör med ett par Amphion Argon stativhögtalare som jag tycker mycket om, men jag har fårr ett sjukligt begär efter ett par Quad ESL63:or!!

Så min undran är om någon här har mycket erfarenhet av dessa skapelser?
- Kommer mina 25 watt att kunna driva dem?
- Passar de bra med rörförstärkare från andra tillverkare än Quad själva?
- Vad går ett par i schysst skick på begagnat (utan basmoduler!!)?
- Är sweetspoten väldigt liten?
- är de lika elaka som esl57 i impedansen (nästan kortis vid höga frekvenser)

Jag har innan lyssnat på ett par Quad ESL57 hemma hos en kompis och är mäkta imponerad av ljudet. Det enda som störde mig var just att sweetspoten var så förbankat smal. Det är ju kul att kunna sitta flera i soffan och lyssna! Och vad jag har hört så skall ESL63:orna vara bättre i det avseendet, men frågan är hur mycket?

Har någon jämfört dem med Martin Logan? Logan-högtalarna är fina och jag hörde dem på Arken, men jag får bad feelings över att det sitter stora basar i dem. Vill ju köra elektrostatiskt hela vägen!

Hoppas någon har lite koll på dessa sakerna!

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:43:52  Show Profile Send EAR a Private Message
He he
Nu är jag på mammas gata
Gå in på sidan 11 på posta bilder på era system så ser du vad du vill haDe passar alldeles utmärkt ihopa med andra rörhäckar också.
De som är på bilderna anses vara de som är idealförstärkarna till Quadarna.Grannen har ett par 57ór så vi har jämfört ett antal gånger.
Du får mer bas än med 57orna och bättre diskant också.Sweetspoten är bättre än 57orna men för den sakens skull inte bra.(helst ensam)
Prisbilden ligger runt 10000 -16000 skulle jag tro.leta efter exemplar gjorda efter nr11500 nånting för då gjordes en uppgradering
GOOD LUCKMen som alltid ta hem och prova först
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2002/10/22 14:44:38
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:56:27  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ohhh! Snygga stärkare där du... Hur mycket kräm är det i dem?
Nu får jag helt enkelt börja samla slantar. Jag vill ha ett par 63:or!!
Skall så fort som möjligt plocka med mig mina stärkare och testa hemma hos polaren med ESL57. Låter det så gudomligt som jag misstänker så är mina stativare dödsdömda...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/22 :  14:59:27  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Ohhh! Snygga stärkare där du... Hur mycket kräm är det i dem?
Nu får jag helt enkelt börja samla slantar. Jag vill ha ett par 63:or!!
Skall så fort som möjligt plocka med mig mina stärkare och testa hemma hos polaren med ESL57. Låter det så gudomligt som jag misstänker så är mina stativare dödsdömda...

100 watt rörmonoblock leker man mycket med
Jag har dessutom 4 stycken

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:01:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Funderar oxo på 63'or innan man går steget upp till 988'or. Elektrostater är ju där vi alla hamnar till slut. De låter ju helt enkelt bäst 'allaround'.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:03:42  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Funderar oxo på 63'or innan man går steget upp till 988'or. Elektrostater är ju där vi alla hamnar till slut. De låter ju helt enkelt bäst 'allaround'.

Du är fortfarande välkommen ner RANEFJORD om du nu trodde något annat

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/22 :  15:03:48  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Woof! 100 watt!! Men jag hoppas att mina 25 skall räcka... Fast min kompis kör sina 57:or med en 7 watts transistorförstärkare (son of zen) och det går utmärkt!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/22 :  19:05:09  Show Profile Send Kreator a Private Message
DasKapital: Det jag hört av ESL63 är enbart positivt! Var hemma hos en herre som hade sådana i ett riktigt värstingsystem med enbart Audio Research rörstärkare och det lät gudomligt! För att fixa djupbasen hade han byggt en alldeles egen "sub"! Sub i detta fall är ett understatement! Det var en 24 tums Hartly bas som jobbade i en låda stor som ett växthus! (jag överdriver INTE!!). Kanske något för dig...

Vill också påpeka att det du hörde av Martin Logan på Arken i år ska du försöka glömma så snabbt som möjligt! Det är INTE representativt för vad dessa högtalare klarar att prestera och jag hoppas att du inte tyckte det lät särskilt bra!? Det var den värsta slakt av ett par högtalare jag sett på den mässan någonsin! Elektroniken bakom var helt galet matchad!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/23 :  02:30:35  Show Profile Send EAR a Private Message
Behöver jag tillägga att jag är nöjd med mina QUADAR

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/23 :  07:59:20  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

DasKapital: Det jag hört av ESL63 är enbart positivt! Var hemma hos en herre som hade sådana i ett riktigt värstingsystem med enbart Audio Research rörstärkare och det lät gudomligt! För att fixa djupbasen hade han byggt en alldeles egen "sub"! Sub i detta fall är ett understatement! Det var en 24 tums Hartly bas som jobbade i en låda stor som ett växthus! (jag överdriver INTE!!). Kanske något för dig...

Vill också påpeka att det du hörde av Martin Logan på Arken i år ska du försöka glömma så snabbt som möjligt! Det är INTE representativt för vad dessa högtalare klarar att prestera och jag hoppas att du inte tyckte det lät särskilt bra!? Det var den värsta slakt av ett par högtalare jag sett på den mässan någonsin! Elektroniken bakom var helt galet matchad!

vad spelade dom på för grejer?
Go to Top of Page

Henrik B
Member

52 Posts

Posted - 2002/10/23 :  08:08:32  Show Profile Send Henrik B a Private Message
"Vill ju köra elektrostatiskt hela vägen!"

Skall du köra elektrostat hela vägen, särskilt om det skall vara fullregister blir de inte nådigt små, kolla in soundlabs t.ex

Go to Top of Page

Henrik B
Member

52 Posts

Posted - 2002/10/23 :  08:16:04  Show Profile Send Henrik B a Private Message
Det s***lle ju vara nådigt stora
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/24 :  09:53:05  Show Profile Send Kreator a Private Message
drgreen: CD och förstärkare från Cayin! Dessutom till ett totalpris som knappast kan ha uppgått till halva värdet av högtalarna!

Lät hårt, kallt, vasst, trist.....

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/24 :  14:27:01  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Som gammal ägare av både ett och två par ESL57 och med erfarenheter också av 63-orna är mitt intryck att 57-an är en bättre högtalare. 63-orna har en dov klang som ett resultat av den fallande högfrekvensåtergivningen, som ytterligare förvärras om man inte sitter mitt framför. 57-orna låter betydligt öppnare och transparentare som jag upplever det även om de också, som du påpekar, har en smal sweet-spot. Å andra sidan har jag hört dubbla 63-or i L-konfiguration hemma hos Alastair Robertson-Aikman (SME:s grundare) och det var väl inte fy skam även om subfrekvenserna var frånvarande. 63-orna har också nackdelen att inte kunna spela särskilt högt, men eftersom du använder 300B-steg borde förstås inte faran vara överhängande. En person med kraftfullt transistorsteg sålde sina 63-or eftersom räkningarna för nya element blev så höga, men motsvarande problem med 57-orna är ovanligare. Båda modellerna vinner på att strippas, 57-orna från sitt bak- och frontgaller (som faktiskt riktar ljudvågorna nedåt!) och 63-orna från sitt fronttyg. Men man får då akta sig för att komma åt högspänningsförande delar. Jag klädde mina nakna 57-or med extremt tunt och transparent mörkgrönt nylontyg innan jag satte tillbaka trälisterna. Sedan höll jag mig på behörigt avstånd. Eftersom båda högtalarna är dipoler (strålar likadant framåt som bakåt) bör man vara noga med att dämpa väggen bakom dem för att inte behöva lida alltför mycket av reflexer från rummet. Som alltid är priserna på begagnatmarknaden en fråga mellan säljare och köpare, och inte minst beroende på skicket på prylarna. 63-or brukar kosta allt mellan 10 och 15 laxar, medan välvårdade 57-or bör fås för ca 5 000 kr. Räkna dock med underhållsarbete oavsett vilka du väljer.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2002/10/24 14:31:30
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/24 :  14:52:40  Show Profile Send n/a a Private Message
pekka:

Men om jag använder Quads egen elektronik (99-909) framför 63or borde väl jag kunna känna mig ganska trygg, att saker inte går sönder stup i ett, eller? Står i 909 manualen att de ska funka bra med esl63 nämligen (140w 8Ohm). Jag funderar oxo lite på ett par 63'or, innan 988'or nämligen. Men om de lätt går sönder så vett i fasen. Fast ingen jag känner med esl63 har haft några problem, med Quad elektronik framför... Hmm... Ja, vi får se... erfarenheter?? :)

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/24 :  16:54:15  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Ja, står det så, så är det nog så. Quad har, åtminstone historiskt, haft ordning på begreppen. Jag vill minnas att det som fick dessa 63:or att ge upp var operamusik på hög nivå. Slutsteget var Zapsolutes 78-Wattare.

Pekka
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/10/24 :  17:14:32  Show Profile Send bubbas a Private Message

Med rörelektronik skulle jag kolla in de nya modellerna ESL 988/989. De har lite högre verkningsgrad.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/24 :  19:05:00  Show Profile Send n/a a Private Message
989'an låter så vansinnigt fint, men både 988 och 989 är lite för dyra för mig just nu. 63'an som mellanlandning. Men 63'an är lite mörkare än 989'an. Lite mer Quad'aktig kan man kanske säga. Men 989'an är ju världens bästa högtalare, såå....

Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/25 :  01:29:33  Show Profile Send EAR a Private Message
Om man går tillbaka i tiden och kollar vad STEREOPHILE skrev om ESL 63
så har PEKKA delvis rätt.Där var problem med en hel del förstärkare
som gjorde att 63an löste ut vid relativt lågt ljudtryck.De kom sedan på att det gällde att para ihop med rätt slutsteg så hördes de kanon.
UTDRAG här
In short, I was impressed with some of the things I heard from the 63s, but less impressed with their accuracy. Their persistent dryness and slight top-end tizz led me to suspect that they might sound exceedingly good with the right tubed amplifier. At the time of this writing the only such amplifier which has worked well is the EAR 509 reviewed in Vol.6 No.3. Catch 22: I was able to spend only two hours with that combination before the amplifier had to be shipped back to
Because the EAR amplifiers had to be returned to the manufacturer (who needed them for CES) at the very time we set up our second pair of '63s, we were not able to audition this combination for more than a couple of hours. This was, however, long enough to confirm my suspicions that the "right" amplifier would make these speakers take off and fly! The sound was simply superb, in every respect. Which is all the more frustrating in view of our findings about the speaker's maximum-output limitations.
Gissa vad jag har för slutsteg
Hela artiklen här
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?416
Så får ni lite att läsa boys
Mats

Edited by - EAR on 2002/10/25 01:35:22
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/25 :  08:54:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har träffat Tim i hans "fabrik" eller vad man ska kalla det. Han är en kul udda filur.

Hej Tim! (obs! internt skämt)

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/25 :  10:18:13  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Jag har träffat Tim i hans "fabrik" eller vad man ska kalla det. Han är en kul udda filur.

Hej Tim! (obs! internt skämt)

/Johan

I england eller i HONG KONG?

Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2002/10/25 :  18:39:51  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag tror nog lite grann tvärtemot PEKKA.Jag tror nämligen att det handlar om förstärkarens kvalitet för att få ut det optimala
Pekka pratade om dålig diskant.Va e de, inte med mina iaf.
Läser man artiklen som Steroeophile skrev så fårstår man lite mer
Mats

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000