HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nin - Vincent och Amati Homage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/25 :  07:33:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag tycker att detta var så intresant att det är värt en egen tråd, hoppas inte "nin" misstycker. Klistrar in hans inlägg från Hifi vandringen i gbg. Vi har ju lite Vincentägare och Hifi Consulter aktiva på forumet så........

Ja, jag åket med några polare för att lyssna lite lätt på några högtalare. Det var INTE något direkt super seriöst test utan mer som ett kul lyssnings test.
Ett stort problem för mig är att jag lyssnar ENDAST på vinyl! Och det är ju ingen mening att ta med vinyl plattor för att lyssna eftersom det inte finns några spelare.
Men jag har köpt några CD skivor på musik jag har på LP.

Så vi landa först hos Anders och såklart så vill...nej, KRÄVDE jag att få höra Amati Homage.
Så han koppla in dom med Vincent monoblock och försteg och CD. Kommer ej tyvärr vad det var för modeller. Så blev jag imponerad?! Ja. JA, jag blev MYCKET imponerad. Ljudbilden är djup, luftig, precis. Basen var fast och gick djup. Mellanregistret var underbart, med fantastisk återgivning av röster. Ja, högtalare försvann HELT när vi lyssnar och jag hörde en hel del saker jag aldrig hört på välspelade skivor.
Och det var verkligen inte en finlirs högtalare bara. Körde på Deep Purple "The Book Of Taliesyn" (remastred) och det var väldigt bra ljud, med tryck, detaljerat och underbart återgivning på Blackmores gitarr spel. Imponerade. Så hörde jag några brister på den korta 1,5 timme lyssningen? Nej, inte efter sådan kort tid med okända förstärkare. Visst, tror nog, nej, jag är säker på att det hade blivit ÄNNU bättre med min egen rörförstärkare och skivspelare, men det är något som aldrig kommer hända...eller...hmmm.. :)
Lyssna lite snabbt på Dynaudio C4 (?) med samma utrustning, men dom imponerade inte alls lika mycket på mig.

Men vi hade lite mer tid över så vi åkte förbi Olle och gänget på hifi consult.
Jag måste säga att jag blev besviken. Dom kan lika gärna byta namn till Swedish hifi consult, för dom hade ju nästan bara deras egna saker, QRS, SAT, Advantage, tråkigt.
Men jag lyssna iaf på S1 CD'n och S250 blocken och QRS neptunus. Körde samma låter där och det låt bra men inte lika bra som med Amati/vincent. Och på Deep Purple plattan så blev ljudet bra mycket sämre, mer grötig och inte alls samma fina ljud som Amati. Om det kan vara utrustningen eller något annat som gjorde detta vet jag ej. Inte alls lika imponerad.

På båda ställena så hade jag ingen direkt kolla på kablar (eftersom det inte var något seriöst test). Men jag måste säga att Sonus Faber gav mersmak. OTROLIGT snygga och med underbart ljud. Något som är jobbigt för jag har (hade?) ett pristak på ca 110-120 Kkr, men nu vet jag inte. Måste lyssna mer på dessa, och med min förstärkare...

Kul iaf att komma ut och se/lyssna på lite hifi saker, för i karlstad är det dött. Nästa resa blir nog till Ultimate i vimmerby.

Musik jag använde:

*Air - Moon Safari
*Dead Can Dance - Into The Labyrinth
*Deep Purple - The Book Of Taliesyn (remaster)
*Nick Cave - No More Shall We Part

läs mer på: http://hello.to/hifi

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/10/25 :  10:18:38  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe ja sonus gör fina grejer! :)

har haft sonus i 4 år nu... miche bra grejer..

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/25 :  10:47:06  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Varför inte åka till Malmö och Ljudprodukter? Där kan man lyssna på vinyl.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/25 :  13:33:05  Show Profile Send nin a Private Message
Audionet, Vad har dom för skivspelare??!!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/25 :  14:25:30  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Audionet, Vad har dom för skivspelare??!!

Det varierar, men minst en Kuzma Stabi S. Ofta så står där lite andra också typ, Linn LP 12, Music Hall, VPI, Kuzma Stabi Referens. Har faktiskt stöt på en SME 20 där en gång. Det är bara att ringa innan besök.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:29:40  Show Profile Send Mattias a Private Message
Kul att du gillar Amati....
Gillar dem starkt själv. Det är min drömhögtalare!

Men jag måste bara säga en sak.
Har endast hört Amati hos Anders på hifistället, ingen annan stans. Uppställningen inte bra Står för mycket grejer/högtalare i närheten. Dessutom finns det hemska hörbara resonanser framförallt i basen.

Skall ta och boka in en lyssning hos Lars Bengtssons Stockholm, har jag nu länge sagt... Alltid är det ngt som kommer i mellan. Sist höll de på att bygga om där. Men nu skall de vist vara färdiga.

Finns det andra affärer som har Amati homage hemma? Malmö?

Vänligen Mattias

Edited by - Mattias on 2002/10/25 17:32:10
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/25 :  17:50:52  Show Profile Send nin a Private Message
Audionet, Låter mycket intressant! Men det är en bit att åka...Får se framöver.

Mattias, Ja, jag är också mycket sugen om om det inte vore så att min skivspelare skulle uppgraderas så skulle jag åka och lyssna på dom igen mer seriöst. Men först skivspelare, sedan högtalare...
Go to Top of Page

deerhunt
Member

365 Posts

Posted - 2002/10/25 :  18:15:04  Show Profile Send deerhunt a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

På båda ställena så hade jag ingen direkt kolla på kablar (eftersom det inte var något seriöst test). Men jag måste säga att Sonus Faber gav mersmak. OTROLIGT snygga och med underbart ljud. Något som är jobbigt för jag har (hade?) ett pristak på ca 110-120 Kkr, men nu vet jag inte. Måste lyssna mer på dessa, och med min förstärkare...
ve - No More Shall We Part

Du hittar högtalaren för nästan dessa pengar på www.apparat.se
Dock tycker jag att man skall handla där man lyssnat - men förhandlingsläget förbättras avsevärt...

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/25 :  18:19:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Mattias

Kul att du gillar Amati....
Gillar dem starkt själv. Det är min drömhögtalare!

Men jag måste bara säga en sak.
Har endast hört Amati hos Anders på hifistället, ingen annan stans. Uppställningen inte bra Står för mycket grejer/högtalare i närheten. Dessutom finns det hemska hörbara resonanser framförallt i basen.

Skall ta och boka in en lyssning hos Lars Bengtssons Stockholm, har jag nu länge sagt... Alltid är det ngt som kommer i mellan. Sist höll de på att bygga om där. Men nu skall de vist vara färdiga.

Finns det andra affärer som har Amati homage hemma? Malmö?

Vänligen Mattias

Du får väl ta dig ned till Göteborg. Timbre kan nog släppa in dig för en lyssning om vi frågar honom snällt. Han gillar Sonusfolk

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/25 :  18:26:10  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja, dom brukar va´ väldigt lättsamma...
Bara att använda PM-funktionen Mattias, så fixar vi till det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000