| Author |
Topic  |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:23:27
|
Jag kanske börjar bli gammal, men är det bara jag som tycker att denna oändliga etikettering av musik har gått så långt att det börjat bli lite smått (kanske inte så smått) töntigt? Flera gånger har jag läst här och på andra ställen om någon artist och musikstil, och när jag sedan letat mig fram till lite smakprov så visar det sig vara helt vanlig rock/hårdrock/pop. Då menar jag inte vanlig som om den vore ointressant eller icke-märkvärdig, utan jag ser absolut ingen anledning att hitta på en ny musikstil för dem.
Detta fenomen är så klart inget nytt, men det verkar som de senaste åren har det exploderat. Var och varannan artist vill ha en egen genre.
Vi kan kategorisera över 600 års klassiskt musik i en handfull genrer, varför räcker då inte ett tiotal genrer för populärmusiken? |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:10:34
|
"Enya är inte rave, enya är techno. Fattar du inte att ungarna skrattar åt dig."
Ngn som känner igen citatet ;) ?
|
Exit Planet Dust |
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:26:05
|
Håller med dig, hårdrocken är en bra bit på väg också. Visst är ex. Metallica och Slayer trash men likaså kort och gott hårdrock. Numera finns ex. horror, nu, speed, power och allt vad de heter, alla med ändelsen metal. Jag har nog sett ca. 40 olika namn på olika genrer. Det roliga är att det en kallar för trash kallar en annan för speed osv osv. Själv brukar jag nöja mig med heavy, black och death metal, det räcker långt   |
 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:54:24
|
Det roliga är att det en kallar för trash kallar en annan för speed osv osv.
Ja, det är ju här lite av problemet ligger. Eftersom (nästan) alla artister är unika på sina egna vis så kan det vara bra med smala etiketter som då snabbt kan visa om jag kanske gillar detta nya band/artist. Men i verkligheten är det ju så som du beskriver och då blir det ju mest vilseledande.
I en annan tråd så rekommenderade jag en skiva med James Taylor Quartet. När jag köpte skivan så tog det en vecka för mig innan jag märkte att det stod "Acid Jazz" på omslaget. Vad i h-te, tänkta jag. Detta är ju gammal hederlig 60-tals jazz. |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 16:00:00
|
Pfff. När Backstreet Boys fick pris för bästa R&B skiva trodde jag att jag skulle spy. Jag som alltid trodde R&B var nåt helt annat. Så kan det gå med etiketteringen :) |
 |
|
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 16:01:04
|
| trash? heter det inte thrash? trash är ju skräp |
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 17:26:58
|
| Thrash = Tröska har jag lärt mig. Trösk-metall. |
 |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 17:32:58
|
Audionet>> Que? Så svårt är de väl inte att skilja på soul ocn rnb. RnB är mera dansant och har kortare bäst före datum. Soul, lugnare musik. Mera tidslöst.
KC>> Vilka var de som gav backstreetboys de priset? NRJ eller?
Imho givetvis. |
Exit Planet Dust |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 19:12:09
|
| thrash är dessutom en sjukdom som man får på tungan som innebär sprickor osv =) låter inte kul alls |
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 21:25:23
|
quote: Originally posted by tek
trash? heter det inte thrash? trash är ju skräp
Thrash ska det givetvis vara 
Skräp-inte en chans   |
 |
|
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 21:32:10
|
| soul och r&b har ju snotts av skvalmusiks träsket, soul och r&b från 60-70 talet var nåt _helt_ annat än vad det är idag. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 23:07:13
|
| Jobbigt blir det när skivaffärerna hakar på, svårt att hitta det man letar efter. Man vet aldrig var någonting står längre. I en står Enya under rave, i en annan techno ;) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 23:59:31
|
| Kan Demonbreed eller någon annan svara på vad nu-metal egentligen är för något? Jag har hört termen några gånger, men jag har ingen aning om vad den innebär. Jag ser för övrigt inget större problem med att det uppstår nya kategoribeteckningar hela tiden, även om det förstås kan vara irriterande. Problemet är ju att det görs så lite musik som är så nyskapande att den förtjänar en ny kategoribeteckning! |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 00:25:21
|
| Nu-metal är väl metal med mer rap i sig, som Korn t ex. De flesta nu-metal är ganska dålig IMHO, men Korn är rätt bra |
 |
|
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 01:49:48
|
nu metall är väl nåt slags samlingsbegrepp över "ny" oftast amerikansk metall, typ korn, linkin park osv. tycker vissa av dom banden har för mkt backstreet boys över sig, alltså skivbolagproduktioner.
|
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 10:54:35
|
quote: Originally posted by tek
nu metall är väl nåt slags samlingsbegrepp över "ny" oftast amerikansk metall, typ korn, linkin park osv. tycker vissa av dom banden har för mkt backstreet boys över sig, alltså skivbolagproduktioner.
Hahaha, där sa du ett sant ord. De känns ju inte sådär överdrivet äkta. |
 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 13:51:42
|
quote: Originally posted by n0p
Audionet>> Que? Så svårt är de väl inte att skilja på soul ocn rnb. RnB är mera dansant och har kortare bäst före datum. Soul, lugnare musik. Mera tidslöst.
Imho givetvis.
Vad jag menade var att den musikstil som för kallades Soul sorteras lätt in under R&B idag och det som för var Rythm and Blues, vad kallas det idag?
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 14:09:40
|
Det var MTV som gjorde det för nåra år sedan. Det var ivf. första gången jag märkte att R&B hade tappat sin betydelse (för mig). Man kan undra vart alla gamla R&B rävar hamnat i för genre nu. |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 00:41:26
|
quote: Originally posted by n0p
"Enya är inte rave, enya är techno. Fattar du inte att ungarna skrattar åt dig."
Ngn som känner igen citatet ;) ?
HAHAHAHA! Den hade jag nästan glömt! Den säger allt tycker jag. |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 17:45:53
|
| Är progressiv rock-musik fortfarande mesiga låtar med kampsångstexter här i Sverige? |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 13:21:24
|
| De som är någorlunda musikintresserade börjar nog ha lite koll på vad prog-rock egentligen är, men ibland får man fortfarande höra: "Jaså lyssnar du på progg, är det Afzelius och sånt då?" |
 |
|
|
Klenkar
Member

1157 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 11:21:15
|
quote: Originally posted by Deamonbreed
Håller med dig, hårdrocken är en bra bit på väg också. Visst är ex. Metallica och Slayer trash men likaså kort och gott hårdrock. Numera finns ex. horror, nu, speed, power och allt vad de heter, alla med ändelsen metal. Jag har nog sett ca. 40 olika namn på olika genrer. Det roliga är att det en kallar för trash kallar en annan för speed osv osv. Själv brukar jag nöja mig med heavy, black och death metal, det räcker långt  
Friend! Jag tycker nog att Slayerär/var mer åt speedhållet!
|
 |
|
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 01:18:59
|
ProgRock och ProgMetal är bland det mest intressanta vi kan lyssna på idag!! förutom lite mer 'progressiv electro' eller vad man nu kan kalla musik som Björk häver ur sig!
allafall så kan jag inte namnge så 'hisskellitt'(typo kungen was here) många typer av rock och metal > death, core, thrash, Math och slutligen BlääMetal= NuMetal
'Progressive' Rock/Metal är i min mening musik som inte håller sig inom ramen 'Rock' detsamma gäller 'Metal'. Du hör ,folk,Klassisk,jazz,synth,blues,polka, och hambo, i en salig blandning utan att för den sakens skull låta allt för grötigt.
pionererna för progRock var och är Elp, Kansas, kingCrimson, Yes, PinkFloyd m,m Grupper som 'DreamTheater' och 'spocksBeard' m.m och för att inte glömma våra svenska 'FlowerKings' och 'Pain Of salvation' alla som jag håller högt och taktfast har och är också en progression inom genran för ProgRock/Metal, trenden går lite mot det hårda som jag vill kalla ProgDeath 'Opeth' t,ex! Men den slätas ut med tiden. måste bara nämna Meshuggah som också slagit världen med häpna till och med jazz antusiaster häpnar av deras kunskap.
Det finns en hel uppsjö med underbar progressive Metal/Rock där ute, jag är nöjd allafall, och jag skiter i vad ni tycker |
Edited by - Nothing on 2002/11/26 12:21:14 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:59:48
|
meshuggah e grymma =)
vilken av deras skivor är bäst? |
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 16:19:04
|
KC,
det var inte helt enkelt så att det var bolaget Acid Jazz som gav ut skivan?
/Jonas |
 |
|
Topic  |
|