HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 brum från CD-ingången
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/09/02 :  17:31:50  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Hej

Jag har en Accuphase E-206. Om jag utan att koppla in en CD till CD-ingången, väljer dennna ingång och vrider volymratten till nära max får jag ett stort konutslag i basen i mina hfls-1. Det sprakar dessutom något och ett konstant, relativt högt, brum ligger kvar. Detta sker enbart för höger kanal. När en CD är inkopplad uppstår inte fenomenet och brusnivån är konstant oavsett volymrattens läge och så låg att man måste lägga örat mot diskaneten för att höra det. Vad beror detta på och borde jag vara orolig?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/02 :  21:55:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Skumt... Är det en dålig lödning/kontakt, eller en jord som ligger och flyter och inte vet vart den skall ta vägen, tro?

M
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:05:41  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag har faktiskt ingen som helst aning. Jag har dessutom upptäckt ett annat fenomen vid närmare undersökning. Om man spelar något från en ingång, väljer en annan ingång där det inte sitter något inkopplat och vrider upp volymenratten till nära max hör man svagt ljudet från den andra ingången.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:38:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker det låter ganska normalt.
En när du inte har något anslutet så ser ju kretsen i princip en oändlig impedans och i vissa konstuktioner så gör det att även små störströmmar får förstärkaren att skicka ut full utsignal om förstärkningen är hög.

De förförstärkare vi använder på jobbet (för mätningar, inte ljud) går sönder om man låter dem vara påslagna utan att ha något på ingångarna (det är en JFET som går sönder pga för hög spänning).

Vad gäller att du hör andra ingångar är det nog också rätt normalt.

Undvik att vrida upp volymen till max bara
Konstant fullt utslag på högtalaren på det sätt du beskriver (villket låter som DC på utgången) kan i värsta fall dessutom förstöra den, så undvik det.

(personligen skulle jag aldrig ens komma på tanken att vrida upp volymen till max utan något inkopplat, minsta störning kan ge ett jätteknäpp i högtalarna)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000