HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva : Poe - Haunted (536)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:11:59  Show Profile Send Roq a Private Message
Poe - Haunted



Utgivningsår: 2000
Format: CD
Bolag: Atlantic
Katalognr.: 83362


Jag har aldrig haft en ”bästa skiva”.
Tills för ett par år sedan det vill säga, då jag hittade denna platta.
Visst har jag artister som jag tycker bättre om p.g.a ”lång och trogen tjänst” och totalt större antal bra skivor men om man bara kikar på ett album så är det här det bästa.

Skivan kom 2000 och är Poes andra album. Det var dock inte förrän 2003 som jag upptäckte denna skiva.
Skivan är producerad av amerikanska Poe (Ann Danielewski) tillsammans med Olle Romo – en kille som verkar ha haft ett finger med i spelet på många håll* men här snarare än att vara musikproducent ser ut att vara hämtad från en norsk valfångarbåt, åtminstone om man ser till bilden i konvolutet.
* http://www.waxploitation.com/discography/olle.htm

Det här är pop i första hand. Visst finns en del rockigare partier men i det stora hela är det pop. Värt att veta är att det här är en temaskiva, om man nu skulle vara allergisk mot den typen.

Läser man i skivkonvolutet så kom skivan till på ett litet speciellt sätt:
Poes far dog och efter en tid hittade Poe och hennes bror kassettband med deras avlidne fars röst på. På banden fanns ett tidigare talat brev till brodern och även en av faderns föreläsningar.

Poe skrämdes till en början av banden men började sen fascineras av och till slut, snarast bli besatt av dem. Skivan blev till i denna bearbetningsprocess. Titeln ”haunted” (hemsökt) faller sig alltså ganska naturlig. En del korta mellanspår består just bara av stämningsförhöjande spöklika ljud och ljudsnuttar (samples) från faderns tal.
Detta är bakgrundshistorien som man får den serverad men jag tycker Poe känns ärlig rakt igenom så jag har ingen anledning att tvivla på historien.

Nu är det ju dock musiken och sången och inte bakgrunden som har gjort att jag fastnat för den här skivan.

Det finns inget jag ogillar med Poes ”Haunted”!
Jag tycker om hennes sångröst, hennes sätt att sjunga, variationen i rösten, melodierna och musiken. Det väntar nya överraskningar runt varje hörn – en sampling eller en melodislinga som sticker ut från resten av låten.

Control – Låter i verserna mycket som en halvtempolåt av Depeche Mode. Nu är dock inte Dave Gahan där och sjunger och dessutom ändras stilen i refrängen där jag tycker låten går i stil med gamla Garbage.

Medan de inledande låtarna trampar på i ett mer givet tempo börjar Poe i Terrible Thought sångmässigt ta ut svängarna med en låtstil som för tankarna till Becks, ibland lätt experimentella stil med plötsliga infall i form av roliga ljud och udda vändningar i melodin.

Could´ve gone mad – Ganska snäll och melodiös men lite rockigare och mer upp-tempo jämfört med övriga låtar där jag kan inte låta bli att tänka på att delar av refrängen lika gärna skulle kunna ha sjungits av Tom Petty på albumet ”Into the great wide open”.

Spanish Doll är en lugn låt med akustisk gitarr och Poes röst i huvudsak men efter en stund kommer ett lugnt trumkomp in och förstärker.

Walk the walk är låten som efter provlyssning gjorde mig nyfiken på resten av skivan. Det är skivans klart rockigaste låt. Det är bra driv i låten rakt över och Poe tar till sin rockigare röst. Här kan audiofilen också frossa i ett par fina bassmällar i låtens intro och sånt är ju alltid roligt!

Wild – 9 minuter lång, börjar i tillbakalutad popstil. Framåt 5 minuter tillkommer syntbasslingor och den samplade sången blir repetitivt monoton. Periodvis distas trummorna ordentligt och låten mynnar ut i ett mindre kaos.

Albumet är mer melodiös pop än tuff rock på det hela taget.
För mig är låtarna intressanta rakt igenom. Jag är en ganska tålmodig person men ibland när jag lyssnar på musik kan jag vara ganska otålig och jag vill ibland hoppa till nästa bra låt fast jag inte är klar me

Edited by - hal on 2005/09/05 23:42:52

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:41:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Mmmmmm, tack! En ny bekantskap.

Det märks att du verkligen tycker om denna plattan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:46:33  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Det märks att du verkligen tycker om denna plattan
PAC: Det kan man nog säga Jag brukar ju vanligtvis uttrycka mig med lite färre superlativ...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:59:10  Show Profile Send hal a Private Message
Härlig recension
Det kommer inte att dröja många dagar innan den här ligger i spelaren hemma .
Hur är ljudkvalite´n ? Har hon kommit ut med något efter denna ?

Smakstart för höstens recensioner må jag säga

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/05 :  21:23:19  Show Profile Send Roq a Private Message
hal: Tackar!
Jag tycker att ljudkvaliteten är som H&M skulle uttryckte det: "Normalbra". Inga stora fel eller förtjänster. Kanske lite komprimerad.
quote:
Har hon kommit ut med något efter denna

Hon har tyvärr inte släppt någon egen skiva efter denna.
Däremot sjunger hon på en del andra artisters skivor.
Jag fick idag hem hennes första skiva "Hello" men vad jag kan höra hittils så spelar den i en helt annan division - jämför Elitserien med korpen div. 7.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/05 :  21:49:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Way ahead of you

Har haft denna skiva som favorit i flera år (jag tror jag köpte den 2001). Jag har också tipsat om den här på forumet några gånger.

Det är som sagt var en väldigt bra skiva. Jag håller också med om att "Hello" inte riktigt är i samma klass.
Så vitt jag förstår har en ny skiva varit på gång rätt länge, jag har för mig att det har varit problem med skivbolaget (hon bytte bolag) vilket lett till en hel del förseningar.

Ett tips är att läsa hennes brors bok också. "House of Leaves" av Mark Danielewski, många av låtarna på skivan har innehåll är hämtade från kapitel i boken (fast med delvis ny innebörd, i boken är "5&1/2 minute hallway" faktiskt så lång).
Den text som läses upp på sista spåret är direkt taget från boken (och jag tror det också är brodern som läser).

"House of Leaves" är för övrigt den underligaste bok jag läst, MYCKET annorlunda layout (som är en del av storyn).
Dessutom en av få böcker som lyckats skrämma mig på riktigt.
Vad gäller pappan så var han för övrigt en rätt känd dokumentärfilmare.


Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/05 :  21:56:33  Show Profile Send Roq a Private Message
f95toli: Man kan ju inte alltid vara först . Jag har också försökt leta efter info om hon ska komma med något nytt men då finns det alltså kanske hopp?
Kul att du kommenterade boken och har läst den.
Jag tänkte inte nämna den i recensionen eftersom den omnämns i nästan alla andra recensioner av skivan. Roligt med respons!

Edited by - Roq on 2005/09/05 22:04:33
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/09/06 :  11:09:08  Show Profile Send Poe a Private Message
Schysst recenssion Roq, jag blir sugen att köpa!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/06 :  14:15:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Poe: Du behöver väl inte köpa din egen skiva??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/06 :  14:19:43  Show Profile Send Roq a Private Message
Oj, vi har celebert besök i tråden tror jag Nä, har för mig att jag frågat dig förut - ditt nick syftar på Poeten väl?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/06 :  14:20:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Trevligt skivtips Roq.
Verkar som man skulle kunna hitta lite sköna spår på denna skiva,
verkar som man får ta och göra en lyssning.

Tror inte att du spelade den när du var här sist va ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/09/06 :  14:38:29  Show Profile Send brewitz a Private Message
I vanliga fall stämmer min och Roqs musiksmak ganska bra överens, tyvärr är det (ännu) inte fallet här. Jag ska ge låtsnuttarna ett par chanser till, kanske inser jag storheten senare.

(Var har slammer/metall/dist-Roq tagit vägen??)
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2005/09/06 :  23:40:26  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Way ahead of you

Har haft denna skiva som favorit i flera år (jag tror jag köpte den 2001). Jag har också tipsat om den här på forumet några gånger.

Och jag klår dig! Jag hittade Poe när jag exjobbade i USA 1997. Många av de som besökte skolans lunchrestaurang den sommaren lärde sig nog ett par Poe-låtar utantill efter alla gånger de snurrade i jukeboxen!

Fast jag antar att nån här köpte "Hello" när den kom 1995, så jag kryper tillbaka under stenen nu!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/06 :  23:52:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu blir jag nyfiken.
Vilka låtar var det som spelades?
Min gissning: "Hello" och "Angry Johnny", även om texten på den senare kanske inte lämpar sig för en amerikansk lunchrestaurang(?)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/06 :  23:54:53  Show Profile Send Roq a Private Message
Det är bara att bita ihop brewitz och köpa skivan
quote:
Var har slammer/metall/dist-Roq tagit vägen??)

Han har väl blivit äldre...

Zalve: Näpp, den hade jag inte med då.

När blev det här tävlingen "Vem hittade Poe först"?

Tydligen så har hon till min stora förvåning sjungit på ett av spåren på Dr. Albans "One Love". Någon som har den skivan?

Edited by - Roq on 2005/09/06 23:58:21
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2005/09/07 :  06:39:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har en Dr. Alban vinylplatta på min transferlista, får kolla om det är den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:24:49  Show Profile Send denada a Private Message
attans.... då blev det en skiva till hemma

Det tackar vi för roq...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/10 :  08:25:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Olle Romo, var det inte han som trummade på Eurythmics plattor?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/09/10 :  11:30:10  Show Profile Send Roq a Private Message
peranders: Jo, det måste det ha varit.
Enligt länken ovan:

Eurythmics Live (Arista) - Drummer and Mixer
Savage (RCA) - Programmer
Be Yourself Tonight (RCA) - Drummer
We Too Are One (Arista) - Programmer and Drummer
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/09/13 :  20:06:12  Show Profile Send hal a Private Message
Får skivan i morgon Skall bli otroligt spännande. Är väldigt nyfiken.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/11/03 :  20:51:10  Show Profile Send HJ a Private Message
Tack för recensionen, Roq!

Jag blev mycket nyfiken efter att ha läst din text och för en tid sedan kom leveransen från CDON. Måste säga att jag verkligen gillar skivan.

Måste dock ställa en fråga. Är jag den ende som tycker att hon ibland påminner väldigt mycket om Chrissie Hynde? Inget fel i och för sig eftersom jag lyssnar en hel del på Pretenders.

Hur som helst tack för inspirerande läsning Roq.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/03 :  21:11:20  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej HJ!
Roligt att du tycker om skivan. Jag har funderat på om nån annan köpt skivan efter att ha läst recensionen och åtminstone tyckt att den varit värd att köpa.

Chrissie Hynde - ja, när du säger det så!
Jag kommer inte exakt ihåg hur hon låter men jag får några svaga minnen som jag tycker stämmer bra.
Go to Top of Page

lundq
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:34:26  Show Profile Send lundq a Private Message
Verkar inte hitta denna skiva hos någon svensk butik tyvärr. Finns det ingen nätbutik som säljer denna? I vilket fall som helst. Det är kanon, alltid lika trevligt att läsa veckans skiva rescention. Men jag skulle vilja ha med tips om vart man kan få tag på dem samtidigt.

Tack för en fin rescention. Nu skall jag bara få tag på skivan! :)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/03/02 :  22:54:21  Show Profile Send Roq a Private Message
lundq: www.cdon.com ser ut att ha den
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000