HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/22 :  18:51:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
Någon här på forumet som har erfarenhet av följande Linnprodukter

Linn Index II - högtalare
Linn Kolektor - försteg
Linn LK 85 - slutsteg

Tacksam för synpunkter

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2002/10/22 :  19:03:42  Show Profile Send bjorre a Private Message
Linn Index II hadde jag i mitt pojkrum på den tiden det begav sig.
Spelade på en Majik I som sedermera fick förstärkning av ett LK100 steg. Lät fantastiskt då vill jag minnas... Kompisen som köpte Index högtalarna har kvar dem och jag tycker fortfarande de står sig rätt hyffsat..

/Mvh Björn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/22 :  20:45:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by bjorre

Linn Index II hadde jag i mitt pojkrum på den tiden det begav sig.
Spelade på en Majik I som sedermera fick förstärkning av ett LK100 steg. Lät fantastiskt då vill jag minnas... Kompisen som köpte Index högtalarna har kvar dem och jag tycker fortfarande de står sig rätt hyffsat..

/Mvh Björn

Upp, upp

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/22 :  21:29:02  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kollektorn har världens bästa tonkontroller...rekommenderas starkt.

LK85 diggar jag inte, bättre med LK100, fast där håller inga Linn-säljare med, de måste ju kränga de nya prylarna

Jag har hört Linns äldre lådor, bla. Sara, som var en riktig liten biatch med engagerande och piggt ljud, dock inte hifi för fem öre. Den är inte detaljfattig, men har en rejäl bump i basen, lite partyfaktor, men jag föredrar dem nog före många av dagens klena basfattiga ettriga skitkonstruktioner, som behöver dämppaneler över hela rummet för att inte låta vasst.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/22 :  22:28:08  Show Profile Send dali a Private Message
Har tidigare haft Linn Index II som huvudhögtalare, använder dem nu som surroundhögtalare i hembiosammanhang. Kan bara säga att mina Ninka äter Index till frukost ... ... men jag var nöjd så länge jag hade dem som frontar.

Jag skulle dock inte rekommendera Index II om du inte får dem till ett väldigt bra pris. Inte mycket till bas, rock/hårdrock är inte direkt hemmaplan, en bra sub kan kanske ge Index II det stöd de behöver.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/22 :  22:41:03  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by dali

Har tidigare haft Linn Index II som huvudhögtalare, använder dem nu som surroundhögtalare i hembiosammanhang. Kan bara säga att mina Ninka äter Index till frukost ... ... men jag var nöjd så länge jag hade dem som frontar.

Jag skulle dock inte rekommendera Index II om du inte får dem till ett väldigt bra pris. Inte mycket till bas, rock/hårdrock är inte direkt hemmaplan, en bra sub kan kanske ge Index II det stöd de behöver.

2000 kr för högtalarna

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:10:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ingår det stativ också? annars ansträng dig lite och köp Keilidh istället, grannen har dem, vilka jävulskt grymma lådor! Iofs kör han aktivt med 3st LK100, men de är bra även ihop med en classik. Keilidh finns att få för 4-5000, ett kap för pengarna, dessutom är de förbannat snyyga!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/22 :  23:14:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Ingår det stativ också? annars ansträng dig lite och köp Keilidh istället, grannen har dem, vilka jävulskt grymma lådor! Iofs kör han aktivt med 3st LK100, men de är bra även ihop med en classik. Keilidh finns att få för 4-5000, ett kap för pengarna, dessutom är de förbannat snyyga!

Hmmm nu är man förvirrad på ett högre plan

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  00:45:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:

Hmmm nu är man förvirrad på ett högre plan

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/23 :  00:52:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
förvirrad?
Index är stativhögtalare + stativ är dyra = bättre att köpa några andra lådor som kostar kanske mer men låter mycket bättre. Index är dessutom skitfula jämfört med Keilidh.
LK100 är äldre slutsteg, Classiken känner du väl till?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  00:54:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

förvirrad?
Index är stativhögtalare + stativ är dyra = bättre att köpa några andra lådor som kostar kanske mer men låter mycket bättre. Index är dessutom skitfula jämfört med Keilidh.
LK100 är äldre slutsteg, Classiken känner du väl till?

Jodå, stativ ingår, men det var LK 85 som såldes !! har jag missat ngt ???

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/23 :  00:56:56  Show Profile Send yalpa a Private Message
nej-nej...jag tycker bara att LK100 låter lite bättre, mera tryck och rock 'n roll, LK85 är lite väl ljust och vasst...men den uppfattningen delar inte Linn-säljarna.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  00:58:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

nej-nej...jag tycker bara att LK100 låter lite bättre, mera tryck och rock 'n roll, LK85 är lite väl ljust och vasst...men den uppfattningen delar inte Linn-säljarna.

OKIDOKI, JAG FÅR VÄL LÄGGA NER PROJEKTET, VERKAR MEST VARA SKITGREJOR

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/23 :  01:01:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
nejfan...Index är skitbra för 2000kr om du får med stativ, Kollektorn är klockren, det är bara LK85 som jag inte riktigt gillar...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  01:02:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

nejfan...Index är skitbra för 2000kr om du får med stativ, Kollektorn är klockren, det är bara LK85 som jag inte riktigt gillar...

OK har en annan som vill sälja Kolektor tillsammans med
LK240, men det är ju en annan prisklass

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/23 :  01:05:17  Show Profile Send yalpa a Private Message
240 är bra grejjer jag skulle behöva 4st med kollektor och en Karik 5 cd...då skulle jag aldrig mer behöva uppgradera...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  01:07:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

240 är bra grejjer jag skulle behöva 4st med kollektor och en Karik 5 cd...då skulle jag aldrig mer behöva uppgradera...

OK får kanske omvärdera, har idag Primare cd-spelare och förstärkare, och JM Lab Electra så det känns lite som ett nerbyte ??
Skulle kanske köpa NAD eller H/K som tek ??

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/23 :  01:12:38  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jo kanske det...
varför är du inne på Linn? Du får ett helt annat ljud, kanske mera engagerande och roligt, men inte liak "hifi". Det är få som klarar övergång från seriös hifi till Linn, det blir ett för stort steg i en annan riktning...För mig är det helt otänkbart att köpa annan elektronik, deras högtalare är jag däremot inte förtjust i, diskanten låter lite väl inbäddat, basen är däremot absolut världsklass och även mellanregistret.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  01:15:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Jo kanske det...
varför är du inne på Linn? Du får ett helt annat ljud, kanske mera engagerande och roligt, men inte liak "hifi". Det är få som klarar övergång från seriös hifi till Linn, det blir ett för stort steg i en annan riktning...För mig är det helt otänkbart att köpa annan elektronik, deras högtalare är jag däremot inte förtjust i, diskanten låter lite väl inbäddat, basen är däremot absolut världsklass och även mellanregistret.

Får väl sova på saken

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  09:06:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:

Jo kanske det...

Upp !!
Får väl sova på saken

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/23 :  09:29:59  Show Profile Send dali a Private Message
quote:

Jo kanske det...

Kul det här med hifi ... jag är av precis motsatt åsikt; skulle aldrig köpa Linn elektronik men gillar deras högtalare! Jag tycker att Linns diskant är mjuk men klar, till skillnad från många andra "skrikiga" diskanter som bara gör ont i öronen. Smaken är delad ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  10:04:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by dali

quote:

Jo kanske det...

Hmmm bäst man lägger ner projektet, de flesta tycker tydligen
att Linn är mest skräp, konstigt att de har fått så bra kritik!!
fattar ingenting

Kul det här med hifi ... jag är av precis motsatt åsikt; skulle aldrig köpa Linn elektronik men gillar deras högtalare! Jag tycker att Linns diskant är mjuk men klar, till skillnad från många andra "skrikiga" diskanter som bara gör ont i öronen. Smaken är delad ...

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/23 :  10:41:06  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Hmmm bäst man lägger ner projektet, de flesta tycker tydligen
fattar ingenting"

Det är väl i och för sig INGEN som har skrivit att Linn mest är skräp.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/23 :  10:50:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"Hmmm bäst man lägger ner projektet, de flesta tycker tydligen
fattar ingenting"

Det är väl i och för sig INGEN som har skrivit att Linn mest är skräp.

Hmmm det är en allmänn känsla man får mär man läser svaren

Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/10/23 :  11:26:37  Show Profile Send Klanters a Private Message
Ok, här är några fler synpunkter.

Kolektor: Väldigt bra, vad kostar den? Sedan är det en viss skillnad mellan Kolektor och Kolektor. Nätdelen har uppgraderats. Modeller efter februari 2000 tror jag ska ha den nyare och enligt mångas utsaga är den nyare modellen klart bättre än den gamla. Om volymkontrollen har 100 steg så är det troligtvis den nyare Kolektorn. Om den har 60 steg så är det den äldre. Fast jag tror att de "uppgraderade" volymkontrollen strax innan nätdelen så det är inte 100% säkert. Fråga säljaren helt enkelt. Är det den nyare modellen och säljaren inte begär hutlöst med pengar så är det ett säkert köp, men man gör absolut inte bort sig heller om man köper den äldre modellen till ett bra pris.

LK85 - helt ok, om man inte har högtalare som kräver massa kräm. Tror inte att Index II ska vara något problem. Håller inte med om att den skulle vara ljus och skrikig. Har en själv och det låter absolut inte ljust med mina Katan. Däremot skulle jag själv önska lite mer kräm eftersom dom högtalarna trivs bättre så (eller aktivt). Men LK85 låter kanske ljust med andra högtalare.

Index II - Har aldrig jämfört dessa mot något annat. Bara lyssnat hos en kompis som har ett par. Han driver dessa med en gammal Majik och det låter ok.

Du har inte möjlighet att lyssna på grejerna själv eller? Som sagt, så är det nog klart annorlunda än Primare och det beror på dina preferenser om du gillar skillnaden eller inte.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:09:42  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:

Jo kanske det...

Från seriös hifi till linn? Så linn skulle inte vara seriös hifi?

Undrans vad jag har hemma i vardagsrummet då *humm*

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000