| Author |
Topic  |
|
Creator
Member

168 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 01:47:33
|
Jag tänkte höra om nån kan förklara för mig hur det kommer sig att de flesta "seriösa" högtalar tillverkarna använder små element 6,5 , 8 tum bas och mellanregister medans tex Lågpris kedjorna alltid har jätte stora element och så kostar högtalarna i princip ingenting.
Givetvis så vet jag att det inte går att jämnföra högtalarna ljudmässigt men varför är det itne så vanligt med stora element på högtalare i 20-40 000 kronors klassen?
Kan man verkligen få samma "tyngd" och spela lika högt på ett par små BRA högtalare med tex 6.5 tums element som ett par "sämre" högtalare med 12 tums element?
Nyfiken .... |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 02:19:28
|
Mindre basar ger överlag ett rappare ljud , inget onödigt svängande sas. På lågpris kedjorna handlar dom icke insatta o där e det "coolt" med stooora basar. Kvalité kostar , elementen i ett par lågpris låder kostar inte många kronor medans en 6½ i en bättre högtalare kan kosta åtskilliga tusenlappar.
När det gäller tyngd , en bra hifi högtalare spelar mycket renare i dom lägre registern än en lågpris. Lågpris modellerna bumlar mest. När det sen kommer till att spela högt tror jag nog att dom kan spela lika högt men lågpris högtalare låter RIKTIGT dåligt. Men högt e det iaf |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 07:16:22
|
Avanti 3:orna har 4 st 6,5 tummare i basen, i varje låda.... Både snabbt och mycket |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 08:41:24
|
Finns ju highend lådor med stora element så klart... men de kostar som en finare bil och uppåt. (generellt iaf)
Dock går det att få mycket bas med mindre element.. mina Mini Utopior (stativ högtalare) har 2 st 6.5 i varje låda... och jag har en mycket go bas.. helst när jag flyttade dem och satte dem på kortsidan istället.. =) 
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 08:44:55
|
quote: Originally posted by johan_björklund
Mindre basar ger överlag ett rappare ljud , inget onödigt svängande sas. På lågpris kedjorna handlar dom icke insatta o där e det "coolt" med stooora basar. Kvalité kostar , elementen i ett par lågpris låder kostar inte många kronor medans en 6½ i en bättre högtalare kan kosta åtskilliga tusenlappar.
När det gäller tyngd , en bra hifi högtalare spelar mycket renare i dom lägre registern än en lågpris. Lågpris modellerna bumlar mest. När det sen kommer till att spela högt tror jag nog att dom kan spela lika högt men lågpris högtalare låter RIKTIGT dåligt. Men högt e det iaf
Ja det har ju med det att göra att det imponerar på folk med mindre kunskaper om frekvensrespons och hur välljud alstras. Det är även lättare att göra ett mindre element som skall spela frekvenskorrekt och de mer påkostade högtalartillverkarna använder oftast mest pengar till att göra så bra lådor som möjligt och att inte offra pengar på imponerande saker som inte alstrar välljud i så stor omfattning.
I t.ex QRS Saturnus sitter det tre 8:or där en av dem används som slavbas till de två andra. MvhKristofer |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:00:28
|
| Kan ju säga att de två 8:orna i drgreen´s Revel Ulitima Studio räcker till å blir över=) |
 |
|
|
Sir William Loopgain
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:23:18
|
quote: Originally posted by Creator
Jag tänkte höra om nån kan förklara för mig hur det kommer sig att de flesta "seriösa" högtalar tillverkarna använder små element 6,5 , 8 tum bas och mellanregister medans tex Lågpris kedjorna alltid har jätte stora element och så kostar högtalarna i princip ingenting.
Givetvis så vet jag att det inte går att jämnföra högtalarna ljudmässigt men varför är det itne så vanligt med stora element på högtalare i 20-40 000 kronors klassen?
Kan man verkligen få samma "tyngd" och spela lika högt på ett par små BRA högtalare med tex 6.5 tums element som ett par "sämre" högtalare med 12 tums element?
Nyfiken ....
Det är modernt med små element dessa dagar. Stora fina element är dyrare. Någon skrev tidigare att 6-tummare kostar flera tusen. Det är fel. Skall vara några hundralappar. Tillverkarna betalar inte samma priser som konsumenter vid inköp av element.
vh |
No pain, no gain. |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:32:20
|
quote: Originally posted by Sir William Loopgain
Nyfiken ....
Det är modernt med små element dessa dagar. Stora fina element är dyrare. Någon skrev tidigare att 6-tummare kostar flera tusen. Det är fel. Skall vara några hundralappar. Tillverkarna betalar inte samma priser som konsumenter vid inköp av element.
vh
De största skillnaderna mellan bättre och sämre högtalare ligger i lådorna. Ju bättre de är konstruerade desto bättre låter det. MvhKristofer |
 |
|
|
Sir William Loopgain
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:36:10
|
quote: Originally posted by whiskyman
Nyfiken ....
vh
De största skillnaderna mellan bättre och sämre högtalare ligger i lådorna. Ju bättre de är konstruerade desto bättre låter det. MvhKristofer
Nja, naturligtvis skall lådan vara bra, men den största skillnaden ligger i elementkonstruktion samt hur elementen integrerats mm. |
No pain, no gain. |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 10:59:54
|
Kostnaden är en stor orsak, men den största är ändå att marknaden efterfrågar små högtalare. Upfatningen att högtalare är fula och helst inte ska synas är ju inte ovanlig.  Se bara hur många som tror på Bose 2" högtalare. Ljudkvalitet är inte en faktor! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 11:04:32
|
quote: Originally posted by whiskyman
Nyfiken ....
vh
De största skillnaderna mellan bättre och sämre högtalare ligger i lådorna. Ju bättre de är konstruerade desto bättre låter det. MvhKristofer
Nja, naturligtvis skall lådan vara bra, men den största skillnaden ligger i elementkonstruktion samt hur elementen integrerats mm.
Nej så är det inte. Varför tar i så fall lådan en så stor del av en högtalares konstruktionskostnad i anspråk? Kostnaden för lådan är den största skillnaden mellan bättre och sämre högtalare. MvhKristofer |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 11:14:39
|
Det är ju en kombination av flera faktorer som avgör hur bra en högtalaren blir. Än hur bra lådan man har så kan man ju inte slarva med element, filter mm.
Köper man en dyrare högtalare får man ju också hoppas att de har spenderat lite extra tid med att kontrollera och trimma in dom. Och sånt kostar ju också pengar.
|
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 11:17:36
|
quote: Originally posted by whiskymanNej så är det inte. Varför tar i så fall lådan en så stor del av en högtalares konstruktionskostnad i anspråk? Kostnaden för lådan är den största skillnaden mellan bättre och sämre högtalare. MvhKristofer
Designers skicklighet är minst 90% av ljudkvaliten. Du kan ge en skicklig designer tusen kronor och han kommer lyckas bätre en dålig designer med hundratusen kronor.
Jag räknar filter, ellementval och låd design till designer. Ellements kvalitet är sen mellan 6-8%. Lådan bidrar till resten (2-4%).
Det är min syn på det hela iaf! |
Edited by - Alexi on 2002/10/22 11:19:29 |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:14:29
|
Det är knappast sant att de flesta tillverkare skyr stora element i sina högtalare. Det finns många exempel på motsatsen, i de mest varierande prisklasser:
B&W 801 - 15 tum NHT Evolution - 12 tum metallbas (gamla 3.3 också!) Kharma har någon modell med stort baselement JMLab Grande Utopia - 15 tum Wilson subwoofer - 18 tum
Många halvbilliga subwoofers har ju också stora element. Om man vill spela riktigt högt måste man ju flytta mycket luft - och detta kan man ju åstadkomma på två sätt, stora element eller många små! Eller halvstora med jättelång slaglängd...
Att många tillverkare använder små element är nog en trendfråga och estetisk fråga. Dessutom har ju pressen lurat i konsumenterna att en smal högtalare ger bättre ljudbild, vilket kanske också bidrar.
Att stora element är ganska dyra kommer dock ingen runt. Lådorna blir ju också större vilket pressar upp priset.
Att lågpriskedjorna vill ha stora element har väl med imponatorfaktor att göra. Har sett/hört en Jamo med 15" som lät fruktansvärt illa.
|
|
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:28:12
|
quote: Originally posted by j.persson Har sett/hört en Jamo med 15" som lät fruktansvärt illa.
Var det dom där med kylflänsar på diskanten?  Cervin Vega då  |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:35:42
|
quote: Originally posted by Alexi
quote: Originally posted by j.persson Har sett/hört en Jamo med 15" som lät fruktansvärt illa.
Var det dom där med kylflänsar på diskanten?  Cervin Vega då 
Yepp! Om jag vill kalla det en kylfläns vet jag dock inte... en riktig rysare var det dock. Den var dock bra på att skaka hus.
Cerwin Vega... ja du, de hade någon för mig okänd modell uppställd, med dubbla femtontummare, på hifiklubben. Såg ut som svarta kylskåp med röda ringar på. Den drevs av en NAD 208. Det blev obehagligt högt redan när volymratten fortfarande pekade neråt. Hu!
Jag lyssnade vidare på ett par B&W Matrix 802 S3 och blev genast gladare...  |
|
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:38:48
|
| Minns att dom hadde en känslighet på 101db/1w. Lysnade på dom oinspelade, Hifi var det inte än mindre Musik! |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:47:20
|
quote: Originally posted by Alexi
Minns att dom hadde en känslighet på 101db/1w. Lysnade på dom oinspelade, Hifi var det inte än mindre Musik!
Vilka? Cerwin-Vegorna?
Hehe, de hade säkert jätterak frekvensgång också, och ingen skränig distortion aaaaalls...  |
|
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 14:52:24
|
Tror CV bygger på att det ska vara mycket disortion. Många diskoburkar som byggs så. Visst all bas låter likadant *dunkdunk* och det är "Tryck"... Kvantitet Vs. Kvalitet. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:20:07
|
quote:
Jag lyssnade vidare på ett par B&W Matrix 802 S3 och blev genast gladare... 
va trevligt=) håller med dig!=) |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:26:07
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
quote:
Jag lyssnade vidare på ett par B&W Matrix 802 S3 och blev genast gladare... 
va trevligt=) håller med dig!=)
Det lät faktiskt alldeles fantastiskt trots en till synes korkad placering. Ibland ska man inte gissa för mycket. Jag hade med mig lite skivor, och vid den tidpunkten var 802orna det bästa jag hade hört med bred marginal. Med en låt jag hade med mig kände jag en resonans i min skosula vilket jag tyckte var lustigt.
Tror fortfarande 802S3 springer i cirklar runt många nya högtalare.
|
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:28:38
|
| hrrrmm.. ja jag e väll lite partiskt men jag tycker de låter fantastiskt för det "låga" priset, om man kan säga så.. låter bättre sen efter uppgradering på stärkerifronten.. |
 |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 15:31:41
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
hrrrmm.. ja jag e väll lite partiskt men jag tycker de låter fantastiskt för det "låga" priset, om man kan säga så.. låter bättre sen efter uppgradering på stärkerifronten..
Håller med. De gamla Matrix 802 och 801 var mycket prisvärda enligt mig iallafall. 40-50 papp för en högtalare av 801ans dignitet är inte farligt. |
|
 |
|
|
jolotjka
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 16:40:57
|
Ska inte på något sätt framhäva CervinWega som nått i hifi-väg, men jag var på en fest i nån torparstuga härom månaden. Det spelades på ett par gamla CV, trevägare med 15". Det lät inte hifi, men det lät förvånansvärt "rent" på skadligt hög nivå. Dessa burkar är gjorda för att spela TUUNG musik HÖGT i ett STOORT rum... |
 |
|
|
Mad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 17:31:39
|
quote: Originally posted by jolotjka
Ska inte på något sätt framhäva CervinWega som nått i hifi-väg, men jag var på en fest i nån torparstuga härom månaden. Det spelades på ett par gamla CV, trevägare med 15". Det lät inte hifi, men det lät förvånansvärt "rent" på skadligt hög nivå. Dessa burkar är gjorda för att spela TUUNG musik HÖGT i ett STOORT rum...
Under en lång tidsperiod... |
 |
|
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 17:38:58
|
| ville bara säga att de finns väldigt seriösa högtalar firmor som använder stora element ett väldigt bra exempel är http://www.wilsonaudio.com/ de har högtalare för många hundratusen så... =) |
/-FunKy- |
 |
|
Topic  |
|