HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vifas XT-Line.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  19:45:30  Show Profile Send matson a Private Message
Vad tror ni om dom? Någon som byggt något med dom? Diskanten har ju letat sig in i en del kommersiella högtalare(Krell), men hur är det med bas/mellan?





Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/30 :  19:52:34  Show Profile Send celef a Private Message
Har ej testat ngt från Vifas XT-linje (var hittar man dessa?) men AVI har:




Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  19:57:00  Show Profile Send matson a Private Message
Tror både epkpeng och Micke aka "hifi" säljer dom. Pris har jag ingen aning om, men Vifa brukar ju vara "snälla" på den fronten....

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/01 :  00:02:16  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag har byggt med XT basar och diskanter. De låter väldigt bra, definitivt bland det bästa jag hört. De har mycket lätta och styva koner, men med bra inre dämping vilket gör att man inte behöver använda resonanskretsar i delningsfilterna.

Jag har dock hört att vifa inte ska satsa vidare på träfiberkonerna. Visserligen är de väldigt bra ljudmässigt, men i vissa länder med extremt hög luftfuktighet har konernas egenskaper ändrats. I norden t.e.x. är det ju inga problem, men problemet är tillräckligt stort för att det inte skulle vara värt för vifa att satsa fullt ut på materialet.

Det är väl antagligen därför inte så många tillverkare använder elementen i sina högtalare. Jag har dock hört att Wilson Audio var intresserade av att bygga med elementen när de precis kom ut. (det slutade med att de valde scan-speaks slitsade koner istället)

mvh Tobias



Edited by - Tobias on 2002/07/01 00:08:3
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/01 :  00:11:37  Show Profile Send matson a Private Message
Vad kostade basarna(på ett ungefär)?

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/01 :  01:22:06  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hmmm, det var ett tag sen jag köpte dem. Jag tror att jag gav ca 2000-3000kr för XT diskanter+basar. Diskanterna kostade nog 600 kr styck, i sådant fall skulle det ju bli 400-900 kr styck för basarna. Jag tror nog att det var 900 kr styck, det låter lite väl billigt annars

Mina exemplar är specialbyggda med en svart coating, jag tycker inte den bruna konen passade så bra utseendemässigt i mina lådor. Kanske blev de dyrare pga det? Jag köpte så pass mycket saker på en gång så jag vet tyvärr inte hur mycket delarna kostade var för sig.

Finns det ingen som säljer XT-basarna här på forumet?
Jag kanske kan ordna fram några annars, om det finns några kvar där jag extraknäcker.

mvh Tobias
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/01 :  15:28:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message


Jag blir lite bekymrad då jag läser om Vifas XT25 diskant. Visst, Audio Physic och KRELLs högtalare får positiva recensioner. Men de "självbyggare" som använt eller funderat över XT25:an är inte överentusiastiska. Varför gör man en ny diaskant i ny design och den har en massa svagheter????

Varför blir jag orolig då tro?? Jo jag håller på att bygga mina nya högtalare. En högtalare som kommer att se ut som Mårten Design Miles men som har Scanspeak 18w/8542 basar och Vifas XT25 diskant. Jag hoppas naturligtvis att dessa nybyggen skall bli bättre än mina ProAc kloner, men det återstår väl att se.

Jag skulel bli glad om någon kunde skriva något positivt om Vifas XT 25 diskant. Eller precisera vad som är dåligt
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/01 :  18:43:40  Show Profile Send celef a Private Message
Det finns inga "perfekta" element, ALLA element är byggda med kompromisser. Sedan skall man nog inte lite för mkt på andra då alla ändå inte gillar samma saker. Jag har hört att XT-diskanterna skall ha lite "egenljud" och dåliga off-axis egenskaper, låter som bra egenskaper till rätt applikation.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/07/02 :  01:08:47  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag tycker att XT25:an låter väldigt bra. Den har mycket stort frekvensomfång och mycket linjär frekvensgång. Den har extremt låg resonansfrekvens. Den är mycket högupplöst och dynamisk. Tex snärtande strängar på gitarrer låter mer dynamiskt och med mer snärt än det mesta jag hört. Den har lite sämre spridning än andra diskanter, men det ser inte jag som ett stort problem. Med riktigt dåliga delningsfilter har jag lyckats få XT25:an att låta lite "rått" och onyanserat, men med bra filter låter den helt fantastiskt.

Att KRELL och Audio Physic använder XT-diskanter i sina svindyra högtalare när de istället kunde valt någon värstingmodell från Scan-Speak, Seas, Focal o.s.v. tyder väl snarare på att XT:n är bland det bästa som går att få tag på just nu. Recensioner av dessa högtalarmodeller antyder ju också samma sak.

mvh Tobias

Go to Top of Page

kiwi
Starting Member

11 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:19:36  Show Profile Send kiwi a Private Message
Hmm... det här ser ju interessant ut!!! nån som vet var man kan köpa dessa?? gärna internet butik så man kan kolla priset ungefärligt... ??

Tack på förhand!!

En liten höna ska inte värpa ett för stort ägg för då kan den bli splapp i baken..
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  17:47:54  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Jag blir lite bekymrad då jag läser om Vifas XT25 diskant. Visst, Audio Physic och KRELLs högtalare får positiva recensioner. Men de "självbyggare" som använt eller funderat över XT25:an är inte överentusiastiska. Varför gör man en ny diaskant i ny design och den har en massa svagheter????

Varför blir jag orolig då tro?? Jo jag håller på att bygga mina nya högtalare. En högtalare som kommer att se ut som Mårten Design Miles men som har Scanspeak 18w/8542 basar och Vifas XT25 diskant. Jag hoppas naturligtvis att dessa nybyggen skall bli bättre än mina ProAc kloner, men det återstår väl att se.

Jag skulel bli glad om någon kunde skriva något positivt om Vifas XT 25 diskant. Eller precisera vad som är dåligt





Diskanten har väldigt dålig spridning. Scanspeaks variant har bla en annorlunda fasplugg i mitten. Om jag inte missminner mig så har Scanspeaken något jämnare frekvenssvar.

Vi kan ju hoppas att Ingvar dyker in med synpumkter .

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/05 :  21:05:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M!

A förstår inte vad du menar med "dålig spridning" ??
Hur långt ifrån "sweet-spot" snackar vi här.

( A sitter alltid nära och exakt mittemellan sina h-talare när lyssnigen är inne i sin ofrånkomliga succesion).



Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  21:14:02  Show Profile Send Morello a Private Message
M vill att hela soffan skall vara lämplig plats att lyssna på musik från.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/05 :  21:19:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M!

Menar du då att det finns 1st diskant( Vifa XT25) som har så extremt
dålig spridning att det blir en påtaglig försämring till höger eller
vänster om den mittsittandes, i 1st Soffa???


Neeej, på riktigt asså??


Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  21:27:38  Show Profile Send Morello a Private Message
Just nu har jag scanspeak 9700 och dessa har i mina öron lite klen spridning. Ringradiaotrn är ännu värrre i detta avseende.

Dock låter 9700 väldigt bra i övrigt! Bättre än 9300.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/05 :  21:53:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vad avses när man talar om spridning? Är det bara frekvenskurvan (amplitud vs frekvens) eller har det att göra med energispektra eller nått helt tredje?

(Nån som tittar på V? Nån som tittade på Galenskaparna?)





Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:21:40  Show Profile Send Morello a Private Message
Det finns ett samband mellan spridning och energi-kurvan:

Den totala radierade enegin fås genom att integrera energin som funktion av position med avseende på position.

Klen spridning ger alltså en med avseende på frekvens avtagande energikurva.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:24:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M!

A förstår inte vad du menar med "dålig spridning" ??
Hur långt ifrån "sweet-spot" snackar vi här.


Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:29:55  Show Profile Send Morello a Private Message
Gärna ett lyssningsfält på 2 meter.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:40:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Om man sitter 4 meter från högtalarna och dom inte är invinklade alls, handlar det om ~17grader off axis (förutsatt högtalare 2.5 mellan varandra). Ta en titt på Scan Speaks 9300 (överst) och 8513 (underst).





Vid 10kHz handlar det om cirkus 2dB i skillnad...och detta vid 30 grader(!).

Sen händer det ju lite grejjer ovan 10kHz, typ 15kHz så är det ju dropp...

Nu är detta bara stickprov på två element...

Jag bruakr alltid ha mina högtalare (de brukar hamna) lätt invinklade. I praktiken är detta alltså ett minivärde, ponerat man sitter i mitten av soffan (vem har en soffa där? Är ju en fotölj, fällbar, för bara mig eller ibland kunder). ;-)

Njäee...jag får hem RR diskanten snart...skall testa då! ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:41:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M!

På( om "2m") vilket avstånd ifrån h-talarna?( mao vilka "vinklar" snackar vi)??

Varför är detta så( pass) högprioriterat, för A kunde det gärna få vara helt tyst 1.5m utanför lyssningsfältet.


Mvh A
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:47:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Morello:
Ikväll när jag lyssnat har jag tagit en öl, och en wiskey (Glennmorengie, 18 år)...men SÅ mkt vinglar jag inte i lyssningspositionen att jag behöver 2 meter!



(Var tvungen...hoppas inte epkpeng modererar mig...)



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/05 :  23:21:03  Show Profile Send Morello a Private Message
Till A: Ibland händer det att jag ligger i soffan eller att fler än jag vill lyssna.

Till epkpeng: Ta det lugnt med krökat nu=) I övrigt se vad jag skrev till A.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/05 :  23:28:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Med andra ord, XT är en diskant med "väldigt dålig spridning" om....lyssnaren går fram och tillbaka mkt vid lyssning( som den serbokroatiska Professor "Balthazar" ungefär, ed ;), men inte annars.


Mvh A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000