Author |
Topic  |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 23:43:43
|
Vilket av formaten tror ni kommer ta över? Eller är CD-skivan odödlig?
Hur är ljudkvaliten på dem nya "superduper" maskinerna som tar vilket format som helst? Ska nämligen köpa ny cd-spelare. Men funderar på att slå till på en sådan multimaskin. Vissa påstår att ljudkvaliten inte är den bästa...
Cd-spelarna jag funderar på: Vincent CD-S6 Rega Planet 2000 Thule CD100
SACD/DVD-A: Rotel RDV-1080 Pioneer DV-656 Sony DVP-NS900
Hur är det med inställningana på en SACD/DVD-spelare? Är man tvungen att ha den kopplad till en TV för att kunna lyssna på musiken? Beslutsångest...
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 00:33:47
|
Jag hade nog väntat ett tag till om jag var du... om du nu inte måste ha en sacd eller dvd-audio spelare på direkten. De lär ju krångla länge innan de bestämmer sig vilket format de kommer att satsa på.. och chansen finns ju (som det ser ut nu) att bägge formaten kommer att finnas parallellt. Bäst är ju att låna hem prylsen och lyssna själv... jag hade aldrig köpt "grisen i säcken".
|
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 00:44:48
|
För mig går DVD-A bort enbart på grund av att man måste ha teven ansluten och påslagen för navigeringen. Skall jag köpa det måste spelaren ha display.
Annars tänker jag också vänta tills formaten etablerats bättre.
Det finns spekulationer i att Sony kommer att ge ut allt sitt material på SACD inom en snar framtid, för att vinna marknaden. Inga cd-skivor alls alltså, utan bara cd-lagret på SACD-skivorna. Till vanligt pris då får man förmoda, annars skulle det ju knappast gå vägen. Men som sagt, det är bara ett rykte. Ganska coolt om det blev så. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
FunKy
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 11:18:38
|
jag har dvd-audio, och man måste inte allts ha tv påslagen för att man ska kunna navigera, MEN det underlättar betydligt. de som är lite synd me dvd-a är att de inte finns några skivor man vill ha typ.. de finns ju bara 300 typ... men de kankse kommer |
/-FunKy- |
 |
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 11:57:17
|
Vänta och se men om du känner att du måste köpa något an dessa system nu satsa då på SACD du kommer förmodligen att hitta mer skivor då. Lycka till |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 13:35:08
|
Jag hade tänkt köpa en kombinerad DVD-Audio/SACD apparat i nu till årsskiftet. Men jag har ändrat mig av den enkla enledningen att det inte finns några vettiga skivor att köpa. Det är ju bara klassiskt, jazz och annan "skit". Sedan är dom ju tokdyra.
 Mer hårdrock för bövelen!!!

|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 13:55:44
|
Jag har 2 dublett-titlar i DVD-A resp. på CD & är inte impad av "superformatet". Kanske är DVD-A spelaren inte tillräckligt bra, -vad vet jag? Jag tror iaf. CD´n har många år kvar.
Mvh
CD: Cdfix- AQ Coral balancerat- Amplifix- B&W CDM7NT DVD-A: Pioneer646a- QED SilverSpiral obal.- Amplifix- B&W CDM7NT |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 13:59:23
|
Jag e sugen på att testa å se om det är så mkt bättre..
men i ditt fall så e sonyn bra.. |
 |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 14:46:54
|
Jag har en Audionet Vip somdu absolut inte behöver ha ansluten till ngn Tv utan tripplerar som DVD CD +DVD-Audio. Den är en fantastisk CD spelare med ljud som slårARTV2 på fingrarna är vidare en verklig high-End DVD-spelare samt låter aldeles otroligt bra som DVD-adio spelare. Enda "felet är att den är bra mycket dyrare än de spelare du funderat på. mvh JMlab |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:19:56
|
Bra att man inte behöver ha DVD-A med teven på. Dumt att det ofta står så när man läser om formaten i diverse tidningar. Funkar det som en vanlig cd om man vill med andra ord?
Då är jag öppen för allt ;) Spelar vinyl tills dammet lagt sig. |
 |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:23:22
|
Jomenvisst gör den det också mvh JMlab |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:51:57
|
Det kommer nog ta lång tid innan de nya formaten slår. Idag är det kanske 5-10% av skivköparna som vet vad sacd och dvd-a är, kanske inte ens så många! De nya formaten kan slå endast om skivbolagen drastiskt drar tillbaka alla vanliga cd. Frågan är hur det går för dvd-a i så fall? Skivorna måste gå spela upp i vanliga spelare, annars går hela musikindustrin omkull.
Köp en bra cd-spelare istället, det ska jag göra, snart. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 17:54:23
|
Jag hade tänkt köpa en kombinerad DVD-Audio/SACD apparat i nu till årsskiftet. Men jag har ändrat mig av den enkla enledningen att det inte finns några vettiga skivor att köpa. Det är ju bara klassiskt, jazz och annan "skit". Sedan är dom ju tokdyra.
Mer hårdrock för bövelen
Med tanke på att dagens hårdrock stinker inspelningsmässigt så lär ljudet inte bli något bättre alls på en DVD-A/SACD.
Det kommer nog ta lång tid innan de nya formaten slår. Idag är det kanske 5-10% av skivköparna som vet vad sacd och dvd-a är, kanske inte ens så många!
Överdriv inte. Skulle tror att det ligger på 0,5 eller MAX 1%. Och vanligt folk hör ingen skillnad på sina dåliga stereos så dom vill inte ha något nytt format.
|
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:17:09
|
quote: Originally posted by nin Överdriv inte. Skulle tror att det ligger på 0,5 eller MAX 1%. Och vanligt folk hör ingen skillnad på sina dåliga stereos så dom vill inte ha något nytt format.
Jag tror också att det är just det som är problemet. Den stora massan nöjer ju sig med mp3 som de tankat hem via datorn. För skivbolagen är det inte SACD eller DVD-A som de kan tjäna de stora slantarna på.
Men det är väl inte så mycket att gråta över? Det är ju jättebra ljud från en fin CD-spelare! |
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:23:53
|
Jag tror inte sacd eller dvdaudio tar över cd...jag tror de allra flesta här i världen är nöjda med cd ljudet..men marknaden kommer säkert bli större inom hifi industrin... |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:41:10
|
Hm, är det inte i skivbolagens intresse att byta format bara för att få folk att sluta bränna av? De är knappast, liksom gemene man, intresserade av bättre ljud, snarare bättre kontroll. Nog vill bolagen ha ett nytt format, även om folk kanske inte bryr sig? |
 |
|
|
Topic  |
|