HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken är den absolut sämsta Hifiprodukt ni hört..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/10/23 :  08:33:47  Show Profile Send erik a Private Message
Pipedreams högtalare drivna av GamuT och Clearaudioskivspelare

Det spelades Rolling Stones och det tog ett tag att förstå det eftersom det lät så konstigt.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/10/23 :  08:43:31  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag fick nöjet att lyssna på ett par Gennexahögtalare av bautastorlek, drivna med en tidig Proson prologic-reciver. Den 16-åriga ägaren var grymt stolt och berättade att den var på "5x125W" & drog på Yello.
Konstigt att ljudvolymen inte ökade speciellt mycket förrän den instängda platta ljudbilden tappades helt & började dista.
16-åringen var iaf nöjd & det är väl det som är huvudsaken.
Mvh
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/10/23 :  08:50:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det sämsta, ja det är ju en del...Tyvärr har jag ägt några av dessa också, vilket kanke säger en del om mig.

Under 80 talet hade jag ett par Cervin Vega högtalare som inte var så roliga. Visst, mycket bas men bullrig och inte särskilt djup med vass diskant.

En butik ville att jag skulle köpa deras Mirage högtalare som var plågsamt vassa i diskanten. Bara en med hörselskada kunde tycka de var något att ha.

Jag ägde för länge sedan ett par PAD Elementa signalkablar som lät förfärligt. Poppiga då men ljudet var inte kul.

I princip alla CD spelare lät hemskt när mediet var nytt. Det är mil mellan hur det låter idag.

Jag ägde en Slutsteg/försteg kombination från amerikanska Accurus som jag köpte efter att jag läst en lysande recention i en HIFI tidning som var ganska skumma. De fanns liksom inget mellan läge, fullt ös eller knäpp tyst. Mjukt är inget ord man förknippar med dem precis. Sen var dom vassa i toppen också på gammalt hederligt japanskt maner.
Det var på dessa jag lärde mig att inte lita på en ända tidningsrecention. En nyttig läxa.

Nä, nu kommer jag inte ihåg mer.

Jo, visst ja.

En butik ville mycket gärna att jag skulle köpa deras Martin Logan men det funkade inte alls. De lät fantasktiskt med gles musik men när många instrument skulle samsas samtidigt grötade de till det alldeles förfärligt (det här lär väcka en del känslor). Loreena McKennit lät som om hon spelat in i en liten plåtlåda. Med min musiksmak var det helt fel för mig.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/23 :  10:49:02  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En begagnad Luxor-grammofon jag köpte för 300 spänn. Praktiskt taget omöjligt att höra vad som spelades p.g.a. disten. Vad har hänt med ordet grammofon förresten? Alla verkar säga skivspelare.
Go to Top of Page

FunKy
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/23 :  11:12:23  Show Profile Send FunKy a Private Message
de sämsta jag har hört och förmodligen finns är våran anlägning på kåren i festlokalen...

börjar med det bästa först: den består av en förstärkare (iofs rörförstärkare) och sen en bärbar cd spelare från japan som klarar mp3or, och 2par parallelkopplade högtalare som givetvis är hemmabyggda och ca 20år gammla varav alla är sprickor i och grejer. Men varje helg spelas de på full volym... men efter några bira så låter de riktigt bra hohooh... ;)

/-FunKy-
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/23 :  12:15:20  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

Hmm det här kan bli spännande...

Hej allihop

Det sämsta som jag har hört är Ortofons största högtalare på 70 ev
80 talet de lät verkligen illa för pengarna. Det fanns även en mycket illa ljudande högtalare av märket Alfa på den tiden, Ortofonen var dock ett steg sämre.
Av nutida Hifi så tycker jag att Linns högtalare Komri för 400.000 kr är ett skämt. Basen tenderar lätt att gå i rundgång, mellanregistret är hyggligt, diskanten något "avrullad". Stereobilden är "diffus" svårt att lokalisera instrumenten etc. För 400.000 kr så skall det inte bara låta bra utan fantastiskt tycker jag.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:11:29  Show Profile Send s.m.f a Private Message
* Ägde en ganska fräsig jvc med effekt vippor som var stiliga att visa för vännerna, nöjd var jag då, men tag fram den för n¨gon månad sedan, den lät inte alls bra.

* Ännu sämre blev det med en kompaktanläggning ala sanyo i cd mediets begynnelsetid. Ett steg neråt från jvc:n trots kanske tio år nyare. Den levde inte kvar länge.

* En technics av reciever som efterträdde en integrerad onkyo integra(A809). Technicsen lät verkligen bedrövligt, men den hade gott om loudness

* Ett par national panasonic högtalare i garaget från 60-talet(???) kanske. Låter riktigt riktigt illa.

Syrrans första anläggning. Minns inte modellen. Beställdes från ellos. Hade massor med effekt och till och med cd spelare. Den lyckades nog få varje cd och vinyl att låta som svajiga kassettband.

* Egeninspelade kassettband på värdelösa kassetter.

* Ser man till priset på Linn komri måste jag hålla med Majjen.

* Dynaudios stora (stora) högtalare för över miljonen låter också värdelöst i förhållande till priset.

Sen har man ägt ytterligare en hel radda med bottennapp.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:17:54  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

Denna Hitachi "Bergsprängare" verkar som om den har letat sig hem till många hem. Det va min första "stereo", gud va nöjd man va med den. Jag va 12år, hade en Electrolux bandspelare, och sen få cd!!! Herregud ett sådant lyft.
Efter denna så köpte man sig ett Technincs mini-system. Lät ju ännu bättre

Men nu! När man är äldre och vissare Fy fan vad det lät, basen drog med sig allt. Ingen diskant! Usch! Vilken skit "Svensson" lyssnar på. Dessa är väl sådana system som man kan sy sig en "högtalarstrumpa" till, utan att märka någon skillnad

Som Svullo hade sagt: "ROCK ON"

Högtalarstrumpa ska jag (låta min fru) sy till mina revel studio....

Annars har vi ju peter belts tejpbitar och rörmålningsfärg (alltså inte till rörförstärkare utan till vattenledningsrören i huset) som sämsta tänkbara kandidater...
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:22:39  Show Profile Send LCohen a Private Message
bilstereo.. alla jag hört. fruktansvärt dåliga. På Nolia här i umeå så demade nåt företag bilstereo i en merca... satte mig i bilen och bilen levde om mer än stereon för alla vibrationer. Ställde mig upp och tittade in mot bilen och sa till min kompis "det här var faan det mest VÄRDELÖSA jag hört!!".. jag vänder mig om och ser försäljaren en halv meter ifrån mig.

ang. komri så är de det bästa jag hört. Rundgång i basen har jag inte hört nåt utav, beror på rummet isåfall och/eller dålig uppställning. Hur många här har egentligen lyssnat på komri i hemmamiljö där de är välinställda och justerade?
Och hur många har lyssnat på komri med både öppna öron och sinnen?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:35:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har just varit och tränat vilket påminde mig om gymets anläggning för svettiga aerobics töser. Man kan ju liksom inte riktigt låta bli att kolla lite.

Anläggningen har den mest påträngande diskant man kan tänka sig med säkert 30% distorosion. En kollega som tränar här ofta tyckte att "de har ju bra högtalare". Har fler den typen av referens kan man förstå varför vår hobby har få utövare.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:44:21  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Ägde oxå för längesen ett par Cerwin Wega; 12-tums basar och horndiskant som lät som den var sprucken (vilket den inte var, testade att byta ut dem!). Mellanregistret var obefintligt... Men basen kunde man använda att blåsa bort dammet med!

/P
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:55:14  Show Profile Send ayayay a Private Message
Stereo-systemen som de använder på gym, spinning etc. Är enligt mitt sätt att se (höra), lämpade för en enda sak... BAS!!! Det är det enda man hör, den ständigt pumpande basen.

Jag satt på ett spinning pass för ett tag sedan, och då tänkte jag att jag skulle lyssna lite också (man har ju fullt upp i övrigt)
Det lät skit, för att göra en lång plågsam historia kort. Basen dränkte allting. Men, det är väl det vi vill ha när vi tränar.

Jag skulle vilja spinna till Josefin Cronholms "in your wild garden" MF REF CD 65 spår 3

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/10/23 :  14:51:44  Show Profile Send KC a Private Message

Sony DVD Dream System DAV-C990

Och det var jag som rekommenderade honom köpet! Ha ha
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  15:09:51  Show Profile Send Timbre a Private Message
Om vi istället för sämsta produkt skriver "största hifibesvikelse" så toppar nog Dynaudio Evidence min lista.
Tillfälligheter...

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/23 :  15:12:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ett PA system bestående av Cerwin Wega pryttlar
En kompis Jamo högtalare
Egna carlsson högtalare (nu slängda på tippen)
Primare
grannens katt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/23 :  15:29:11  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
PA anlägningen på någon Klubb i Stockholm, den var varken särskilt linjär eller dimensionerad för rummets storlek. 98% distortion i 120dB

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/10/23 :  15:40:19  Show Profile Send Viktor a Private Message
Om vi pratar anläggningar med HIFI-ambitioner, alltså inte stormarknadsanläggningar eller bergssprängare, är det sämsta jag hört Linn-anlägningen på mässan i Stockholm. Måste ha varit något fel, men illa lät det, eller så har alla Linn-användare en helt annan smak än mig.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/23 :  16:27:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om största besvikelse eller sämst i förhållande till pris skall vara kriterierna har jag två "favoriter". Den ena är ett Linnsystem bestående av ett gäng grå elektroniklådor vilka drev Ninkahögtalare och en Seizmik sub. Platt, booomy, oupplöst, pris 100+.....

Den andra kom i min jakt på det perfekta försteget. Testade nog 7 - 8 stycken. Ett av dem var Rotel Michi med rödlackade trägavlar, den aktiva varianten med en sexig volympott som hade en röd lampa som åkte runt. Elektronizzzzkt ljud var ordet, grådisig diskant, 13 lapp, urk....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/23 :  16:37:48  Show Profile Send Qvist a Private Message
Det blir nog högtalaren som sitter orginalmonterad i nästan alla datorer.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/23 :  16:39:33  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag är ingen Linn fantast. Dela priset på de flesta av deras produkter med 2 så hade de varit mer intressanta i min mening. Men just Seizmik suben är fraktiskt rätt bra. Spelar inte så djupt men i övrigt bra.

Vad gäller försteg så vart jag besviken på Perception Audios försteg. Då hade jag nog heller levt med mitt gamla Rotel försteg för typ 2-3 tusen. Annars så håller jag med Sladd. Rotels försteg brukar inte vara några höjdare.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  16:41:43  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja, det var ett märkligt försteg. Känner en göteborgare som höll på med att försöka fixa till det i flera år.
Han provade slutsteg (givetvis Michi 10:an också) på löpande band men tänkte aldrig på försteget.
Till slut tröttnade han och alltihop åkte ut.
Det blev Krell för hela slanten.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/23 :  16:46:57  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hehe.. verkar vara ett skumt försteg den där Roteln. Rotels slutsteg är dock bättre än förstegen deras enligt mina erfarenheter.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:00:57  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, Michi 10 slutsteg var det nog inget fel på.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:24:14  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag har faktiskt ett Michi 05 nere i källaren Är de värda nåt idag?
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:28:31  Show Profile Send Gus a Private Message
Det sämsta jag hört som har utgett sig för att vara HiFi---
jo det var när jag lånade hem Sonys första cd-spelare.
Den påstods ha det perfekta ljudet,bättre återgivning kunde aldrig åstadkommas,skivorna var oförstörbara och kunde återge precis alla toner i oförändrat skick.Perfekt återgivning helt enkelt och allt detta till det facila priset av åtta tusen svenska kronor
Det lät i alla fall men min ganska nya Garrard skivspelare som kostat mig fyrahundra kr.lät rent himmelskt vackert i jämförlse med detta nya hemska ljud som man fick skärsår i öronen av------

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000