HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken är den absolut sämsta Hifiprodukt ni hört..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:04:55  Show Profile Send ryst a Private Message
Det sämsta jag hört (som jag fortfarande kommer ihåg) var en uppsättning JM Lab Cobolt + Thule 250 försteg/slutsteg, vilken besvikelse det var.

Som att lyssna på en svampig bergsprängare i ett kalt betongrum

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:08:13  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
det sämsta jag har hört var nog ett par Jamo d365, stora saker med 15" basar, skrikig diskant, luddig och trött bas, halvhyfsat mellanreg...
sen en till komponent som jag inte vet om jag riktigt törs säga...

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/23 :  18:15:44  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Ett LINN system jag lyssnade på hos Takt & Ton
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/23 :  19:12:34  Show Profile Send DHT a Private Message
Sämsta i förhållande till priset var nog då jag hörde TACT Millennium (första versionen) ihop med en NAD silverline CD och ett par av B&W's dyrare Naulitius-modeller. Totalpris över 200000. Lät skrämmande dåligt. Kliniskt och totalt livlöst.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/23 :  19:15:53  Show Profile Send Timbre a Private Message
paradis_oscar, har du sagt A måste du säga B...
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/23 :  19:43:57  Show Profile Send DasKapital a Private Message
En av mina stora besvikelser är faktiskt SAT Amplifix. Jag fick en knäpp i somras och fick för mig att jag skulle byta ut min Edison 60 (rörförstärkar-diykit som gick på 5000kr) mot en transistorförstärkare. Samtidigt hade jag läst lite recensioner om amplifixen och verkligen byggt upp ett sådant våldsamt ha-begär efter den! Tyckte den var snygg och verkligen kunde föreställa mig hur bra den skulle låta!

Men när jag satte mig till ro på ågrens hifi (mycket bra affär!) och började lyssna försvann smajlet från mina läppar. Hur kunde en förstärkare för hutlösa(tyckte jag då ) 17000 kronor låta så livlöst jämfört med min billiga rörhäck? Spretig i diskanten och en dånande bas så jag ville gömma mig bakom lyssningsstolen! Till amplifix fördel skall sägas att jag samtidigt lyssnade på musical fidelitys A300 och någon pre/power-kombi(tror jag) från meridian och de lät inte bättre de. Musical fidelityn härmade värmen från min rörförstärkare fast skalade bort alla detaljer och massa diskant. Meridian-uppställningen lät marginellt bättre än amplifix, men var rätt mycket dyrare också.

Så hur det hela slutade? Jag köpte mig istället ett Audionförsteg och ett par Audion-slutsteg med rör för hela slanten. Inte mer transistorförstärkare med discobas för min del... Synd, för jag ville verkligen tycka om amplifixen! Och jag kan nog förstå att många kan gilla amplifixen. Det var bara inget för mig!

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/23 :  20:30:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

En av mina stora besvikelser är faktiskt SAT Amplifix. Jag fick en knäpp i somras och fick för mig att jag skulle byta ut min Edison 60 (rörförstärkar-diykit som gick på 5000kr) mot en transistorförstärkare. Samtidigt hade jag läst lite recensioner om amplifixen och verkligen byggt upp ett sådant våldsamt ha-begär efter den! Tyckte den var snygg och verkligen kunde föreställa mig hur bra den skulle låta!

Men när jag satte mig till ro på ågrens hifi (mycket bra affär!) och började lyssna försvann smajlet från mina läppar. Hur kunde en förstärkare för hutlösa(tyckte jag då ) 17000 kronor låta så livlöst jämfört med min billiga rörhäck? Spretig i diskanten och en dånande bas så jag ville gömma mig bakom lyssningsstolen! Till amplifix fördel skall sägas att jag samtidigt lyssnade på musical fidelitys A300 och någon pre/power-kombi(tror jag) från meridian och de lät inte bättre de. Musical fidelityn härmade värmen från min rörförstärkare fast skalade bort alla detaljer och massa diskant. Meridian-uppställningen lät marginellt bättre än amplifix, men var rätt mycket dyrare också.

Så hur det hela slutade? Jag köpte mig istället ett Audionförsteg och ett par Audion-slutsteg med rör för hela slanten. Inte mer transistorförstärkare med discobas för min del... Synd, för jag ville verkligen tycka om amplifixen! Och jag kan nog förstå att många kan gilla amplifixen. Det var bara inget för mig!

//Rickard

med all respekt för att man inte gillar amplifixen eller i princip vad som helst..så ska man ju ta sånt man hör i butik eller på mässa med en stor nypa salt... Jag tror jag har hört det mesta jag köpt efter hemlån låta helkass i butik...
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/23 :  20:32:30  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mmm, fast säljaren ursäktade sig innan lyssningen med att deras lyssningsrum var för döddämpat och att basen blev för fattig. Att jag ändå tyckte det blev för mycket bas med en liten stativhögtalare bådade inte gott...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:11:54  Show Profile Send Bosco a Private Message
Analogutgången på min dvd, Pioneer 530 låter inte roligt... Det skrapar i ljudet, särskilt hörbart när kvinnliga sångare tar i ordentligt.

Kan man hävda att det är fabrikationsfel på den tro?
Enligt reklamen så är ju cd-ljudet perfekt bara för att det är cd...

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:14:33  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Mit värsta minne är allt som det stod Bose på.
Borde stått Böse eller Buse.
Asså fyfan va det lät anka.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:25:23  Show Profile Send falukorv a Private Message
Tjosan Matte, börjar du bli nostalgoknutte ?
Jag minns särskilt de Wharfedale högtalarna som såldes på 70 talet med typ 4 eller 5 element med ringar runt.
Dom lät väldans vasst och obehagligt. Skulle man inte vilja ge sin värsta ovän.
Annars nådde väl Sonys receivrar Str-212, 313, 414, 515 etc. från ca: 1977-79 ett av de präktigaste bottennapp ljudmässigt som jag upplevt. Resonant bummelbas utan djup, röster lät extremt ploppiga, 1-dimensionella och helt ur fas, och cymbaler lät som trasiga duralex glas.
För att fortsätta snöa in på 70 talet så fanns det ju Lenco armar som kunde ta död på den bästa pickup.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:33:48  Show Profile Send Jonas a Private Message
En stor besvikelse var när jag fö första gången i mitt liv skulle köpa seriösa högtalare, jag var 16 år och hade lite styvt 10 lakan att bränna. Fick lyssna på ett par Near på Ågrens, detta är ca 6 år sen, högtalarna såg lite (väldigt lite) ut som Thiel med sin lutande baffel. Tror de var amerikanska. Hur som helst lät de helt bedrövligt tråkigt, platt och grått. Och detta med förstärkeri från Mark Levinson och Meridian cd. Blev helt bedrövad och tänkte att "får man inte mer än så här för 10 tusen så åker jag hem och fortsätter spela på mina Jamo"... Hittade dock "mina" högtalare till slut denna dag. Och fann att man visst kunde få rätt mycket mer än vad dessa Near hade att erbjuda för priset.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:34:24  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Åååå kommer du ihåg den där Fostex horn byggsatsen ?
Det var det djä... dynga !
Vasst, distat och 2-dimensionellt är bara förnamnet !
Var ett par spetsiga aluminium/plast horn i toppen och ett stort mellan horn och en 12" eller 15" bas.

Hifi Kit hade en del bleckburkar också.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:35:01  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tjohoo. Då fyllde man 100 då!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:37:08  Show Profile Send falukorv a Private Message
M:
Jo jag minns... Ryys !
J:
Near ?
De har ju fått massor med utmärkelser, och t.o.m. Ing. Ö. tycker ju att de hade någon riktigt bra modell.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:45:06  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Grattis till 100ade inlägget Jonas!

Lite lustigt att den högtalare Jamo 15"are som flera av oss nämnt som sitt skräck exempel, just nu är till salu här på forumet.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/23 :  21:53:12  Show Profile Send Kajsa a Private Message
(Om Amplifix)
quote:
Originally posted by DasKapital

Mmm, fast säljaren ursäktade sig innan lyssningen med att deras lyssningsrum var för döddämpat och att basen blev för fattig. Att jag ändå tyckte det blev för mycket bas med en liten stativhögtalare bådade inte gott...

Lustigt. Tidigare har jag läst inslag om att Amplifix saknar bas. Tänk så olika det kan vara!

Du har inte tänkt på att man jämför med det man är van vid? Därmed inte sagt att du har en förstärkare som är oförmögen att återge bas, men ditt intryck stämmer inte med vad jag tidigare läst.

Eftersom jag själv är van vid just Amplifix är mitt intryck att den går spikrakt, rent och neutralt. Och att en del andra låter som om man charmar publiken med smyg-loudness. Men att den skulle ha för mycket bas, ... nej.
Som sagt., man jämför med det man är van vid. Förmodligen är det därför det är så mycket tjafs om att "spela in" t.o.m. kablar.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/23 :  22:03:12  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Angående det sämsta man hört så är det väl ett "spelande gratulationskort" eller något sådant.
Men den anläggning jag hade för 20 år sedan var inte heller så kul:
Xelex förförstärkare (P20?), hembyggt elektronisk delningsfilter, Xelex 2x20W slutsteg (DD6?) till låda med diskanthorn och mellanregisterhorn, Xelex 50W + 50W bioslutsteg matade med Clas Ohlson-trafos till hembyggda bashorn (16 mm spånskiva).
Med bioslutsteg menas i detta fall okapslade kretskort avsedda för biografer.
Mycket ljud, men fel ändå.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/10/24 :  09:17:11  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Ett av de sämre produkterna som jag har ägt är ett par Canton Ergo 31DC, stativhögtalare. Felet? Lådresonanser i massor trots olika förstärkare, rum m.m. så gick det inte att få bort. Man tänkte att en 11 kgs stativhögtalare borde ha väldigt lite lådresonanser, men se där vad fel man hade. De var annars väldigt dynamiska och kontrollerade i ljudet, men tycker att högtalaren prioriter alltför mycket bas, så det saknas detaljer. Tycker för övrigt att Dynaudio Audioence 42 har samma problem. Saknas detalj helt enkelt.

Annars så hade Monitor Audio Silver 8i en väldigt jobbig diskant. Förstärkte "S" och "T" ljud, riktigt irriterande.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2002/10/24 09:21:25
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/10/24 :  09:50:24  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Ett par högtalare en polare hade, BAS studio speaker.
Någon som hört talas om märket BAS?..
Var jävligt fin kvalitet på högtalaren, oljekyld diskant,
överlastskydd och fin kraftig ?ek?.
Men ljudet var fruktansvärt, ett ringande ljud blev det.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/24 :  10:06:55  Show Profile Send gromit a Private Message
BAS?
Det var ju de där skåpbilshögtalarna väl?!

Högtalarna som "blev över vid en studioleverans och var jättedyra men vi vill endast ha 3000 kr".

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/24 :  10:57:07  Show Profile Send Timbre a Private Message
Exactamente!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/24 :  11:27:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

Hmm det här kan bli spännande...

Eftersom jag har en ganska tålig (dålig?) ljudsmak, så är det lite svårt detta...

De stora NHT-kolosserna (de där nya, med separata basenheter) lät mycket "konstigt" när de demades på Hard Rock i Stockholm. Med tanke på att det inte är billiga grejor och att allt sades vara minutiöst intrimmat, så blev jag mycket besviken.

Audio Innovations Alto-CD lät hopklämt och grått. Inget jag suktar efter, med andra ord.

Quads CD (vad den nu heter) lät identisk med en Pioneer för en femtedel av priset. Inte dåligt, men alltså en helt onödig extrautgift.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/10/24 :  11:37:01  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:
Originally posted by gromit

BAS?
Det var ju de där skåpbilshögtalarna väl?!

Högtalarna som "blev över vid en studioleverans och var jättedyra men vi vill endast ha 3000 kr".

Hehe, jasså?.. Berätta mer :o)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/24 :  11:55:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

internkablage av dockskåpskabelvariant
plastdiskant
ihopnitad låda
plastfolie inte ek:)
fasvändt delningsfilter?
ca 6mm tjock material till låda..

haha

quote:
Originally posted by ZiroX

Ett par högtalare en polare hade, BAS studio speaker.
Någon som hört talas om märket BAS?..
Var jävligt fin kvalitet på högtalaren, oljekyld diskant,
överlastskydd och fin kraftig ?ek?.
Men ljudet var fruktansvärt, ett ringande ljud blev det.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000