Author |
Topic  |
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 12:00:27
|
sämsta jag har hört är en harman kardon cd spelare på ågrens som hette 760 eller liknande inget kul alls  |
"Pretty girls dont cry"
|
 |
|
ZiroX
Member

137 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 12:49:50
|
Njaeh, denna var av hög kvalitet på allting till synes. Vägde as. Ringde min polare nu, så vi ska öppna lådan senare ikväll. Ska bli intressant :o)
quote: Originally posted by Niklas Nord
internkablage av dockskåpskabelvariant plastdiskant ihopnitad låda plastfolie inte ek:) fasvändt delningsfilter? ca 6mm tjock material till låda..
haha
quote: Originally posted by ZiroX
Ett par högtalare en polare hade, BAS studio speaker. Någon som hört talas om märket BAS?.. Var jävligt fin kvalitet på högtalaren, oljekyld diskant, överlastskydd och fin kraftig ?ek?. Men ljudet var fruktansvärt, ett ringande ljud blev det.
|
 |
|
TinituZ
va?

126 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:50:16
|
HiFi? Hmm... Min absolut sämsta ljudupplevelse kom ur ett par JWS (2*10")(1399:- på siba) hängt på en gammal technics-receiver som i sin tur var matad med mp3-låtar från en laptop. Det skrammlade, rasslade, flåsade, distade, mullrade, skakade och skrek. Turligt nog var det nyårsafton och det serverades champagne, så frammåt 12-slaget lät det riktigt ljuvligt. |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:07:53
|
quote: Originally posted by Timbre
paradis_oscar, har du sagt A måste du säga B... 
det andra skulle då vara supra ply 3.4s helt bedrövlig kabel enligt mig, vet att det finns en hel del folk som anser raka motsatsen... man får väl tycka som man vill ? |
 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:14:44
|
Så klart man får!!! Här råder fullständig åsiktsfrihet om prylar men inte om personer... |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:18:00
|
quote: Originally posted by Timbre
Så klart man får!!! Här råder fullständig åsiktsfrihet om prylar men inte om personer...
bra att man får tycka vad man vill, fast det finns ju alltid folk som anser att man har fel... men det har dom ju all rätt att göra. |
 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:21:33
|
Det kan man bjuda på om man vet att man har rätt... |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:24:09
|
jojo, det är väl sant. trevligt forum föressten... |
 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 19:37:58
|
Tack! Skall vi gräva mer i besvikelsehögen? Högtalare från Monitor Audio har jag aldrig klarat av. Måste väl också vara tillfälligheter... Ägde en gång i intressets begynnelse fyra stycken rundstrålande historier från amerikanska B.I.C. Med "venturibas" och toppmonterad diskant. En i varje hörn. Hela lägenheten svängde med Tamla Motowns rytmsektion. Fast inte i takt...
|
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 20:56:38
|
Det utan förbehåll sämsta jag hört är allt som det står LINN på.
 |
-I LOVE KRELL- |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 20:58:10
|
Måste instämma med ZiroX, Bas200 är nog det sämsta jag har hört. Det kom in en kund när jag höll på att packa upp ett par Yamaha NS200 i butiken. Han frågade vad dom kostade och jag svarade 5000:-. Han berättade då att han tidigare under dagen köpt ett par högtalare från en lastbil på Arlanda som också hette "200 nånting" och han hade bara betalat 3000:-. För att göra en lång historia kortare så tog han in dom i butiken och vi provlyssnade. Först på ett par billiga stativhögtalare från Audio Pro som hette Stage44 och kostade 1300:-, sedan lyssnade vi på hans lastbilshögatalare, och det var förskräckligt!!! Dom hade t.o.m. sämre bas är Audio Pro högtalarna! Han insåg då sitt misstag och frågade om jag vill köpa högtalarna av honom alternativt ta dom i inbyte. Jag avböjde.
 Fast dom var ganska snygga med helt ok finish.
 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 00:19:10
|
hette senaste driven med skåpbilshögtalare BSS eller BAS, har glömt men har för mig att det ena är en seriös tillverkare? min absolut största besvikelse var när jag lyssnade på en av denon's tidigaste cd-spelare som hade inbyggd dsp (ALFA?) som skulle interpolera eller nåt. det lät vasst, skrikigt och illa, sen dess har jag inte lyssnat på denon men hoppas dom har rättat till problemen eller tagit bort dsp'n |
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 02:28:29
|
BAS-problemet har väl tagits upp av både high fidelity och hifi & musik vid flera tillfällen, högtalarna säljs "billigt" då de blivit över eller något likande. Hifi & Musik plockade väl sönder en och fann endast skräp. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
ZiroX
Member

137 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 16:43:32
|
Okej, nu så blev det inget högtalaröppnande igårkväll, jävla skit. Så ivkäll ska det göras The D-day!.. 
Om man inte kan använda högtalarna, kanske man kan använda innehållet, var ju tydligen delningsfilter i den 8" Bas, och 2x 6,5" Basar med en 1" softdome diskant. Borde ju gå att använda något  |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:06:18
|
Thule PR100 var riktigt tråååkig. Rega Elys verkar också riktigt tråååkig. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:26:22
|
Högtalaranläggningen i Göteborgsoperan. Jag har ryktesvis hört att dom sjunger där, men då jag har varit där har jag bara hört en massa distorsion. |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 23:43:17
|
....det mesta man nånsin hör på mässor (inte varit på Arken).......
Det vill ju aldrig låta som det skall, en mässa är nog inte ett ställe att fatta köpbeslut på.....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
Rishna
Member

185 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 19:51:15
|
Det tveklöst sämsta jag har hört är en anläggning bestående av en reciever från Denon tillsammans med ett par JWS Orca med 8" bas, 8" slavbas och en piezodiskant. Slapp, bumlig och lådig bas fick tidig 90-tals eurotechno att låta hyfsat bra, om än med reservation för en gravt distad diskant som skar genom rummet som en isig nordanvind.
 |
 |
|
emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 11:34:21
|
haha.. de där sonaxhögtalarna har jag sett.. Påminner om en torktumlare och låter som en också! vilket jävla skräp |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 12:37:01
|
Hej!
Dessa hörs nog till den absolut sämsta "highend" som det har lyssnats till:

-eller rättare sagt... inte riktigt så kasst, men på Ref-A´s "mässa" fanns dessa representerade o A trodde att ngt var trasigt( på riktigt( o frågade ävan 1st exp om ngt var trasigt , !( det var det inte ed ;))).
Återgivningen utur F1:orna var som typ, 1st stor Eltax-talare alt, 1st Bassvag: 
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/10/31 20:20:17 |
 |
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 21:28:16
|
Kanske inte det sämsta jag hört men för egen del, sett mot vad jag betalade så...
Jag bestämde mig för att skaffa en aktiv subwoofer för den extra 5.1 baskanalen i hembion. På Hembiocenter (Stockholm Söder) sade man att Atlantic Technology's subwoofer var så bra att man inte ens behöver provlyssna den... Även om det är ett rätt korkat utspel så är det än mer korkat att gå på det... Jag lade alltså ut 5500 på en basmodul, som hemma lät sämre än brorsans gamla hembyggda högtalare med Cerwin vega element i ett gammalt Sherwood plast-högtalar-kabinett. Basen släpade efter minst en halvnot i varje ljudsekvens som spelades upp.
Den sålde jag för 4000.- till en hårdrockare i Borlänge. "wow vilken volym" sa han. |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 08:11:04
|
quote: Originally posted by RKL
....det mesta man nånsin hör på mässor (inte varit på Arken).......
Det vill ju aldrig låta som det skall, en mässa är nog inte ett ställe att fatta köpbeslut på.....
Mvh,
RKL
Det gäler ÄVEN arken =( |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 08:28:15
|
Måste tyvärr hålla med om Göteborgsoperan. När det är musikal låter det skräp. Däremot en balett jag såg så var det kalasljud (satt i och för sig perfekt då också). Mina föräldrar är lite mer frekventa besökare på musikaler än vad jag är och de upplever nästan alltid ljudet som ansträngande och dåligt.
Skulle inte operan vara ultraspecialmegabyggd för bra ljud?
/Jonas |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:11:42
|
ett inlägg till så blir det 100 st.  |
 |
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 18:19:42
|
Om man bortser från en lyssning hemma hos en kompis som gick på BAS-tricket, så blir jag ibland förvånad över hur dåligt det kan låta i HIFI-affärer. Ett exempel var en anläggning på hf-klubben i GBG. Inställd på en riktig lyssning sjönk jag ner i en fotölj och spanade in anläggningen som skulle spe(g)la musik. Där var B&W Nautilus stativare och Classé-prylar inkl. monoblock + TARA-labs exklusivare kablage som borde borga för kvalité. In åkte medhavda skivor och SUCK... platt, vasst och tomt. När jag senare hörde att prylarna gick lös på runt 200 kkr, så tänkte jag att detta måste vara ett värdelöst lyssningsrum eller så funkade inte grejorna ihop eller så var de inte bättre...
Anders |
 |
|
Topic  |
|