HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga sub, vad behövs förutom träverktyg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/09/15 :  19:56:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag skall bygga sub, mitt första D.I.Y. projekt inom audio. Just nu är jag i vad jag kallar data insamlingsstadiet, så jag surfar hit och dit och letar info som kan vara nyttig. Jag har i stort klart för mig vad det skall bli, men har förstått det behövs både specifik hård och mjukvara för att få ett fullgott resultat.

Vad gäller mjukvara så råkar jag vara Mac snubbe, och vad jag förstått så verkar det ju inte direkt hagla programvaror för denna plattform. Jag har dock hittat några program, så nu undrar jag om den finns någon på forumet som kan kommentera följande produkter?:

-AudioTest 1.6
-Tone Generator www.nch.com.au
-Fuzzmeasure
-MacSpeakerz (only OS 9???)
-Mac the Scope
- Charlie Wright has created a MAC version of a spreadsheet for calculating sealed systems, called MACSEAL.HQX

Någon som är bekant med ytterligare bra program för Mac, företrädesvis OS X??????????

Vad gäller hårdvara:
har jag förstått att ett ljudkort är bra att ha, så jag kommer att skaffa ett RME Hammerfall (troligast) vad det lider.
Jag har även hittat dessa tips på nätet:
-High-power (>5 watts) low impedance resistor, ideally between 4-8 ohms
-A digital multimeter (voltage, current, resistance, and if possible, frequency)

Vad har jag missat, och vad är ev. överflödigt?

PS. Eftersom det kommer att dröja ett tag innan jag kan sätta igång själva byggandet, tas boktips riktade mot nybörjare tacksamt emot så att jag kan förkovra mig lite under tiden.

J. Ullberg

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:06:38  Show Profile Send Lovan a Private Message
Resistorer är nog onödigt såvida du inte ska bygga ett passivt filter? Kablar och kontakter är väl sånt som kan behövas. dämpull, portar etc...

I bokväg så kan alltid loudspeaker cookbook vara bra. Borde finnas på biblioteket om inte annat.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/16 :  09:48:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mac-program, surfa till www.99mac.se där samlas Macnördarna :-) (jag är själv en sån)

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2005/09/16 :  10:14:05  Show Profile Send Guru a Private Message
Det fanns ju en gratis bok som det länkades till från forumet, ska kolla om jag hittar länken.

Edit: hittade länken:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42712&SearchTerms=gratis

Mvh

Edited by - Guru on 2005/09/16 10:15:22
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2005/09/16 :  16:48:53  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Tjena,

jag känner igen situationen, jag var själv i samma sits för ca 1,5 år sedan. Jag var då ute efter väldigt basic tips, och jag ger därför några sådana nedan som jag tycker är bra:

Bok: Loudspeaker cookbook måste du läsa!

Mätprogram: Införskaffa mjukvara för att mäta upp hur det som du bygger låter. Dessa mjukvaror har ofta inbyggda multimetrar, så du kan spara denna kostnad (en multimeter som kan mäta kapacitans och induktatans kostar från 1000 och uppåt. Mjukvara kanske kostar ca 2000 spänn så investeringen är väl värd pengarna. Vet dock ej vad som finns för Mac. Hade Mac innan men har bytt till PC bla för att kunna köra LSPLAB som jag tycker fungerar utmärkt. Kolla www.wavecapture.com. Tror programmet Clio finns för Mac men det är dyrare.

Ljudkort: Satsa på ett externt ljudkort som är bra, de kan du ta med dig om du byter dator. Soundblaster extigy är ett.

Material: MDF sandwich koinstruktion med dämplim (swedac ag2) emellan skivorna.

Delningsfilter: Köp färdig förstärkarmodul med aktiv delning om du inte vill eller kan bygga själv. Hypex, detonation amps, etc. Finns en del standarmoduler på www.hifikit.se. Det viktiga är att du har aktiv delning, att dela passivt under 100 Hz gör att du får extremt stora och dyra komponenter som även kommer att försämra ljudet...

Handöverfräs: Den magiska manicken som gör hål i allt den rör vid. Perfekt vid håltagning för element och nåtning av golv.

Sticksåg: genomgående håltagning för element och annat skoj.

Övrigt: Posta här när du hittat ett element som har a)liten rörlig massa b) har lågt Vas c) hög känslighet och b)är 10 tum eller mer. Lyckas du fixa in ett sådant element i en låda som inte är större än 20 liter och det låter bra ska jag köpa suben av dig.

/herr K.


Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/16 :  22:23:35  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har köpt NCH:s Tongenerator för PC. Fungerar oklanderligt.
Kan rekommenderas.

Mäter gör jag med Radio Shack's Ljudmätare. Kjell & Co har en kopia till mycket överkomligt pris. De här verktygen räcker ganska långt för att utvärdera högtalare.

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2005/09/16 22:27:57
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/09/21 :  06:56:20  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tack för svaren så här långt. Ju mer jag försöker lära mig, desto mer inser jag hur lite jag kan.

Jag håller på att leta mätprogram, det fanns en hel del, men om de kan mäta kapacitans och induktans vet jag inte ännu. Är det något mer mätprogrammet skall klara, såsom att generera signaler t.ex?

Vilka slags toner är det man brukar behöva?

Programmet Clio, verkar numera bara vara för PC.

Material: MDF sandwich koinstruktion med dämplim (swedac ag2) emellan skivorna. Jo, det är något liknande jag tänkt mig, fast jag kommer nog att köra plywood, har hört att det skall vara mkt stummare, Baltisk björk eller äpple rekommenderades bl.a. Men med en sådan konstruktion, hur gör man om man vill ha aktiv delning, finns det externa förstärkare som är aktiva, jag tänker mest på de aktiva moduler jag sett hittils, de lär gå igenom bägge lagren, och då undrar jag ju hur man skulle fixa det med dämpmaterialet mellan de två skikten?

Kan man få lite riktmärken på vad som är a) liten rörlig massa, b) har låg Vas, och c) hög känslighet?

Högtalar simulerings program, är de bra att ha, jag har hittat ett som jag skall ladda ner en demo på lite senare?

Hur lätt är det att fixa till ett Linkwitz Transform och koppla detta till en aktiv förstärkare?

Nu lite "svengelska". Hittade följande uttryck, "max excursion capability" of the driver. Vilken enhet är detta när man läser en woofers tekniska data? Är det Xmas, men det tycker jag mig inte ha sett allt för ofta.

Vad står BI för?

Nu får det räcka, jo, jag skall snart beställa "loudspeaker cookbook" så frågorna förhoppningsvis blir färre.




J. Ullberg
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:58:31  Show Profile Send linnar a Private Message
Köp en gammal PC för någon tusing.
Det blir nästan billigare än att köpa programvara till
den annars helt utmärkta Mac'en.

Till PC finns det lassvis med gratisprogram.
Ex.vis Speaker Workshop. Ett utomordentligt bra verktyg.
Bättre än de flesta. Ju mer jag jobbar med det ju mer
beundrar jag programmet, klarar nästan allt.
Man måste dock ha en mätjig som får byggas själv.
Jag vet var man kan köpa bygg och mätmanual.
Fast var säger jag inte då man inte får göra reklam
för egna grejer (svårt att säga utan att försäga sig).

Multimeter är alltid bra.

"max excursion capability" betyder olika saker beroende
på vem som säger det.
Normalt är det Xmax dvs den linjära spolrörelsen åt ett håll.
Den linjära spolrörelsen innebär en rörelse där spolen hela tiden
med sin hela längd ligger inom magnetspalten.
I praktiken är Xmax, där magneten fortfarande påverkar spolen, större
än Xmax eftersom magnetfältet inte tar tvärt slut och spolen inte lämnar
spalten tvärt. Men man bör ändå använda Xmax som den betyder.
En del tillverkare/DIY-are använder hela den mekaniska slaglängden som Xmax.
Det märker man när ett element påstås ha ett Xmax på 60mm som exempel.
Det kan också vara slaget från innerläget till ytterläget som menas dvs
Xmax x 2.



Edited by - linnar on 2005/09/21 08:01:48
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/09/23 :  01:57:32  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Någon som har koll på Zachry's och Rilas hemsidor? Jag håller på att samla ihop några förstärkare som kan vara intressanta för mitt bygge, men trots ett omfattande sökande så verkar de som bortblåsta från internet.

Vilket är det bästa materialet för att täta mellan woofern och lådan?

Är det någon som kan förse mig med riktvärden för följande T/S parametrar, dvs, vad man anses ska hålla sig över respektive under?

Mms
Vas
Känslighet
Re
BL

Är det någon som har något om Rythmik Direct Servo System, och hur brå/dåligt de låter?



J. Ullberg
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2005/09/23 :  13:15:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Macen är som bekant stor inom audio, men tyvärr inte inom vår del av den (DIY och elektronik) utan mer inom inspelning och redigering. I och för sig växer programfloden hela tiden numera i och med att OS X finns, så man kan ju alltid hoppas...
När jag letade lite så snubblade jag iallafall över den här länken, som verkar vara en bra portal att utgå från för all form av ljud på macen:
OS X Audio

Några fler program att lägga till listan här (dessa är billiga eller gratis):
http://faberacoustical.com/SignalScope/index.php
Där fanns både frekvensmätnings/-analysprogram och signalgeneratorer. Shareware.

http://homepage.mac.com/katsura/pgs/audiotest.html
signalgenerator. Shareware.

http://www.arizona-software.ch/applications/audioxplorer/en/
Kombinerad signalgenerator och analysator. Gratis.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000