HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brum från försteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:22:50  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Mitt försteg ger ifrån sig ett ganska störande 50Hz-brum. Någon som vet vad det kan vara för fel? Det är ett Xindak XA3200MkII. Brummet har funnits där sedan första gången jag testade steget, dock blev det värre när jag flyttade till min nya lägenhet. Elnätet i denna är något bedagat, här finns inte ens jordade kontakter... Kan detta ha någon inverkan tro?

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/23 :  11:43:26  Show Profile Send CC a Private Message
Något med jorden i alla fall... Låter det som...
Jordslinga kanske?
Är försteget tänkt att köras jordad? Enligt konstruktören?
Hur har du kopplat i prylarna? Med en nätlist som har jordade uttag? Om ytterligare någon pryl är kopplad till jord så kan det ju generera jordsling (= brum) genom att jord går både via signalkablar samt nätkablar.
Så testa gärna lite med andra nätkablar/nätlist i ojordat/jordat skick.
Testa även med att dra en förlängningskabel från köket (för där har du väl ändå jordat uttag?) å testa om det gör skillnad...

Har du radiodel eller tv kopplad till stereon som i sin tur är kopplad till centralantenn? Koppla ur å se om det gör skillnad. Koppla ur alla signalkällor o testa om det gör skillnad.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/09/23 :  12:27:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag föreslår att du drar ut alla kablarna från t.ex CD-spelare och annat. Sedan lyssnar du om brummet är borta. Om brummet nu är borta då är felet att söka hos någon av anslutningarna till dina apparater som du just kopplat bort. Men om brummet är kvar så får du labba lite med nätanslutningen som beskrivits tidigare. Du kan ju också prova med en separat strömkabel till ett element.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000