HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fyllning av stativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/09/16 :  15:46:54  Show Profile Send pergra a Private Message
Nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt mig en riktig stereo (I realtion till de tidigare "el-giganten" apparaterna som funnits i mina ägor

Min första riktiga stereo består av Audio Analogues Maestro mk2 cd-spelare och Audio Analogues Puccini SE mk2 förstärkare, vilka skickar ljudet vidare ut i ett par Dynaudio Audience 52 SE.

Det som jag nu behöver göra är att fylla mina ihåliga stativ. De flesta brukar vad jag förstår fylla med sand. Men jag är något bekväm av mig och undrar om det finns nått annat material att fylla dem med? Eller är det sand dom gäller? Sen undrar jag även hur ljudet kommer att förändras med fyllda stativ jämfört med ihåliga?

Är väldigt okunnig och oerfaren inom hifivärlden, så jag är tacksam för tips.

Edited by - pergra on 2005/09/16 15:50:05

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/16 :  16:22:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Blyhagel? Blästersand? Dansk sjösten? Sån där sten man har i blomster arr. och finns att köpa per kilo på Blomsterlandet? Småspik? Nubb?

Se till att stativen är täta o bottnen bara - så inte sanden (om den är väldigt fin) rinner ut.

M
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/09/16 :  17:37:00  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Om du använder sand se till att den är torr, annars riskerar du rostangrepp innifrån. Jag har sand i mitt Solid Tech rack och det har fungerat utmärkt. Blyhagel fungerar nog också bra, men sanden är billig. Jag köpte en säck sand på HiFi Consult i Aligsås när jag köpte mitt rack.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/09/16 17:38:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/09/16 :  17:42:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Faktum är att jag hört från flera håll att det är bättre att låta bli.
Att man ska behålla stativen så lätta som möjligt.
Låter konstigt, men man ska inte ta något för givet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/16 :  17:53:43  Show Profile Send sampix a Private Message
Biltema har sandpåsar för runt 50kr. Det räcker och blir över

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/09/16 :  18:23:30  Show Profile Send Jazz a Private Message
Mina Royd högtalare tyckte inte om Fyllda stativ.
Ljudet blev dött,tråkigt.
Så det är inte alltid bra med fyllda stativ.
Men ska du fylla så har biltema bra priser på sand.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/09/16 :  18:41:49  Show Profile Send pergra a Private Message
Det var snabba och bra svar, dom tackar vi för! Det lutar åt besök på biltema imorrn

Jag trodde att fyllda stativ lät uteslutande bättre än ihåliga, men det råder det alltså delade meningar om. Som det är nu vibrerar mina Stand 1:or påtagligt när jag spelar rock och lite mer basrik musik. Tycker inte ljudet riktigt tar sig ut i rummet. Det är därför jag hoppas på att ett tyngre stativ ska leda ljudet mer rakt ut i rummet. Men så har jag en del andra justeringar att jobba med, såsom fixa en bra tjock matta i rummet, samt sätta upp fler saker på väggarna som är rätt tomma för tillfället.

Har ni andra grundläggande råd för att få ut så mkt som möjligt ur en stativhögtalare så tar jag gärna emot även dessa!

Edited by - pergra on 2005/09/16 18:43:29
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/16 :  20:39:06  Show Profile Send kris69 a Private Message
Om ditt ljud inte riktigt når ut i rummet så kan det ha flera andra orsaker men det är till viss del spekulation från min sida. Sandfyllning ger i mitt tycke främst ökad kontroll i ljudbilden men inte direkt så att den blir större.

Dynaudio 52se är en fin högtalare som dock kräver lite omsorg eller förspel för att verkligen komma till sin rätt. Var noga med placeringen, de bör enligt min erfarenhet få rejält svängrum från både sidovägg och bakvägg. Om de inte får det kan man lätt uppleva en lite "koftig" ljudbild.

Prova också med lite bluetack mellan talare och stativ, så slipper du skrammel enligt min erfarenhet.

Det sista är som du säkert redan vet är ju att de flesta dynaudio är kända för att vara trögdrivna. 52 se ligger väl på 85 el 86db i 4ohm vilket är en ganska tuff last. Vet inte hur mycket krut du har i din stärkare men möjligtvis kan detta också påverka din känsla av att ljudet inte når ut i rummet.

Lycka till.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2005/09/16 :  20:44:13  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Har du ingen natur att ta sand ifrån så åk till närmaste rastplats och ta lite från de blåa lådorna med grus. Kan inte tänka mig att det ska vara så mycket bättre med "dyr" blästersand. Sen så måste ju högtalarna få bättre förutsättningar att spela ljuv musik om de har en stabil grund att stå på!!

/Jimmy
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/16 :  20:49:11  Show Profile Send kris69 a Private Message
Är det någon som har provat med kattsand? Jag skojar faktiskt inte men kanske är den lite lätt för att skapa stabilitet.

Någon som testat?

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/16 :  20:55:11  Show Profile Send kris69 a Private Message
Är det någon som vet var man kan köpa blyhagel och eventuellt vad det kostar per kg?

Jag skall fylla mina h-talare när de är färdiginspelade och vore tacksam för tips.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/16 :  21:37:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Om man ska fylla med Biltemas blästersand, eller någon mer "hifi-sand", och stativen kanske inte är helt täta så tryck ner en svart plastsäck/påse och häll sedan i sanden i den medan den är inne i stativet. Skaka/stöt/slå lite för att sanden ska packas.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:12:00  Show Profile Send edison a Private Message
J.Consul:

Förlåt, men sånt kallas stöld.Med andra ord inget som du ska använda detta forum till att propagera för...men du måste förstås ha skojat...
---------------------------------------------------

Det 'liv' som evt försvinner vid sandfyllning av stativen borde imho vara den 'dist', eller 'det skrammel', som just ostabilitet i 'interfacet' högtalare/stativ orsakar.
Är det 'dött' med stabila stativ är det antagligen nån annan stans i systemet det saknas 'liv'.
Jag kan ju ha fel men det är iaf vad jag tror oftast är fallet.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/09/17 :  00:40:46  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Bly hittar du hos www.salably.se
Fyllde mina stativ med sättsand som jag torkade i ugnen innan jag fyllde stativen, glöm inte att kolla att stativen är täta

/Micke
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/09/17 :  01:22:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En fundering bara över mängden sand i stativen. Bör man inte prova sig fram vilken mängd som är bäst istället för att fylla på hela vägen upp och upptäcka att det låter dåligt.

Biltemas sand är av kvarts och det tar inte upp fukt och det som blir över kan du göra en påse till och få dina egna "möss" på lådorna.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000