HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag pillar lätt single-end (6L6 SE/triod)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/14 :  14:13:26  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Linde verkar dessutom se SRPP som en universallösning i allt från RIAA via preamp till
driver i slutsteg. Ingenting om hissad eller delad glöd till de stackars övre rören.
Tror du Jax tidigare också noterat märkliga motståndskombinationer m.a.p. toleranser.

I min 6L6 SET är det RCA plåtrör. Ett av mina rör tycks ha fått kortis mellan anod
och plåthölje, något jag upptäckte på ett lite obehagligt sätt...
Hur som helst låter de förbaskat bra. Har provat 6V6 i samma apparat och tyckt
att ljudet blir tydligt råare och mer pentodlikt.

Läste nyss i Tekno's AM-teknik från 1959 påståendet att beamrören i allmänhet ger
lägre doser 3:e-ton än vad vanliga pentoder ger. Har för mig det handlade om
triodkoppling. Triodkopplade beamrör skulle därför vara extra lämpade för push-pull.
-Låter vettigt tycker jag, även om jag blivit tämligen nedsjunken i SE-träsket.
Borde kanske ge triodkopplade beam:ar en chans i PP. Antar att de bör gå i klass A.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:38:56  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Trioder (eller triodkopplade beamare/pentoder) ska alltid gå i klass A eller B. Kör man AB blir transferfunktionen S-formad vilket inte låter särskilt snyggt.

Det är sedan 50 år bekant att beamröret KT66 är ovanligt linjärt i triodkoppling. Williamson visste detta.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000