Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:10:56
|
Alla har ju olika hobbies och intressen. Men jag undrar, varför man blir HiFi intresserad? Att vara musiker verkar inte alltid innebära att man blir intresserad av HiFi och bra ljud. Jag har flera vänner som inte bryr sig om ljudet hemma speciellt mycket, även om de spelar i band. Är intresset för HiFi en pre-era för virtual reality? Alltså att kunna återskapa en illusion om att vara någon annanstans, eller att vice versa, att mer eller mindre främmande människor ska kunna ställa sig i rummet och sjunga? Musik berör de flesta, och jag undrar om det är så att HiFi intresset baseras sig på att skapa ett verklighetstillflyktsverktyg för att få en emotionell kick?
Utan att starta något bråk...men medlen för att nå dit verkar vara väldigt olika. Vissa satsar på högtalare/rum/dämpning medans andra byter apparater ganska ofta. Så jag tänkte ställa några frågor:
Vilka har lyssnat på en anläggning som har en dedikerad dämpvägg? Vilka har övervägt att istället för byte av CD spelare/förstärkare att bygga en dämpvägg för pengarna?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:48:51
|
Mitt intresse består av att både lyssna på musik och att bygga delar av anläggningen. Det är helt enkelt kul om nåt man byggt själv låter bra.
Håller med om att dämpvägg gör väldigt mycket för ljudet (beror förståss på hur bra/dåligt rummet är innan). Om man inte vill bygga dämpväggar som syns kan man ju gömma t.ex. en basabsorbent bakom två bokhyllor o.s.v. Även tjocka gardiner och soffor är ju bra, så man behöver ju inte ha fula dämpprylar för att det skall bli bra.
Jag skulle helt klart bygga dämpväggar m.m. innan jag uppgraderar anläggningen, problemet är bara att man bor i en hyreslägenhet och att man troligen skall flytta rätt snart.. men sen, dåå! (hmm nu ljög jag nog lite för jag ändrar ju hela tiden på anläggningen.. )
|
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 20:50:53
|
Anledningen till att jag blev intresserad av hifi beror förmodligen på flera olika saker.
Delvis är det naturligtvis musikintresset (spelar dock inte själv, har försökt men har ingen framtid där), dels är det att min far själv var lite av en hifidåre i slutet av 60-, början av 70-talet och man har väl snappat upp att bra ljud är något att eftersträva. Sedan är, eller åtminstone var, mina föräldrar musikintresserade. Slutligen hör det väl ihop med att jag haft kompisar som varit hifi intresserade och därigenom visat att man kan få ut mer av musiken genom bättre anläggningar.
Frågan är dock om jag inte mer okritiskt lyssnade på musik innan hifi intresset tog sin början. Jag tycker idag att jag ibland kan irritera mig på brister i min anläggning till en större grad än innan vilket kanske leder till att jag ibland uppskattar musiken mindre.
Med tanke på mitt mer än undermåliga rum så har jag helt klart funderat på att bygga en dämpvägg men avstått då jag inte kommer att bo kvar i min lägenhet särskilt länge (kommer att sluta plugga om ett par månader). Jag har märkt när jag har flyttat anläggningen till olika lägenheter att rummet helt klart är den viktigaste komponenten. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 20:54:21
|
quote: Originally posted by Thomas A
Alla har ju olika hobbies och intressen. Men jag undrar, varför man blir HiFi intresserad? Att vara musiker verkar inte alltid innebära att man blir intresserad av HiFi och bra ljud. Jag har flera vänner som inte bryr sig om ljudet hemma speciellt mycket, även om de spelar i band. Är intresset för HiFi en pre-era för virtual reality? Alltså att kunna återskapa en illusion om att vara någon annanstans, eller att vice versa, att mer eller mindre främmande människor ska kunna ställa sig i rummet och sjunga? Musik berör de flesta, och jag undrar om det är så att HiFi intresset baseras sig på att skapa ett verklighetstillflyktsverktyg för att få en emotionell kick?
Utan att starta något bråk...men medlen för att nå dit verkar vara väldigt olika. Vissa satsar på högtalare/rum/dämpning medans andra byter apparater ganska ofta. Så jag tänkte ställa några frågor:
Vilka har lyssnat på en anläggning som har en dedikerad dämpvägg? Vilka har övervägt att istället för byte av CD spelare/förstärkare att bygga en dämpvägg för pengarna?
Thomas
Visst sjutton finns det massor att göra med rummet. När man är klar med det så kan man fortsätta med apparatjakten. Im not interested in the kill, Im thrilled of the chase... |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 22:41:19
|
Jag gillar att lyssna, helt enkelt, kan inte jag komma till musikerna/konseterna etc så får de komma till mig, på en cd-skiva..
jag har nu köpt upp mig till ett "skapligt" system, inga stora inköp e planerade inom en kort kommande tid, om inte mitt slutsteg pajjar då förståss..
jag har själv spelat intrument, vilket är kul men jag har inte riktigt sinne eller ork för det ngt mer..
Jag har tänkt att jag ska ta å göra en massa åt mitt rum, jag håller bla. på att designar diffusorer nu, får se om de funkar när de är färdiga, ska bli bra WAF faktor på dem med=)
tubetraps skall jag också konstruera egna saker..
men jag håller med Dan lite, "The case is the big thrill" jag gillar att byta saker å så! sjukdom?=) prylbög? |
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 22:45:49
|
Jag gillar det för att jag av nån anledning gillar hitech, i början var det bara teknik jag var ute efter. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 22:49:43
|
Håller med om att shoppinglusta finns hos de flesta i vårt samhälle. Hur är det nu....
Män betalar 50 kr för något som de behöver, fast det är kanske värt 25 kr. Kvinnor betalar 25 kr för något de inte behöver fast det är värt 50 kr.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 22:57:09
|
För mig har musik alltid varit ett sätt att koppla av och försvinna bort från vardagen, antingen genom att spela själv eller lyssna på andra. Dock så inträffar ett fenomen att ju mer man spelar eller lyssnar så bygger man upp vissa ideal, man blir kräsnare och kräsnare. Och när man blivit riktigt kräsen tycker man inte att det låter så bra och avkopplingen försvinner i viss mån. Var ska då denna hobby sluta? |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 10:22:50
|
quote: Originally posted by Thomas A
Håller med om att shoppinglusta finns hos de flesta i vårt samhälle. Hur är det nu....
Män betalar 50 kr för något som de behöver, fast det är kanske värt 25 kr. Kvinnor betalar 25 kr för något de inte behöver fast det är värt 50 kr.
Thomas
Stämmer väldigt bra!
För egen del så minns jag inte riktigt hur det började men en bidragande orsak var att jag när jag var i tonåren ville ha bra ljud, mina föräldrar hade en halvrisig anläggning så då skulle jag när jag började jobba och kunde köpa en egen minsann ha en bättre! Och sen var det igång... Plus att jag har alltid varit teknikintresserad. Sen att jag har en "hifikompis" sen 25 år (minst) tillbaka som jobbar på "ett stort mediaföretag" som tekniker bidrar väl oxå... Vi s a s driver på varandra... 
Jag har alltid uppskattat musik av olika slag, det är min "säkerhetsventil" i många fall efter en stressig dag... Sjunger/har sjungit i kammarkör men spelar bara dum... 
Jag har inte byggt nån dämpvägg och tänker inte göra det heller men jag försöker så gott det går att anpassa mitt vardagsrum på ett naturligt sätt, dvs med hyllor, tavlor, mattor, gardiner osv...
/P
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 10:51:02
|
För min del så har det nog en ganska stor grund i det faktum att min far också hållit på en del med hifi. Men det startade med att en kompis köpte en kompaktanläggning. Då började jag också att fundera på en lite bättre musikförmedlare än endast mitt kassetdäck. Men för min del så blev det separata delar. I början var det en integrerad förstärkare med högtalare och en cdväxlare.Men det här var ganska länge sedan. MvhKristofer |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 13:33:40
|
De flesta musiker bryr sig nog knappt ett dyft om hifi. Någon skrev någonstans att om man for hem till en musiker kunde man vara säker på att hitta en billig OnOff-stereo med ena högtalaren i bokhyllan och den andra bakom soffan. Jag tror det stämmer ganska bra, det är åtminstone min erfarenhet. För mig personligen är hifi-intresset mest teknikintresse, med en släng av prylbögeri. Musik har inte så mycket med hifi att göra. |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 13:58:10
|
quote: Originally posted by Magnuz Musik har inte så mycket med hifi att göra.
Nä, men däremot kanske hifi har en del med musik att göra... Jag själv siktar som bekant på så god återgivning som möjligt av det inspelade materialet för att jag tycker mig komma närmare musiken på det viset. Intressant är att jämföra med min morbror som spelar kontrabas i ett jazzband, och som vid mina besök kan trycka ner mig i soffan, tända en pipa och sätta på Stan Getz och grabbarna på en raspig vinylplatta snurrandes på en kompaktstereo i plast från 70-talet. Och bli alldeles förlorad...
Pekka, på tillfälligt besök under sin frivilliga karantän... |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:39:20
|
För min del började intresset med en stor passion för musik! Kan och kunde inte leva en dag utan musik! En dag i min ungdom besökte jag en "seriös" hifi handlare och fick en förevisning. Detta var en helt ny värld som öppnades framför mina ögon och jag insåg att man kunde få ut mycket, mycket mer av skivorna än vad jag fick på min "stapel" från Sharp! Den musikaliska kicken jag fick i det lyssningsrummet bar jag med mig länge! Började läsa Hifi & Musik och blev väldigt inspirerad av allt som stod där om denna nya värld! Samtidigt som jag ville ha ut mer av musiken såg min kunskapstörstande själ sin chans att få lära sig något helt nytt, sedan var cirkusen i full gång! En bytescirkus av guds nåde satte förstås också igång, allt för att jag skulle få en ny musikalisk kick så fort någon ny och bättre produkt tog plats i anläggningen. För mig är det hela drivkraften, detta att få en kick av musiken! Att sitta med gåshud och gå igenom hela skivsamlingen och bara njuta!
Anledningen till att hifi är så kul är att prylarna förhoppningsvis leder fram till ett själsigt välbefinnande och en kick!
Jag kör motorcykel också och det finns klara paraleller med hifi där! Man provkör en hel del hojjar, man läser tester och surrar med handlare och likasinnade och till slut kommer man fram till vilken hoj man vill ha och så handlar man! Sedan kör man ett tag och njuter av den blixtrande accelerationen och körglädjen. Efter ett tag har man vant sig med prestandan och känner att man vill ha en ny kick! Då köper man ett effektsystem eller någon annan prestandahöjande pryl och vips så flinar man igen! Hade detta gällt hifi hade man kanske köpt en ny kabel, bytt ut nån komponent eller kanske möblerat om! Till slut har man dock lessnat på hela det gamla konceptet, det har kommit nya, bättre och snabbare motorcyklar och helt plötsligt är bytescirkusen igång igen som förmodligen ska leda fram till en ny kick!
Någon som känner igen sig? |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:53:38
|
Tja, eftersom jag bor i Stockholm, så har jag ju god tillgång på livekonserter. Men eftersom jag hellre sitter hemma och trycker, så är jag nog mer intresserad av vad apparater kan prestera än av själva musiken...
Inte förrän jag gick över från pop till klassiskt, så började jag fokusera lite mer på musiken än på apparaterna. Men tyvärr så är det nog fortfarande apparaterna som står i centrum...
Jag hade en period i min ungdom, då jag alltid hade problem med vad jag skulle köpa för musik. Däremot hade jag inga problem med att köpa apparater...
Jag var helt enkelt ganska ointresserad av musik, tror jag. Men fin stereo skulle man ju ha!
Man satt där med sina Bose 901 och en jätte-rullbandare och förstrött spelade in en massa skit från radion... Sånt som man sedan inte iddes lyssna på!
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:55:16
|
Kreator skrev: Någon som känner igen sig?
Jorå, alltför väl. Men med ökad kunskap har man lättare att hitta rätt. Synd bara att inte dagens hifi-press bidrar till detta, utan nöjer sig med att hypa favoritprodukter på oklara grunder. Läs vilken hifi-tidskrift som helst från 1950 till 1975, och de är fulla av teoretiska och upplysande artiklar om ljud, elektronik och ljudåtergivning. Varför undanhåller så gott som all hifi-press oss sådan läsning i dag?
Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/10/24 14:56:56 |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:55:29
|
Medfödd passion för hifi antar jag....
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 14:57:57
|
quote: Originally posted by pekka.j
Jorå, alltför väl. Men med ökad kunskap har man lättare att hitta rätt. Synd bara att inte dagens hifi-press bidrar till detta, utan nöjer sig med att hypa favoritprodukter. Läs vilken hifi-tidskrift som helst från 1950 till 1975, och de är fulla av teoretiska och upplysande artiklar om ljud, elektronik och ljudåtergivning. Varför undanhåller så gott som all hifi-press ådan läsning i dag?
Pekka
Jag tror att det kan bero på att dagens hifi-skribenter inte är desamma som dåtidens d:o. Dessutom har vi väl inte tid att sätta oss in i en massa teknik nuförtiden. Tror vi. Allt fokuseras på "yta" och "att". Ingenting ägnas åt "varför".
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 15:05:01
|
Jag, som samhällsvetare och långt ifrån någon teknikexpert, kan emellanåt reta mig på att det i vissa sammanhang verkar anses fint att inte veta hur saker och ting fungerar. Den egenskapen har faktiskt uttryckligen framhållits av hifi-handlare jag besökt. Resultatet är att pseudokunskapen sprider sig som ringar på vattnet och blir etablerad "sanning". Var är alla nyfikna och vetgiriga?
Pekka |
 |
|
Kreator
Member

238 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 15:16:42
|
Av alla intressen jag har haft och har så är hifi definitivt det mest komplicerade, dessutom närmast oändligt stort! Kan förstå att det är väldigt många som kan väldigt lite och väldigt få som kan ganska mycket! Det blir inte bättre av att det blandas in en hel del subjektivitet!
Ibland kan jag leva väldigt bekvämt utan att veta den absoluta sanningen! Vägen dit är ibland inte värt besväret!  |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 15:44:13
|
quote: Originally posted by pekka.j ...det i vissa sammanhang verkar anses fint att inte veta hur saker och ting fungerar. Den egenskapen har faktiskt uttryckligen framhållits av hifi-handlare jag besökt. Resultatet är att pseudokunskapen sprider sig som ringar på vattnet och blir etablerad "sanning". Var är alla nyfikna och vetgiriga?
Pekka
Ja, det är kanske inte så konstigt. Prestige är ju en annan ytlighet. Den är alltså viktig i dagens samhälle. Kan man inget, så kan man ju framhäva denna icke-egenskap genom att hävda att det är fint att inte kunna saker. Alltså att det är "finare" att höra skillnad än att förstå! Om folk i branschen visste mer, så skulle troligtvis produktutbudet se helt annorlunda ut!
Ett exempel: Jag var inne på en liten hififirma i Uppsala. Jag frågade om Jadisförstärkeren var push-pull eller single end. Det visste han inte. Om han överhuvudtaget visste vad jag pratade om, framgick inte. Förvisso var väl frågan inte tok-väsentig, men jag förundras ändå över att någon som säljer jättedyra grejor inte ens har elementa-kunskaper i ämnet.
Det tycks och pratas. I oändlighet, om det vill sej illa. Man känner till märken och modeller lika bra som sin egen byxficka! Men åtmistone jag, upplever att det ofta bara handlar om tomma skal...
Ungefär detsamma om man idag går in på en bilfirma, lyfter på huven och ställer några frågor om tekniken... Nä, nä... Du skall fråga om utrustningspaket, finansieringslösningar och sånt (trams). Inte fråga om materialet i topplocket eller om det är stel bakaxel! Fy skäms! Man är väl en ytlig, okunnig snackare och inte nån jävla ingenjör, fattar'u väl!
Strmbrg, |

|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 16:44:36
|
Härligt, Strmbrg - du går från oklarhet till klarhet! ;-)))))
Apropå huvudämnet i tråden kommer jag på mig själv med att nynna på den där gamla slagdängan "Jag ska köpa dämpvägg för pengarna"... Men det har jag ju förstås redan gjort. Jag får passa på att tacka Thomas för de utmärkta länkarna till användbara siter för Behringer-apparaten. Nu ska jag ladda ner sinusvågorna från 10 till 100 Hz och sedan låna ihop någon mätapparat, så ska vi väl få ordning på torpet, eller rättare sagt rummet...
Pekka, väldigt glad efter att ha fått sushi och en chokladkaka till sen lunch |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 16:49:38
|
quote: Originally posted by pekka.j
Härligt, Strmbrg - du går från oklarhet till klarhet! ;-)))))
Strmbrg, de självklara självklarheternas självklara självklarhet!
Eller, hur man får självklarheter att framstå som helt fantastiska insikter: Konsultera inte Strmbrg, det gör han så bra själv!
:-) |

|
 |
|
Viktor
Member

210 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 17:57:41
|
Den som har mest prylar när han dör vinner Vill man vinna gäller det ju att satsa på något där man kan uppgradera i evighet  |
 |
|
|
Topic  |
|