Author |
Topic  |
|
Steve
Member

261 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 14:43:49
|
Jag undra vad ni har för erfarenheter av denna tänkte kombinera den med en Pioneer PD-77. Vad tror ni om det? Jag ska låna hem en men det dröjer 2 veckor innan jag får den då deras ex var utlånade för tillfället Det är den nyaste DA:an det gäller med jittermumsare |
Edited by - Steve on 2002/10/17 17:14:49 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 18:31:27
|
Säkert ett bra alternativ! |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Steve
Member

261 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 18:34:17
|
quote: Originally posted by Jonas
Säkert ett bra alternativ!
alltså typ jämfört med vad??(prisklass integrerat??) |
 |
|
Stridbeck
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 00:59:18
|
Pioneers CD-spelare lämar sig inte som transporter eftersom digitalutgång "tillfixaren" är kass.
quote: Originally posted by Steve
Jag undra vad ni har för erfarenheter av denna tänkte kombinera den med en Pioneer PD-77. Vad tror ni om det? Jag ska låna hem en men det dröjer 2 veckor innan jag får den då deras ex var utlånade för tillfället Det är den nyaste DA:an det gäller med jittermumsare
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 07:48:18
|
Det där låter intressant. Många har nog idén att eftersom Pioneer kör med stabila tallrikar etc så är den utmärkt som just drive. Kan du förklara (så vi icke-tekniker fattar...) varför de inte är så lämpade?
Gäller det alla modeller eller bara i de succeartade stable platter-spelarna från 90-talet? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Steve
Member

261 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 07:58:07
|
Men nu blir jag ju ledsen har du något förslag på lämplig transport för ca 2000
quote: Originally posted by Stridbeck
Pioneers CD-spelare lämar sig inte som transporter eftersom digitalutgång "tillfixaren" är kass.
Jag undra vad ni har för erfarenheter av denna tänkte kombinera den med en Pioneer PD-77. Vad tror ni om det? Jag ska låna hem en men det dröjer 2 veckor innan jag får den då deras ex var utlånade för tillfället Det är den nyaste DA:an det gäller med jittermumsare
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/18 : 08:05:15
|
Jag har Pioneer PDR-05 hemma som har skivtallrik, lågt jitter m.m. Den rekommenderades av Hifi & Musik som transport. Helt fel! Det lät inte alls bra och det visade sig att digitalutgången inte höll måttet. |
 |
|
chg
Member

171 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 00:37:07
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Jag har Pioneer PDR-05 hemma som har skivtallrik, lågt jitter m.m. Den rekommenderades av Hifi & Musik som transport. Helt fel! Det lät inte alls bra och det visade sig att digitalutgången inte höll måttet.
Jag hade nästan bestämt mig för en beg. PDR-05 som transport men kanske skall fundera lite till. Någon som har en bra rekommendation på en transport i prisklassen upp till ca 5' ? |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/22 : 00:44:13
|
Harmony Design kan modifiera Pioneer-en så att den blir en fin-fin transport. De kan riva ut allt skit och bara lämna kvar det som behövs för att signalen ska komma fram så intakt som möjligt till digitalutgången. Fast då gäller det att du har en värsting så att det är verkligen värt den investeringen. |
 |
|
Stridbeck
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 12:13:07
|
Flertalet av Pioneers CD-spelare har en digital utgång som är "full" med jitter. Detta ligger inte i utgångssteget utan har att göra med själva prepareringen av spdifen. Jämför man med en extern dac så kommer det primärt att låta som om det är högre utnivå på CD-spelarens dac än den externa. Så är det inte men det låter så. Vid mer ingående lyssning så kommer man att märka att det låter svullet och odynamiskt och livlöst med den externa dacen. Spelar man rock så hjälper det inte hur mycket man än vrider på volymratten, det låter ändå inte starkt möjligen viskande högt. Spelar man klassiskt så låter det som om musikerna sitter i en liten klunga i konsertsalens mitt och spelar lite försynt. Det finns flera CD-spelare som är likadana men Pioneer verkar vara notoriska eftersom alla deras CD-spelare har samma fel även om storleken på det varierar. Just PD77 är faktiskt en av de bättre och om man byter klocka så minskar problemet.
Å andra sidan så har jag råkat ut för någon dyr digitalsladd som ger samma fel så att i ett visst system och kanske med en viss smak så kan det kanske vara på sin plats med lite jitter, det blir ju rundare och snällare och ställer därmed inte lika höga krav på kringutrustningen.
Själv så är jag dock inte så förtjust. Ett musikinstrument låter starkt, rent och dynamiskt, inte svullet och högt. Därmed anser jag att alla Pioneers CD-spelare med få undantag är kassa som transporter.
quote: Originally posted by sladd
Det där låter intressant. Många har nog idén att eftersom Pioneer kör med stabila tallrikar etc så är den utmärkt som just drive. Kan du förklara (så vi icke-tekniker fattar...) varför de inte är så lämpade?
Gäller det alla modeller eller bara i de succeartade stable platter-spelarna från 90-talet?
|
 |
|
Stridbeck
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 12:17:29
|
Leta reda på någon gammal Yamaha eller Denon. Gammla apparater betyder ju i och för sig att de snart är utslitna men detavspeglas ju av priset. Yamaha är bra men lite färgade, Denon är bättre. Finns flera märken som gjorde ganska bra tranport CD-spelare förr i tiden och som nu kan köpas mycket billigt, även om de kanse inte kommer att hålla så länge till.
|
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 12:28:56
|
För Ca 2000:- spänn hittar du nog inte så mycket bättre skulle jag tro. Du kan ju alltid uppgradera klockan i spelaren vid ett senare tilfälle. Har för mej att det finns bra med allternativ att upgradera denna spelare. Den har ju trots sina problem med klocka och jitter åndå ett bra drivverk, samt kanske bättre nätdel och så. så för dom pengarna hadde jag nog slagit till. Dessutom ser den ju bra ut ochså.
Mvh |
 |
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 13:07:37
|
Stridbeck: Jag köpte för ett par år sedan en Technics SLP2000 som enligt utsago blivit modifierad av dig. Kom du ihåg vad denna modifiering bestod av och hur står sig en sån här apparat idag?
K.B. |
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
 |
|
Stephan O
Member

94 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:24:28
|
Hur lämpar sig Sony CDP-XB930QS för modifiering eller som transport?? Mvh Stephan
Leta reda på någon gammal Yamaha eller Denon. Gammla apparater betyder ju i och för sig att de snart är utslitna men detavspeglas ju av priset. Yamaha är bra men lite färgade, Denon är bättre. Finns flera märken som gjorde ganska bra tranport CD-spelare förr i tiden och som nu kan köpas mycket billigt, även om de kanse inte kommer att hålla så länge till.
|
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 19:44:03
|
Jag kör med en Denon DCD 3520 som transport. 17 kg kvalitet, mkt trevlig. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 21:41:41
|
Kolla annars Sonys äldre ES modeller som inte tillverkas längre. En XA 2 ES är inte värd med än 2000, och den har en finfin transport med fast laser medan skivan rör sig. Vet dock inget om dhur digitalutgången är på en sån... MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Stephan O
Member

94 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 18:57:23
|
Det var just detta jag tänkte på när jag ställde frågan om CDP-XB930QS lämplighet som transport eller moddningsobjekt. Den har just denna transporten med den fasta lasern och där skivan rör sig istället. Har hört tidigare att just denna transporten skulle vara bra men ej fått det bekräftat av någon med kunskap eller egen erfarenhet. Mvh Stephan
quote: Originally posted by Jonas
Kolla annars Sonys äldre ES modeller som inte tillverkas längre. En XA 2 ES är inte värd med än 2000, och den har en finfin transport med fast laser medan skivan rör sig. Vet dock inget om dhur digitalutgången är på en sån... MVH
|
 |
|
|
Topic  |
|