lite off topic kanske, men jag vet ju att det finns många händiga personer här. Hur kan man bäst maskinellt såga i aluminium (3-4mm) om man vill såga kurvor på fri hand. Kontursåg? Stickståg? Tigersåg?
Om det är raka snitt, knalla till en plåtslagare och klipp plåten. Jag har klippt 10 mm tjock plåt snyggt och fint. Tänk dock att kanske lägga plast imellan om ytan är viktig.
Såga med elektrisk pendelsticksåg. Använd ett blad som har ganska gova tänder. Ska du såga kurvor måste du använda ett smalt blad. Kyl bladet genom att hälla ut t-sprit i ritsen främför bladet. Detta för att inte aluminiumplåten ska fastna i sågtänderna. Har du inte t-sprit går det hjälpligt med vatten. Ska du såga mindre plåtar går en bandsåg bra. Fortfarande gäller att kyla bladet. Tänk dock på att skränkningen på bandsågsbladet ganska snart försvinner.
Jag hade använt sticksåg för grovbearbetning och sedan kört med mall och överhandsfräs. Kanske inte något som rekommenderas enligt handboken men det funkar.
Såpass tunn aluminium sågas ritigt smidigt i bandsåg. I stort sett vilken metod du än väljer så kommer du nog att behöva slipa efteråt, så rita upp linjer ordentligt och håll dig ytanför dom. Kör med ganska högt varvtal (vilket varvtal skall stå på sågen om den är möjlig att såga metall med överhuvud taget). Har du ingen verkstadskontakt så går det faktiskt ganska bra med en bågfil, men spänn nära snittet med trä emellan och såga korta snitt (såga fem cm, byt spänning, såga fem till osv).
T-röd eller bivax funkar kalas bra till alu. Sticksåg alla gånger! Illvarv till alu men med rätt blad i och såga sakta så man inte pressar sågen igenom utan att den sågar. Prova i en skrot bit så hittar du snart hastigheten du ska köra.