HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 ny vinylsvarv kan behövas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:10:27  Show Profile Send denada a Private Message
Hej.

Så har man äntligen varit och köpt sig ett riaa steg. Valet föll på ett vincent PHO 111 för 1100 pix. Ett billigt steg som låter helt OK, fast min tanke var bara att jag skulle kunna börja spela mina vinyler igen (det brukar ju börja där...). Men så kopplar man upp den gamla vinylsvarven och kommer på att hmmmmm

HÄR BEHÖVS UPPGRADERING!!!!

Så jag har en undran till alla Er där ute. Om det är så att man ska skaffa sig en vinylis så vad ska man köpa sig i så fall För vettiga pengar. Jag har ett tak på 5K för spelaren. Jag har funderat på en Pro-Ject RPM-4.
Men finns det andra förslag i prisklassen Nytt är ju inte ett krav då… men det är kul.

Om det är någon som har något kul över så skicka ett PM till mig så får vi se vart det leder…

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:12:35  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jag är ju mest svag för gamla evighetsmaskiner från Schweiz... men skulle jag köpa nytt och hade 5 papp i fickan så blev det tveklöst en Technics 1210:
http://www.blenda.com/item/item.asp?id=6568
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:45:52  Show Profile Send lindome a Private Message
Kul att se en rekommendation på 1200:an!
Klart bra spelare om du skall köpa en ny i den prisklassen.

Annars går det ju att hitta fina Thorens eller Rega spelare begagnade till en vettig peng.
Något som kan vara bra att veta vid köp av ny spelare:
Technics SL 1200 el 1210 har ett högt andrahandsvärde.

Lycka till
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:55:16  Show Profile Send denada a Private Message
Hej hopp igen....

Jag har hittat mig en Luxman pd-310 men vet typ inte något om dem. Förutom att det ska vara en mycket trevlig spelare. Så min fråga är om någon vet något om den

Men techisarna brukar ju funka kalas... Men lite väl DJ aktiga för min smak... men de funkar ju i evighet...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2005/10/10 15:57:38
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/10/10 :  16:24:46  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hm... var det inte PD-300 som var vacuum styrd? Ngn form av stabilisator med en separat pump vid sidan av. Tror att 310 även har detta och kan vara ett bra köp, såvida allt fungerar fortfarande. Annars fanns det ju en Denon 47f på hifimag. för 3000 nyligen! Den är nyare och bra för de pengarna.

Bild Denon: http://home.c2i.net/jantoresvart/turntables/dp-47f.jpg


-

Edited by - coldcut on 2005/10/10 16:26:23
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/10/10 :  17:29:24  Show Profile Send ninja a Private Message
Thorens 321 med SME-arm för 3000:- kanske!?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19274

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/10 :  18:30:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag är ju mest svag för gamla evighetsmaskiner från Schweiz


Ja vem är inte det , jag skulle nog leta efter en begagnad grammofon och köpt en ny tonarm (men det är jag det) eller en klar dito.

Du kommer säkert att få besluts ångerst men lycka till i alla fall.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:23:08  Show Profile Send denada a Private Message
Bubbel: jag HAR beslutsångest redan...
Men det är ju halva grejen att man SKA ha det... JUH
För då känns det mer som om man hittar det man vill sedan...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/10/10 :  23:26:11  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jo Bubbel, när man ser kvaliteten på lager m m på gamla spelare från Thorens och Lenco så blir man lyrisk...
1200:an andas också kvalitet, och jag är övertygad om att det är det bästa köpet under 5000 idag. Många tror den är tillverkad för DJ-marknaden, men den är faktiskt avsedd för HiFi redan från början. Den blev poppis bland DJ:s därför att den är närmast outslitlig, tål tuffa tag OCH låter bra!
Denada, vet inget om PD-310 men jag hittade en bild på nätet och den ser ju grym ut! Den måste du ju kolla närmare på...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/11 :  00:52:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
denada:
Jag var på väg att köpa en Luxman pd-310 men det föll på att ägaren trodde att den var en raritet och ville ha alldeles för mycket betalt och vad jag har förstått via undersökning på nätet så är det en mycket bra japansk skivspelare.

Men om du har möjlighet att kolla in den så kontrollera axlen som är alla skivspelares akilleshäl det gäller i första hand att se på axlen där det övre lagret ligger mot där är det alltid förslitning men har den gått utan smörjning en längre tid så uppstår det skador som kan kännas med finger och nagel d.v.s inget att ha.

bostrowskij: jag kan bara hålla med för när man kollar in lager och annat så känns det som om det är lite overkill på det mekaniska. Jag hittade en TD150 på loppis för ett tag sedan (40:-) där plinten var fuktskadad men efter en närmare undersökning visade det sig att motor och lager var som nytt. Lagret och axel fanns det inga förslitningar på alls är som nytt, motorn är alldeles tyst och även den som ny. Ett riktigt fynd om man frågar mig men jag kommer nog att bygga helt ny skivspelare av denna men inget subchassi utan med fast plint lite som de har gjort på analog dept men jag får se.

Blev lite OT där om det stör så ber jag om ursäkt, vinyl är så kul.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/11 :  01:41:03  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag vet absolut noll om gramofoner.. Men skulle jag köpa en dylik sak så blev det nog en gamal Denon.. Läckrare får man leta efter utseendemässigt..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/11 :  10:20:28  Show Profile Send denada a Private Message
Snyfft

Nu är det beslutsångest i kubik

Men det är väll just nu ett litet velande mellan ett par tre fyra olika alternativ... alternativen är just nu
1. Thorens spelare
2. Denon PD47F
3. REGA planar
4. Pro-Ject RPM4

Någon som vill ha min beslutsångest

Men det får väll velas ett tag så får vi se vad man kan hitta på för något...

Okay lite uppdatering då...

Jag har pratat med en kille som har en Denon PD-47F till salu för 3K och jag är ju klart sugen... Men man ska väll ha lite beslutsångest i sådana här stunder...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2005/10/11 10:45:54
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/11 :  11:52:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Du får väl göra som jag gå lite på magkänslan så brukar det ordna sig.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/10/11 :  12:48:56  Show Profile Send coldcut a Private Message
Kolla upp vad det sitter för pickup på rsp. alternativ. Det kan ju avgöra saken! Risig pickup = extra pengar att slanta upp. Billigaste alternativet Audiotechnica AT-95, ca 400 kr (samma som gmla Linn K5). Bra driv och tryck i musiken. Mer åt audiofilhållet? Räkna med minst det dubbla, troligen mer i inköpskostnad.

-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000