HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför stativare? Även lådmaterial, vilket är bäst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:04:26  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag har aldrig förståt varför man ska göra lådan så liten som möjligt på höjden, för att sen ställa den på ett stativ!

Varför inte låta lådan gå hela vägen ner till golvet?
Eller är det någon här som har sina stativare i bokhyllan?

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/10/28 16:43:43

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:07:33  Show Profile Send Thomas A a Private Message
För att då kan man kombinera dem med sub och integrera systemet bättre med rummet...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:08:49  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Varför skulle dom gå att integrera bätre med en sub för att dom står på stativ?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:11:57  Show Profile Send norman a Private Message
Skulle ju kunna vara så att lådan skall ha en viss (liten) volym och skulle bli så väldans smal om den skulle gå ner till golvet...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:16:04  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Små lådor = små element = att de inte blir lika kraftfull i lägre basregionen. Stora lådor = stora element = kraftfullare bas.

Små element = oftast bättre spridning/linjäritet i högre register/sämre i lägre register = bättre att kombinera med sub.

Stora elemet oftast bättre i bas än mellanregister = svårare att kompensera för.

Thomas

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:27:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jo men jag pratar inte om Ellement storlek.
Jag lovar att många väldigt bra 6,5"are skulle trivas utmärkt i en sluten låda på 30L eller mer.
Desto större låda, desto mer överdämpad blir basen (lägre Q) alltså högre F3, bätre transient svar, mindre bumlighet osv.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:32:52  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
finns väl, men de kallas väl 2-vägs golvahögtalare? eller 2.5-väges eller liknande..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:36:25  Show Profile Send ekman a Private Message
blir lite billigare att bygga en stativare av klass än att bygga en liten golvare
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:42:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Alexi,

marknaden för att ställa högtalaren i en bokhylla är ganska stor. Nu vet jag inte hur många stativare som har 6.5 tums basar, men generellt gäller att stativare har elementstorlekar mellan 4-6.5 tum och golvare 6.5-9 tum. Det är sant att 6.5 tummare ligger i mittzonen, men det nämde du inte i originalinlägget. Jag pratar i generella termer.

T

Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:52:01  Show Profile Send Kreator a Private Message
Små lådor = resonansdöda, eller rättare sagt, det krävs mindre resurser att bygga en liten låda som är resonansdöd än en stor låda som är det! Inom en given budget kan därför pengarna hos en stativare läggas på bättre komponenter i stället för snickeriarbete och en massa skog!

Alltför många lådor på framförallt lite billigare golvhögtalare avger vibrationer som färgar ljudet, därför uppfattar många ljudet från stativhögtalare som mycket renare, vilket det i många fall är. När inte lådan spelar med så har en högtalare också bätte förutsätningar att "försvinna" i stereobilden.

Jag hatar att höra på högtalarlådor, då kompromissar jag hellre på djupbasen!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/24 :  23:54:19  Show Profile Send ekman a Private Message
marknaden för att ställa lite dyrare högtalare i bokhyllan lär ju inte vara speciellt stor dock
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/25 :  00:00:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nej kanske inte, men då är marknaden större för de som kanske använder små sidosystem/subwoofers.

Thomas

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/25 :  00:02:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Och för all del, små rum kanske inte vill ha jättebamsiga högtalaren, så nog finns det marknad allt....

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/25 :  00:09:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En del stativare får inte plats i en bokhylla heller.
Mina Electa Amatorer är 35 cm djupa inkl. terminaler.
Dom hänger dessutom med bättre i basen än många golvare.
Mina tidigare Stridbeckshögtalare var ett par transmissionline golvare. Dom har inte en chans i basdjupet och i renhet i basen heller. Jag köpte dom pga. deras förmåga att särskilja olika instrument bättre än dom flesta golvhögtalare i denna prisklass.
Ett par Dynaudio golvhögtalare som jag lyssnade på vid samma tillfälle på Hifistället kunde inte särskilja en synt och en elbas på en låt med Emmilou Harris som vi spelade vid den jämförelsen.
Jag hade innan dess tanken att ett par stativhögtalare släpper jag inte in i mitt hus. Men tack vare att dom kunde med lätthet få isär olika basinstrument så hamnade dom hemma hos mig iallafall.
Man kan säga att det var tack vare den fina basåtergivningen som jag valde dessa högtalare den gången. Nu ska jag visserligen tillbaka till golvhögtalare, men det blir i en helt annan prisklass med lådor som inte spelar med trots att dom är stora

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/10/25 :  03:06:32  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Mina golvhögtalaren lyssningspunkt ligger ca en meter utanför väggen så ett par stativare hade inte varit helt fel för mig.

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/25 :  08:17:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

Små lådor = resonansdöda, eller rättare sagt, det krävs mindre resurser att bygga en liten låda som är resonansdöd än en stor låda som är det! Inom en given budget kan därför pengarna hos en stativare läggas på bättre komponenter i stället för snickeriarbete och en massa skog!

Alltför många lådor på framförallt lite billigare golvhögtalare avger vibrationer som färgar ljudet, därför uppfattar många ljudet från stativhögtalare som mycket renare, vilket det i många fall är. När inte lådan spelar med så har en högtalare också bätte förutsätningar att "försvinna" i stereobilden.

Jag hatar att höra på högtalarlådor, då kompromissar jag hellre på djupbasen!

Ja, just det! Tack! Nu slapp jag skriva detta själv.
Då fyller jag på lite istället:
Förmodligen finns det nåt slags logaritmiskt samband mellan lådstorlek och kostnaden att få densamma inert til en viss önskad grad.

Sen har det nog utvecklats andra ideer om varför en liten låda är "bättre" än en stor. Röster och annat släpper bättre från lådan, den försvinner i rummet etcetera. Det är säkert så det är, men det har nog inte så mycket att göra med att lådan är liten. Snarare att den inte bidrager med egenljud, eftersom den av naturen blir mer inert.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/25 :  08:36:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kan man inte bygga golvare som är helt resonansdöda?
Det är bara att göra lådan tjock och stadga ordentligt. Bra stativ verkar kosta en hel del, då kan man lika gärna göra golvare. Sen behöver inte lådan gå ner hela vägen, fixa en kammare i botten som går att sandfylla. Tänk om ett par ProAc 2.5 skulle väga 60-70kg + sand? Det blir höjda transportkostnader, men kanske det är värt det. Att stativare skulle vara ytrymmesbesparande/lättplacerade är ren lögn, jag blir matt varje gång jag läser det.

Edited by - yalpa on 2002/10/25 08:37:45
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/25 :  08:39:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Det är bara att göra lådan tjock och stadga ordentligt. Bra stativ verkar kosta en hel del, då kan man lika gärna göra golvare. Sen behöver inte lådan gå ner hela vägen, fixa en kammare i botten som går att sandfylla. Tänk om ett par ProAc 2.5 skulle väga 60-70kg + sand? Det blir höjda transportkostnader, men kanske det är värt det. Att stativare skulle vara lättplacerade är ren lögn, jag blir matt varje gång jag läser det.

Vänta nu...
Hur mycket av volymen skulle fyllas med sand?
Hur mycket av volymen skall användas för baskaviteten?

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/25 :  09:28:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:

Det är bara att göra lådan tjock och stadga ordentligt. Bra stativ verkar kosta en hel del, då kan man lika gärna göra golvare. Sen behöver inte lådan gå ner hela vägen, fixa en kammare i botten som går att sandfylla. Tänk om ett par ProAc 2.5 skulle väga 60-70kg + sand? Det blir höjda transportkostnader, men kanske det är värt det. Att stativare skulle vara ytrymmesbesparande/lättplacerade är ren lögn, jag blir matt varje gång jag läser det.

Ja det är ju givetvis inte fallet eftersom de kräver ett bra stativ. Men det är ju ofta just den nedre delen av en golvhögtalare som ger resonanser och risken för distorsion. MvhKristofer
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/25 :  09:32:22  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:

Ja det är ju givetvis inte fallet eftersom de kräver ett bra stativ. Men det är ju ofta just den nedre delen av en golvhögtalare som ger resonanser och risken för distorsion. MvhKristofer

Det som resonerar är lådans väggar.
Om en vägg bara är fixerad i ytterkanterna, så får man ett amplitudmaximum i väggens mittpunkt. Om det finns en stagande ram i mitten av väggen, så blir det två amplitudmaxima på fjärdedelarna istället. Generellt alltså, och avseende grundresonansen.

Strmbrg,

/Strmbrg,

Edited by - Strmbrg on 2002/10/25 09:47:44
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/25 :  10:18:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
1m hög golvare med 10cm tjock sandwichbaffel + 5cm runt om, 15cm hög sandkammare i botten, stadgad på 3 ställen, diskant + 1st 6.5-a = nollresonans? mmm vikt? tung som bly!!!
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/25 :  11:24:36  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

1m hög golvare med 10cm tjock sandwichbaffel + 5cm runt om, 15cm hög sandkammare i botten, stadgad på 3 ställen, diskant + 1st 6.5-a = nollresonans? mmm vikt? tung som bly!!!

Jovisst!

Det är ju ungefär det jag menar. Kostnaderna stegras ju kanska rejält då en större låda skall fås att resonera lika lite som en mindre.
Alltså är en mindre låda mer kostnadseffektiv än en större i alla avseenden utom just "basvilligheten". Man kan ju - exempelvis - lägga en större del av en given summa pengar på elementen!

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/25 :  13:05:43  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:

Att stativare skulle vara ytrymmesbesparande/lättplacerade är ren lögn, jag blir matt varje gång jag läser det.

Nu tror jag att du ljuger lite faktiskt!

Om man räknar volymen undanträngd luft på en stativhögtalare uppställd på ett stativ kontra en golvhögtalare så är väl fallet i princip alltid att det första fallet tar upp en mindre volym!? Om man inte väljer att använda en massiv trästubbe som stativ förstås! Rent subjektivt så uppfattas denna konstellation som klart mindre och iögonfallande i ett vanligt vardagsrum! Men om du menar kvadratyta på golvet så har du helt rätt, då kvittar det fullständigt!

Mer lättplacerade är dom på sätt och vis också eftersom dom saknar djupbas! Och vi vet väl alla hur riktig djupbas aktiverar rummet!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/25 :  13:08:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En del golvare är ju faktiskt stativare med inbyggt stativ.
Nedre delen ingår inte i högtalarkonstruktionen utan skall
fyllas med sand eller blyhagel.
Monitor Audio Studio 12 är en sådan om jag inte missminner mig.
Dali har/haft sådana konstruktioner också.
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/25 :  13:38:38  Show Profile Send d_kay a Private Message
Låda av aluminium, styvt som fan. En möjlig lösning?.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/25 :  14:00:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Låda av aluminium, styvt som fan. En möjlig lösning?.

Jag har det!

Tror det handlar om 6,5 mm godstjocklek i Elacerna. Det tycks räcka bra.

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000