HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför stativare? Även lådmaterial, vilket är bäst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/25 :  14:01:47  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Låda av aluminium, styvt som fan. En möjlig lösning?.

Det räcker inte alltid att det är styvt.. man vill ha resonanserna utanför området elementet i lådan spelar, när det gäller mellanregister t.ex. så hamnar kanske väggresonanserna mitt i registret om dom är styva, då får man alltså försöka dämpa dem istället. Men för en baslåda så kan det räcka med bara styva väggar eftersom resonansen då hamnar över registret basen spelar.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/25 :  14:15:29  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:

Det räcker inte alltid att det är styvt.. man vill ha resonanserna utanför området elementet i lådan spelar, när det gäller mellanregister t.ex. så hamnar kanske väggresonanserna mitt i registret om dom är styva, då får man alltså försöka dämpa dem istället. Men för en baslåda så kan det räcka med bara styva väggar eftersom resonansen då hamnar över registret basen spelar.

Kanske kan det även vara så att en lågfrekvent baston kan excitera en högre resonansfrekvens hos ett kabinett? Alltså en frekvens som är en multipel av den spelade tonen.

Vad vet jag? Inte mycket! Däremot kan man ju gissa lite...

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/10/25 :  15:31:00  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:

Med väggresonanser menar du självresonanserna för lådan?. Sådana borde man kunna beräkna för rektangulära lådor. Speciellt för lådor gjorda av metall borde det bli en relativt enkel match att räkna ut dem på förhand.

Annars finns ju alltid betong. Funderar på ifall man skulle kunna göra en låda av betong, med innanmätet som en sfär. Det borde bli relativt enkelt att göra: Fyll en kub med betong+fotboll. fotbollen sticker upp lite grann där man skall fästa baselementet. När betongen stelnat sticker man hål på fotbollen och fyller sfären med dämpande material. Kablarna får man väl dra genom hålet också...

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/25 :  18:03:11  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ser ut som denna tråd mest gått över till att diskutera lådresonanser och hur man kan undvika dom... Vilket hör till DIY delen i mitt tycke.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/25 :  18:05:13  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Min slutsats av min egentliga fråga är att det är en budgetfråga. Enda orsaken till stativare är att det sparar pengar i både frakt och lådmaterial. Vilket ju är goda skäl i sig

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/25 :  18:16:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skulle bara vilja säga att väggarna på mina baslådor ej vibrerar alls numera. De delas aktivt vid 80 Hz. Tidigare, med det passiva flacka filtret vid 100 Hz kunde viss vibration kännas i baskabinettet.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:15:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

quote:
Originally posted by yalpa

Att stativare skulle vara ytrymmesbesparande/lättplacerade är ren lögn, jag blir matt varje gång jag läser det.

Nu tror jag att du ljuger lite faktiskt!

Om man räknar volymen undanträngd luft på en stativhögtalare uppställd på ett stativ kontra en golvhögtalare så är väl fallet i princip alltid att det första fallet tar upp en mindre volym!? Om man inte väljer att använda en massiv trästubbe som stativ förstås! Rent subjektivt så uppfattas denna konstellation som klart mindre och iögonfallande i ett vanligt vardagsrum! Men om du menar kvadratyta på golvet så har du helt rätt, då kvittar det fullständigt!

Mer lättplacerade är dom på sätt och vis också eftersom dom saknar djupbas! Och vi vet väl alla hur riktig djupbas aktiverar rummet!

Man kan inte ljuga i en fråga då det är fritt fram för alla andra att bilda en uppfattning om hur saker å ting förhåller sig, möjligtvis en tillfällig vilseledning kan vara aktuellt.

Jag menade ytan rent kvadratmässigt, inte månag cm2 man sparar.

Högtalare SKA vara iögonfallande och dominera, det är därför man har jobbat som ett djur för att få ihop cash till skiten.

Jag tänkte faktiskt inte på basen, men alla andra register påverkas också av rummet, sen är det reflektioner från väggar och glasbord och annat elende, där har du samma problem oavsett typ av högtalare, kanske Carlsson (mot taket) klarar sig bättre.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/26 :  08:48:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Annars finns ju alltid betong.

Mmmm...
Betong har ganska mycket hyss för sej. Man bör väl inte sätta likhetstecken mellan en slagborrmaskin och lite luftfladder från ett högtalarelement, men dock...
Egentligen är det ganska enkelt att få en grundläggande uppfattning av olika materials resonanser. Det som hörs direkt på andra sidan materialet är det som materialet resonerat av och alltså släppt igenom! Man får exkludera ljud som slunkit runt förvisso. Kör med stetoskop!

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2002/10/26 :  11:35:23  Show Profile Send mac a Private Message
Man kanske skulle bygga hela högtalaren i dämpmaterial. Mjuk och ful, men dock så stum.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/26 :  12:08:31  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Nu har vi ju talat om diverse material, bl.a. sten och aluminium..

Krell tillverkar visst som bäst sina högtalare i aluminium, kan dock inte säga om lådorna resonerar eller inte....

Sen finns det en finsk tillverkare (Avalanche??) som tillverkar högtalare i täljsten, hållit på i många år redan...

Sen var det ju någon som sade att orsaken till att stativare tillverkas skulle vara ekonomiska.....detta stämmer säkert också delvis. Välbyggda, stora golvare med stram basåtergivning tenderar ju att vara f..bannat dyra och lika tunga...för att inte tala om att vara svåra att placera rätt i ett vanligt rum...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/26 :  13:42:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by mac

Man kanske skulle bygga hela högtalaren i dämpmaterial. Mjuk och ful, men dock så stum.

Det finns ju en liten knäpp högtalare från England... Eikos, heter väl märket.
Här har man gjort lådan i något tunnt plastmaterial, just för att inte lagra energi i tiden, så att säga. Tanken är väl att låta vibrationerna lämna lådan så synkat som möjligt med membranljudet!
Den fanns visst bland annat i "Dalmatinerfläckigt"...

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/26 :  14:32:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by yalpa

1m hög golvare med 10cm tjock sandwichbaffel + 5cm runt om, 15cm hög sandkammare i botten, stadgad på 3 ställen, diskant + 1st 6.5-a = nollresonans? mmm vikt? tung som bly!!!

Jovisst!

Det är ju ungefär det jag menar. Kostnaderna stegras ju kanska rejält då en större låda skall fås att resonera lika lite som en mindre.
Alltså är en mindre låda mer kostnadseffektiv än en större i alla avseenden utom just "basvilligheten". Man kan ju - exempelvis - lägga en större del av en given summa pengar på elementen!

Strmbrg,

Ja då säger det väl sig självt nästan vad är det bästa valet sett ur ett välljud/kostnadsperspektiv. MvhKristofer
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/28 :  13:37:50  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Har ni helt glömt bort Finska Genelec som gjuter alla sina lådor i Alu!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000