Author |
Topic  |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 16:59:59
|
Hej,
i vår bostad har vi problem med kabeltv-nätet (vem har förresten inte det) eftersom brum överförs och hörs i stereon.
Jag letar därför efter en isoleringsenhet för att eliminera eventuella jordfel och nätspänningskomponenter i kabeltv-nätet.
Någon som vet var sådana finns att köpa?
mvh, robban |
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:19:45
|
Jag köpte min hos Hifi-Consult. Men varje välsorterad butik som säljer hemmabio borde ha sådana. Använd detta som test för hur seriösa dom är. Tyvärr ser många försäljare ut som levande frågetecken när man frågar efter en. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:28:01
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Jag köpte min hos Hifi-Consult.
VAD köpte du förnågot?? En T1 eller en T0,3 eller vad den heter.. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:36:53
|
Ingen aning faktiskt. Den hjälpte iallafall. |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:42:14
|
quote: Originally posted by robban
Hej,
i vår bostad har vi problem med kabeltv-nätet (vem har förresten inte det) eftersom brum överförs och hörs i stereon.
Jag letar därför efter en isoleringsenhet för att eliminera eventuella jordfel och nätspänningskomponenter i kabeltv-nätet.
mvh, robban
Det gäller antagligen att högpassfiltrera antennsignalen så att inte brummet slinker igenom. Ett par kondingar i antennkabeln bör lösa problemet.
Jag hade samma bekymmer, testade med att hänga in en lös konding mellan antennsladden och antennuttaget, Funkade bra, byggde sedan en enkel grej mha en sockerbit och två kondingar (som alltså ligger i serie med ledare resp skärm). / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 17:48:28
|
Kajsas tips med två kondingar i serie med skärm och mittenledare verkar ju bra, kostar max några kronor om man kan löda själv (eller skruva sockerbitar..) (kondingarna skall vara ganska små, kanske runt 1nF) |
Edited by - norman on 2002/10/25 20:01:50 |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 18:28:35
|
Hmmm... undra om jag också har strul med det =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 19:28:17
|
Hej, tack för tips,
skall prova direkt.
mvh, robban |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 20:51:06
|
Jag har läst i nå´n hifitidning om en manick för runt 300 som ger galvanisk avskiljning. Någon som vet fabrikat ( tror det var nå´t Polskt ) ? Mvh |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 21:03:54
|
quote: Originally posted by Niclas
Jag har läst i nå´n hifitidning om en manick för runt 300 som ger galvanisk avskiljning. Någon som vet fabrikat ( tror det var nå´t Polskt ) ? Mvh
Det är kanske en transformator (1:1) avsedd för hög frekvens som fixar den galvaniska avskiljningen. Å andra sidan blir det i stort sett helt åtskillt vid 50hz (som brummet är på) om man har kondensatorer på 1nF eftersom växelströmsmotståndet i den blir ca 3 miljoner ohm då (och det blir bara 1.6ohm vid 100Mhz så där släpper den igenom all signal)
(det blir dock en annan sak om man skall galvaniskt skilja på ljudsignaler för där går det inte med kondingar eftersom ljudet ligger i samma frekvensområde som ev. brum, då måste man ha en signaltransformator (galvanisk åtskiljare)) |
Edited by - norman on 2002/10/25 21:07:28 |
 |
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 21:15:13
|
Hej robban Kolla på www.ljudmakarn.se under tillbehör..
Kan kanske va nåt |
mvh Patrik...
|
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 08:20:49
|
Tack JPL. Det var den jag läst om. Mvh |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 15:37:32
|
Det verkar bli problem med Antenn Jorden och 230v jorden dom skiljer sig åt dessutom verkar det finnas likström på antenn kabeln. Det gnistrar lite när man kopplar in.
Mina brum problem försvann helt när man köpte avkiljnings trafo. Den bryter upp kopplingen mellan antenn jorden och den som finns i Sterion.
Det var en dyr lärdom inför ett party så skulle jag spela in CD skivor till min HI FI video och resultatet blev att ena kanalen på CDn dog. Central antenn utaget satt kvar i videon och när jag kopplade in CD till videon så och den potensialskillnad som upstog knäckte ena utgångsförstärkaren i CDn. Kondingar funkar säkert också men om man pillar med centralantän uttagen utan att veta vad man gör så finns det alltid risken att man stör signalen till andra i huset. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 15:43:49
|
quote: Originally posted by robban
Hej,
mvh, robban
Jag hade troligtvis samma problem i bostadrättsföreningens kabelnät. Jag testade att jorda höljet på signalkabeln.Då försvann brummet.
Det finns en transformator att köpa hos Tele Hå i Göteborg. De hat telefonnummer 031-13 90 40. MvhKristofer |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 20:22:03
|
Hej,
tack för tipsen. Jeg meddelar resultatet om ett par dagar.
mvh, robban |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 10:33:13
|
Hej,
inhandlade hos Ljudmakarn i Stockholm filter enligt rekomendation. Det fungerade utmärkt och kan rekommenderas om andra har motsvarande problem.
Avstörningstransformator TRIS-150A
mvh, robban
|
 |
|
|
Topic  |
|