HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snabbhjälp ang. dämpning/materialval
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr Voodoo
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/10/28 :  14:49:53  Show Profile Send mr Voodoo a Private Message
Håller precis i denna stund på att fixar lite med dämpning i mitt lyssningsrum. Har framför allt en del basproblem att komma till rätta med. Tänkte börja med en rejäl klump i varje hörn a ca 60*60 massiv isolering (har tillgång till mkt isolering och dedikerat rum :))

Nu har jag i sista stund blivit lite kluven ang. materialval. Bestämde mig först för vanliga isoleringsskivor, men kom sen å tänka på markskivor som jag också har en hel del å tillgå. Men kan markskivorna vara för kompakta månne? Har inget riktigt hum och vilken densitet dom har och å ärlighetens namn inte heller riktigt vilken densitet jag borde ha. Högre densitet lägre frekvenser, så långt har jag kommit i studierna, men det kanske är FÖR kompakt? Har iof sett ett gäng här som använt markskivor? Skulle vilja smäcka in dom omedelbums då jag väntat länge på att äntligen få komma till skott med det hela.

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/10/28 :  15:07:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En markskiva dämpar inte mycket under c:a 200 Hz om du inte har flera lager tjockt. Så för täta är dom inte.
Du kan öka effektiviteten genom att placera dom tvärs över hörnet.

En oöppnad bal mineralull dämpar ganska bra men ju ful som ...

Markskivan är bra för att åstakomma mycket bredbandig dämpning mellan 200-8000Hz men är inte så effektiv högst upp och längst ner.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mr Voodoo
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/10/28 :  15:08:44  Show Profile Send mr Voodoo a Private Message
Men då kör jag på markskivan då :)

Jo jag hade ju iaf tänkt att jag skulle ha en kub i hörnen på ca 60*60, så det blir ju 12 lager markskiva :)

12 lager markskiva borde väl vara tillräckligt tjockt för att komma ner i bit i frekvens? Kan i nödfall öka på lite till men då börjar dom bli otympliga

Edited by - mr Voodoo on 2005/10/28 15:28:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000