HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Påståenden om vinyl/Cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:27:37  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har två påståenden

1. Vi har en grammofon pris 5000 kr med för den bästa kringutrustning.
Vi har en Cd pris 5000 kr med den bästa kringutrustningen. Om vi köper 1 perfektinspelad vinyl gjord 2002 och 1 perfekt inspelad cd gjord 2002. Då anser jag att Cdljudet är bäst.

2. Vi tar samma sak igen men denna gång höjer vi priset på grammofonen och cd till 60 000 kr vardera, kringutrustningen är top.
Här påstår jag att vinylen vinner.

Är mina påståenden rätta eller felaktiga?

Min fotosida på flickr

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:33:44  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Jag har två påståenden

Vi har en Cd pris 5000 kr med den bästa kringutrustningen. Om vi köper 1 perfektinspelad vinyl gjord 2002 och 1 perfekt inspelad cd gjord 2002. Då anser jag att Cdljudet är bäst.

2. Vi tar samma sak igen men denna gång höjer vi priset på grammofonen och cd till 60 000 kr vardera, kringutrustningen är top.

Fel, hurså?
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:37:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag tycker nog att en vinylspelare oftast spelar bättre än en CD spelare för 5000:-.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:44:21  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Först, vem som "vinner" kan man inte avgöra. Det är inte testbart, och meningslöst att testa.

Vad som är testbart är:

1. Är det någon hörbar skillnad mellan 5000:- spelare och 60,000:- vinylspelare. Troligen då olika PUs används.

2. Är det någon hörbar skillnad mellan vinyl och CD. Ja. Vinyl och CD är inte mastrade på samma sätt.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:45:21  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, eftersom dina "påstående" inte bygger på egna erfarenheter så spelar det väl ingen roll??
Båda är bra på olika sätt. Jag föredrar vinyl, både i 5000kr klassen och högre upp.
Men smaken är som baken, hårig
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:52:20  Show Profile Send matså a Private Message
Nin: jag var bara nyfiken att få höra erfarenheter av dom som lyssnat på 60 000 kr klassen och 5000 kr klassen. Och vad vet du vad jag har lyssnat på? Jag har lyssnat mycket på de lägre divisionerna, men ej i 60 000 kr klassen. Jag är inte ute efter bråk uten nyfiken på era erfarenheter

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/25 :  21:57:12  Show Profile Send matså a Private Message
nin mina påståenden tog jag upp för att höra era åsikter. Jag vet ju inte hur en 60 000 vinylspelare låter. Det är kanske ändå en smaksak vilket som är bäst?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/25 :  22:00:56  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Valet mellan cd och vinyl är ju en smaksak och i många fall låter faktiskt vinylen bättre, MEN....

...alla som är övertygade om att en "highend" vinylsvarv alltid låter bättre än en cd-spelare i samma prisklass bör göra sig själv en tjänst och lyssna på Audio Aero Capitole 24/192........satt själv men munnen öppen av häpnad ännu en timme efter att vi börjat spela, maken till analogt cd-ljud får man söka efter...

Kanske ett fall av "det bästa av två världar"....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/25 :  23:00:05  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
matså, om du vill höra lite åsikter/egna erfarenheter så spelar min cd för 50k inte lika 'bra' som min skivspelare med en pickup för 2k (spelaren kanske är i 10-15k klassen beroende på hur man räknar, den tillverkas inte längre). Det beror dock mycket på vilken musik man väljer, och vad man föredrar i återgivningen. Lite grovt så är det så hos mig, att jag hellre lyssnar på lugn musik i cd:n och rappare musik på skiva. Pop/elektronisk musik på maxisingel har jag ingen cd-skiva som kan matcha. Elgitarr låter också väldigt bra på vinyl.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/25 :  23:13:15  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Det finns LP med hemskt dåligt ljud. Sämst var det när de började med digitala inspelningar på LP. Grovt sagt var LP mellan 1955 och 1965 bäst ur ljudsynpunkt.

Jag har ett antal skivor på LP där jag har samma skiva återutgiven på CD. LP vinner nästan alltid och det är ingen liten skillnad. Min utrustning för LP ligger i 15-20 000 kr klassen. Min utrustning för CD skulle vara väldigt mycket dyrare om den fanns att köpa.

DrM
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/10/25 :  23:54:03  Show Profile Send Galactron a Private Message
quote:

Jag har två påståenden

Två absurda påståenden. Pris är inte någon teknisk parameter, varför hypoteserna är meingslösa.

Out of time
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/25 :  23:57:46  Show Profile Send n/a a Private Message
"Timingen" hos hyfsade skivspelare är oslagbar. Jag har aldrig hört en CD som har samma timing ens som min nya Pro-ject RPM4 spelare (4400:-). De senaste dagarna har jag spelat vinyl oavbrutet sen jag köpte den. Underbart!

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/10/25 :  23:59:08  Show Profile Send Galactron a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

"Timingen" hos hyfsade skivspelare är oslagbar. Jag har aldrig hört en CD som har samma timing ens som min nya Pro-ject RPM4 spelare (4400:-). De senaste dagarna har jag spelat vinyl oavbrutet sen jag köpte den. Underbart!

Syftar ni på finrytmiken??

Out of time
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:04:33  Show Profile Send nin a Private Message
Är det någon hörbar skillnad mellan 5000:- spelare och 60,000:- vinylspelare. Troligen då olika PUs används.

Nej, det är STOR skillnad! Jag har haft/lyssnat på Systemdek 1900, Rega P3, och Denon HF-47 (?) alla med samma pick-up och samma arm på systemdek och Rega (RB-300). Dessa ligger runt 2500 till över 5000kr. Sedan så köpte jag en Beg VPI HW-19 Mk4, som nypris kostar 1850$ (min var pianolack på som var dyrare men inte gjorde något för ljudet). Samma arm (Rega RB-300) och pick-up (Ortofon MC-20 Supreme) och ljudet var DRASTIGT mycket bättre!! Basen, mellanregistret, diskanten, blev alla bättre. Ljudet blev mer fokuserad, mer stabil. Basen gick MYCKET djupare, och var fast så berg. De högre tonerna blev öppnare, luftigare. Stereobilden blev djupare och bredare. Brusnivån sänktes REJÄLT. Ja, jag kan hålla på hur länge som helst. Detta var skillnaden mellan en för 5000kr och en som kostar kanske ca 22 000kr i sverige. Har även hört spelare i ännu högre klasser men utan samma arm/pick-up/riaa och okänd utrustning, men med ännu ett stort kliv uppåt i ljudkvalite. Skillnaden är STOR.

Är det någon hörbar skillnad mellan vinyl och CD. Ja. Vinyl och CD är inte mastrade på samma sätt.

Nja. Om samma kille mastrar både LP'n och CD'n så mastrar han den på samma sätt. Sedan så har både formaten sina fördelar och beroende på vilka preferenser man föredrar vilken man mest gillar.

matså, Mats, vi har snackat om detta innan. Du har inte hört på en ny bra inställd Rega/pro-ject/Music hall etc med en okej pick-up och bra phono steg. Då kan jag lika gärna lyssna på en CD spelare från 1985 och jämföra mot en skivspelare och skratta. Man måste ju jämföra på någolunda bra vilkor

DrMabuse, Fått några skivor ifrån USA? Skicka PM

Edited by - nin on 2002/10/26 00:07:35
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:08:38  Show Profile Send nin a Private Message
Stefan007, Kul för dig!! Vad har du för phono steg till detta??
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:20:57  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag måste hålla med nin ovan, en bra vinylspelare/kringutrustning är oslagbar i ljudet. Jag har liksom nin en VPI HW-19 (dock modellen under som ligger på runt 17k i Sverige, nins kostar runt 26k) med Rega RB-300 (m. Incognito wire)och en Ortofon MC30 Super. När jag tidigare spelat på dåliga vinylanläggningar kunde jag knappt tänka mig att skillnaden var så stor. Idag köper jag i stort sett endast vinyl.

Enda gången jag bara använder CD:n är när jag har fest, då vinylanläggningen trots allt är lite ömtåligare.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:37:51  Show Profile Send nin a Private Message
Pipes, Kul, du har alltså Mk3?? Vet du vilken skillnad det är mellan 3 och 4? Jaså, den kostar 26 här. Bra att veta. Håller med dig om skillnaden, den ÄR stor.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:38:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

jag vill inte gå inte i ännu en onödig debatt. Jag anser att PUn är den viktigaste delen och att den gör störst skillnad.

T

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/26 :  00:48:31  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag har en lite uppgraderad Mk2, enda skillnaden mellan min 2:a och 3:an är tallriken. Jag föredrar den äldre lite mjukare (men lika tunga) tallriken framför den nya (har provat båda). Den äldre tallriken tenderar att ta bort mer statisk elektricitet. Nästa uppgradering blir nog den klara akryltallriken som bland annat sitter på en del TNT Jr. modeller.

Har under en kort period använt en PLC till spelaren, en makalös produkt som förbättrar spelaren på i stort sett alla parametrar. Den nya ersättningen SDS:en är sock lite väl dyr.

Edited by - Pipes on 2002/10/26 00:52:19
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/26 :  02:44:56  Show Profile Send nin a Private Message
Thomas A, Ja och har du testat detta?? För nästan alla tidningar och sk "experter" säger att dom saker som ger störst skillnad är först spelaren sedan armen och sist pick-upen.
För om man tänker till lite så MÅSTE spelaren:
*Vara okänsligt för yttre störningar
*Ha en sådan isolerad motor att inget oljud kommer med i signalen
*Gå med rätt hastighet, även vid kraftig spårning
*Att leda bort en av dom värsta oljud försämring som finns i en skivspelar, vibrationer i skivan skapade av pick-upen.
...och massa andra saker. Så jag själv trodde innan att pick-upen var den som gjorde mesta delen av ljudet, men jag har ändrat mig helt på det.

Pipes, Okej. Inte sugen på TNT modellerna? Själv så är ju nya TNT 5 HR-X mycket intressant. Och såklart SME 30/2.

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/26 :  02:57:07  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Pipes, Okej. Inte sugen på TNT modellerna? Själv så är ju nya TNT 5 HR-X mycket intressant. Och såklart SME 30/2.

Jo, naturligtvis men då jag fortfarande är student (i ett par månader till) så finns inte riktigt ekonomin för att kunna köpa en TNT spelare. Men att det blir en i framtiden är inte helt omöjligt .

Är för tillfället ganska nöjd med min spelare, man måste ju offra lite pengar på resten av anläggningen också. Möjligtvis så ersätts Regan med en Mörch-arm.

Edited by - Pipes on 2002/10/26 02:59:42
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/10/26 :  10:55:33  Show Profile Send poppop a Private Message
cd:ns 16 Bitar sätter stopp! Vinylen är överlägsen. Absolut.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/26 :  11:06:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

det gjordes alldeles nyss ett test på ett sajt där de satte samma pickup på en riktigt plastig skitskivpselare och en Thorens. Sekvenserna lades ut och del flesta hade svårt att höra att det var en skillnad. Jag ska försöka lägga ut sekvenser så småningom från en "skitskivspelare" och Thorens och Linn med samma pickup, så får vi se vad vad resultatet blir.

T

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/26 :  11:12:26  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag föredrar vinyl i både prisklassen 5000 och prisklassen 60000.
Många gånger föredrar jag också en skivspelare för 5000 framför en CD för 60000.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/26 :  12:33:54  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:

Jag har två påståenden

Hej Matså

Cd- spelare är något som man är tvunget att ha pga barnen tycker att de är smidigast att hantera. Lp är något man andvänder för att stimulera sin kropp och själ. Tänk att du sitter i skinnsoffan med en guinnes i ena handen samt en bra bok i den andra, vad kan då vara bättre än att t ex lyssna på Terese Juvels låt Tiden bara går givetvis via vinyl. Har låten både på cd och en vinylinspeling via Opus 3. Att vinylen är bättre på att förmedla ljudet är helt klart. Min fru spelar alltid vinyl och hon föredrar radion före cd- ljudet.
sitter här nu med en Bowmore 24- årig 56% Wisky i handen och lyssnar på just Tiden bara går via en Oracle Delfhi mark 5 spelare med en Broujer arm och en Denon DL 1000 pickup, Riaa Musical Fidelity X-LPS. Övrig utrustning är en Audioresearths D70 och en Audioresearths SP6B moddad av Peter Bremen, högtalare Infinity Kappa 90. Sladdana kommer från Biltema samt Ixos. I bland händer det att jag kopplar in en Krell Kav 300I eller 300IL istället samt min cd spelare Thule 150B, trots att Thule besitter det "överlägsna" ljudformatet så slår jag oftast tillbaks till vinylen.
Suck varför kom cd- formatet igentligen. Nej nu kanske man skall gå och byta skiva och varför inte pickup.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/10/26 :  13:11:47  Show Profile Send Galactron a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

cd:ns 16 Bitar sätter stopp! Vinylen är överlägsen. Absolut.

Påstår du att LP har högre upplösning än CD?

Out of time
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000