Hur mycket får en artist varje gång en radiostation, TV-kanal eller nåt annat medium spelar ens musik? Nån som har insikt i detta?
Jag funderade också över hur det fungerar utomlands om man är svensk artist? Har alla länder sina egna motsvarigheter till STIM som vidarebefordrar pengarna till svenska STIM?
Från STIM: "Stim är en del av ett internationellt nätverk av liknande organisationer som bevakar rättighetshavarnas ekonomiska rätt enligt upphovsrättslagen. Detta gör att Stim representerar en världsrepertoar med cirka 2 miljoner anslutna musikskapare från hela världen. Stim bevakar alltså även utländska upphovsmäns rättigheter och fördelar pengar till dessa. På samma sätt fördelar utländska organisationer pengar till svenska upphovsmän via Stim."
Såg för drygt ett år sedan ett reportage om Sting på "CBS 60 Minutes". Ett program som brukar ha koll på vad dom säger! Dom var på besök på hans minst sagt feta herrgård utanför London någonstans.
Det sades i detta inslag att Sting tjänade 1500USD om dagen enbart på låten "Every breath you take".
Jag förstod då hur rockstjärnorna kan bibehålla sin extravaganta livsstil utan att bli ruinerade.
Tyvärr säger detta inte mycket dom får per gång deras låt spelas men jag tror detta varierar mellan dom olika världsdelarna.
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"