HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla pickuper e det nåt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Robert
Starting Member

34 Posts

Posted - 2002/10/26 :  20:55:24  Show Profile Send Robert a Private Message
Har en Technics pickup från 1979-80 ungefär där nålen tyvärr gått av.
Pickupen heter 100CMK3 och nålen EPS-100ED3.
Jag har aldrig lyssnat på pickupen den var trasig när jag skaffade min skivspelare.Min lilla fråga är...hur står sig en pickup från tidigt 80-tal mot en ny...är det nån mening att försöka skaffa en ny nål eller är det bara att skaffa en ny fin

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/26 :  21:19:29  Show Profile Send nin a Private Message
Tycker du nog ska köpa en ny pick-up.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/26 :  23:36:25  Show Profile Send falukorv a Private Message
Pickuper hör till saker som tyvärr inte är bättre nuförtiden.
Bara dyrare.
Kan du hitta en nål till den så...Det är det som är kruxet.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/26 :  23:57:21  Show Profile Send nin a Private Message
falukorv, Och vad bygger du det påståendet på?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/27 :  00:17:50  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Antagligen finns det inte en ersättningsnål till en så gammal pickup. Men detta är inte huvudfrågan. Enligt min visserligen begränsade erfarenhet har pickuper blivit betydligt bättre de senaste två decennierna. Jag prövade en hel del modeller kring 1980 och det fanns de som var bättre eller sämre. Men inte ens Ortofon MC20 var riktigt bra (jag köpte inte den men lånade av en kompis för test). Omkring 1990 köpte jag en Audio Technica MC pickup som var betydligt bättre, men billigare. I fjor köpte jag en Ortofon Kontrapunkt och den är väldigt bra, både tonalt ren som MC pickuper brukar men också med bra dynamik.
falukorv, du får nog förklara dig!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  00:21:17  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag vet att det finns audiofiler som vill ha det "gamla" ljudet från t ex Ortofon SPU pick-uper, men jag vill nog påstå att dagens pick-uper än bra mer detaljerade, dynamiska, tystare, etc än gårdagens.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/10/27 :  00:37:15  Show Profile Send Gus a Private Message
Nu ska jag ut och cykla lite-----det är väl som så att en nål har en fjädrande upphängning i pick-upen,denna upphängning består av gummi--?och gammalt gummi brukar övergå till att likna bakelit.Fjädringsmjukheten är m.a.o.inte vad den har varit-----rätt eller fel---
Go to Top of Page

Robert
Starting Member

34 Posts

Posted - 2002/10/27 :  02:09:31  Show Profile Send Robert a Private Message
Nja största problemet e nog inte att hitta en ny nål men..
Tänkte att...många fabrikat gjorde ju ganska rejäla apparater vid den tiden och jag vet att det här var ganska dyra saker då!
Hade så sett varit skoj att ha en komplett pickup,så min andra arm
till skivspelaren oxå blev använd!Kommer nån ihåg modellen...
utbytbara armar....jaja...får väl se om man hittar en nål till den!
Hittade en i en affär här i Göteborg som hade en liggande men den passade tyvärr inte!
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/27 :  09:18:39  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Robert

Har en Technics pickup från 1979-80 ungefär där nålen tyvärr gått av.
Pickupen heter 100CMK3 och nålen EPS-100ED3.
Jag har aldrig lyssnat på pickupen den var trasig när jag skaffade min skivspelare.Min lilla fråga är...hur står sig en pickup från tidigt 80-tal mot en ny...är det nån mening att försöka skaffa en ny nål eller är det bara att skaffa en ny fin

Tyvärr Robert!

Technics har alldrig lyckats med sina pickuper, så även om du hittar en ersättningsnål till din pickup så köp den ej.
En del pickuper som t ex min Denon Dl 1000A, Denon DL 305, Kouetsu Rosenwood m.fa håller bra fortfarande. Detta gäller även äldre Grado pickuper så om du t ex har en signatur 1B från 80- talet och byter nål på den så har du helt plötsligt en helt ny pickup igen, i detta fall kostar det ca 1500 kr.
Tyvärr så måste man oftast skicka in Grado pickupen direkt till fabriken.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/27 :  10:37:23  Show Profile Send falukorv a Private Message
Jahaja så har man rört om i smeten lite grann.

Pickup utvecklingen har inte gått framåt på de senaste 10-15 åren (inga nya revolutionerande slipningar, material eller så)
Några gamla pickuper som fortfarande finns kvar i toppskiktet i sin respektive prisklass är:

Billiga:
Denon DL-110, Technics EPC-300MC, Goldring 1022, 1042, Ortofon OM 20, 30, 40, Linn K-9/AT OCC 5, Shure V15-III, IV, V, Pickering XSV-3000, 4000, mm. mm.

Dyrare:
AT OCC 7, 9, Div Linn puppor , Denon DL-304, DL-103, Ortofon SPU, MC-2000, Shinon Red, Dynavector Karat 17D Mk2, gamla Deccan m.fl m.fl
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/27 :  10:41:33  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by Gus

Nu ska jag ut och cykla lite-----det är väl som så att en nål har en fjädrande upphängning i pick-upen,denna upphängning består av gummi--?och gammalt gummi brukar övergå till att likna bakelit.Fjädringsmjukheten är m.a.o.inte vad den har varit-----rätt eller fel---

Jo visst kan upphängningen bli tråkig, men det beror på kvaliteten på det och hur pupppan har förvarats.
Normalt är det inget problem som är större än högtalarelementens upphängningar.
Dessutom brukar nålen ta slut före uphängningen om man är en audiofil.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  13:51:33  Show Profile Send nin a Private Message
falukorv, Nja, jag kan ju inte säga så mycket eftersom jag inte testat en massa gamla pick-uper men finner det högst osannorlikt att det INTE har gått fram åt. Läs om nya pick-uper så finner man att det kommer nya ideer hela tiden. Sedan så är ju allt en smaksak men i den högre prisklassen så händer det en hel del. Sedan att vissa har vant sig vid ett sorts ljud och kör på det även om det kommer saker som är "bättre" är en annan sak.
Nej, såklart går utveckligen framåt.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:20:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Falukorv var hittar du en ny K-9 idag den har ju slutat tillverkas för länge sedan.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:26:39  Show Profile Send falukorv a Private Message
Min gode man.
Utvecklingen går generellt sett framåt, men tyvärr sällan i konsumentledet.

All den mekanik som gjordes förut är med få undantag överlägsen den som görs idag (om man inte går upp avsevärt i pris)
Även finmekanik...
När det gäller pickuper så är väl i stort sett allt redan uppfunnet men tillverkas på nytt under nya slogans och namn och med en helt annan prislapp. (P.g.a. mycket liten efterfrågan och därav betydligt mindre serier)

Men jag önskar att det var som du tror.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:29:25  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by Hepcat

Falukorv var hittar du en ny K-9 idag den har ju slutat tillverkas för länge sedan.

Mikael

Tjena Katten

Jag har inte påstått att man kan det.
Har man tur kan man hitta nya nålar till gamla pickuper, eller hitta gamla pickuper i obruten förpackning hos någon handlares lager.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:33:19  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Falukorv Adikten från Linn (goldring) är en ersättare till K18II och är betydligt bättre och inte mycket dyrarare, ser man till inflationen så är den billigare. Desutom är nålbyte billigare än vad det var till K18II.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:36:33  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Då får man ha bra tur dom är rätt så utrensade vad jag vet.
det är väl stereokompaniet som har några K5 kvar och det är ingen rolig puppa.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:59:12  Show Profile Send falukorv a Private Message
Mja Linn är ju Linn.
De hade ju s.a.s. marginal att sänka priserna.

Men häng inte upp dig på just det exemplet.

Var hittar du en bättre MM pickup än Ortofon OM-40 som på 80-talet kostade under tusenlappen ?
Eller varför inte lite budgetpuppa: Denon DL-110 som kostade runt 400:- när den kom på marknaden.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:08:26  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag skulle precis skriva att min Clearaudio Alpha lät mycket bättre än min gamla Linn K9, sedan kom jag på att jag har ju den kvar, jag kan testa lite snabbt. Skillnaden var inte så stor som jag mindes den. Inte som skillnaden mellan vinyl/cd eller skillnaden mellan en bra och en dålig skiva i alla fall. Synd att jag inte har 2 tonarmar, då skulle jag kunna göra en bättre jämförelse. Jag har svårt att minnas vad jag hör. Nu lyssnade jag bara på 2 låtar iofs.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:25:51  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Fast i det aktuella fallet är det väl mer intressant hur bra just Technics-pickupen var och det har jag ingen aning om.

Det är roligt att Matsu****a (Panasonic/Technics moderbolag) automatiskt censureras på det här forumet ;)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:19:01  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

quote:
Originally posted by Gus

Jo visst kan upphängningen bli tråkig, men det beror på kvaliteten på det och hur pupppan har förvarats.
Normalt är det inget problem som är större än högtalarelementens upphängningar.
Dessutom brukar nålen ta slut före uphängningen om man är en audiofil.

-Tur för mig att jag har "pedantskött" mina gamla pick-uper dåjag kan alltså förtsätta njuta av min Ortofon MC-20S. och min M15E samt Shure V15 och AKG-P8-ES VDH-2----har visst någon simplare Exel MC liggande också,MC-100 tror jag den heter.
Jo,jag försöker att köra med dom så att dom får lite motion då och då.Ett fenomen som ofta inträffar när jag har skiftat pick-up eller skivspelare är att jag drabbas av aha-upplevelser----att det kan låta så bra med dom gamlingarna eller låter det bara annorlunda fast egentligen sämretja--jag har ju kul och tycker--ahaa----så s--t samma
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000