Tänkte slänga ihop ett riaasteg till en kompis. Han har ju gått o skaffat vinylsvarv
Har tidigare byggt denna variant. Fast med en 2134
Tänkte ta o göra en likadan igen men med skillnaden att det ska bli batteridrift.
Tänkte mig två eller fyra 9V batterier. Vad ska man tänka på vid batteridrift? Ska man fortfarande använda sig av spännisreggar? Skulle även vilja ha en liten varningslampa när spänningen blir för låg, hur utformar man en sådan lättast???
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Jag har gjort exakt samma RIIA och jag gjorde den med batteridrift. Det krävs ingen spänningsreg när du kör med batterier.
Har inte så många tips, men gör inte som jag och skippa en knapp för att stänga av stömmen. Det blir oändligt jobbigt i längden att lossa batterierna från hållarna varje gång jag inte vill lyssna på vinylen ;) Sätt dessutom "mittpunkten" mellan batterierna till att agera jord, det var ett av alla misstag jag lyckades med i denna annars så enkla krets.
Jag vet inte hur stor skillnad det gör men vanliga 9 volts batterier har ganska hög serieresistans. det kan göra basen svag och odynamisk och göra att jordpunkt mm blir ostabilt vid LF störningar typ rumble eller vad det nu heter. Bly akumelatorer känns bara lite mera stabilt, men som sagt, vet inte hur stor skillnad det gör vid dessa signalnivåer och med dessa strömmar. Det kanske går bra att lägga på lite mF (eller F) efter batterierna
Intressant, jag vet att jag fick ett liknande tips när jag byggde min. Hur realiserar jag detta i kretsen? Sitter med lite överblivna lytar som desperat behöver leverera lite finström =)