HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ägare av Dynaudio Audience 42 eller 52...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/10/26 :  22:28:25  Show Profile Send Terratec a Private Message
...skulle bara vilja veta vilken förstärkare som driver era Dynaudio-högtalare?
Själv tycker jag om både hifi och hemmabio så jag har en Onkyo TX-SR600E vilken duger bra som hemmabio förstärkare och skapligt för stereo. Är dock på jakt efter någon AV-receiver som låter ännu bättre i stereo men vill samtidigt inte göra avkall på surround-förmågan. Kan lägga max 15.000kr att spendera i Sverige eller utomlands.
Kanske fel forum men det lär jag snart få höra i så fall

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:05:38  Show Profile Send Terratec a Private Message
Va, är jag ensam ägare till dessa magnifika högtalare på hela forumet??? Obs, även tips på bra 2-kanals förstärkare mottages varmt.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:09:43  Show Profile Send ekman a Private Message
kan ju inte misshandla fina högtalare med en a/v stärkare =)

ingen som vill vara delaktig i sådana brott
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:15:54  Show Profile Send Terratec a Private Message
quote:
kan ju inte misshandla fina högtalare med en a/v stärkare =)

Jo, det är väl det jag känner att jag gör lite grand men jag har varken plats eller egentligen lust att köpa en hel AV-anläggning och dessutom en 2-kanals dito. Jag vill som sagt helst ha anläggningen till både. Kanske måste jag tänka om...hmm.
Fortfarande inga tips?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:18:15  Show Profile Send ekman a Private Message
varför inte börja med en bra 2kanals anläggning sen kan du ju köpa en surroundprocessor och bygga ut det hela lite
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:25:30  Show Profile Send Terratec a Private Message
Hmm...
quote:
köpa en surroundprocessor
kan du förklara lite mer hur du menar? Vad krävs av 2-kanalsförstärkaren för att jag skall kunna koppla in en surroundprocessor - vilken typ av ingång osv? Behövs någon övrig utrustning?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:28:09  Show Profile Send ekman a Private Message
detta är inte riktigt mitt område jag får be att lämna över till andra här på forumet som säkerligen kan svara på dina frågor om detta...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:55:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
Yamaha har nån 3-kanals påhängsförstärkare E800 som använder din stereoamp via main-in. Se till att köpa en förstärkare som inte har byglar på baksidan, så kan du byta mellan musik och bio med en knapptryckning.
Annars tycker jag att hemmabio är överskattat. De flesta har ändå bara råd med skit och har inte lämplig plats för alla högtalare. Med två bra frontar och en bra mittplacerad subba blir det roligare. Fast detta beror också på förhållandet mellan musik/filmintresse.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/10/27 :  14:02:14  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har bla ett par 42:or som drivs av ett Adcom GFA-535 mk2 slutsteg. Det fungerar, men jag har testat dom med kraftigare slutsteg och kan bara säga att dom mår bra av mycket effekt.
Vet inte om detta gjorde dig något klokare...
yalpas förslag med 3-kanals påhäng och något mera seriöst till hifin är ett bra förslag.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:27:18  Show Profile Send Terratec a Private Message
Tack för svaren.
yalpa, jag har kikat på Yamahas hemsida och hittar inte E800. Är det en gammal modell kanske? Tycker annars att din idé låter mkt bra även om jag inte riktigt förstår vad du menar med byglar på baksidan.
Jag antar att det får bli en integrerad förstärkare där sedan E800 eller lik. kopplas in. Rörförstäkare har väl knappast inte den möjligheten. H/K gör väl f ö strömstarka förstärkare?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:57:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
HK är helt ok, passar bra ihop med Audience 42-52, jag har lyssnat lite på den kombinationen.

Byglar på baksidan är ett satans påhitt som kopplar ihop perout med main in. På äldre förstärkare fanns en knapp på fronten istället, som reglerade integrated/separate, så man slapp hålla på byta kablar. Då kan du ha E800 inkopplade hela tiden på "main in" och bara trycka på knappen. Samtidigt kan du ha extra slutsteg/subba också inkopplat, fast en del bättre integrerade med bygel har ytterligare en preout så då har man inte detta problem. HK har bara bygeln, så då får du fixa en Y-kabel till slutsteg/subba. Ska du ha E800 inkopplad, då får du ta bort bygeln.

Jag antar att nån från kabelindustrin sitter och pushar för dessa byglar, man kan byta dem mot olika signalkablar och därmed ändra ljudet.

Vet inte varför E800 inte finns med på hemsidan, jag har sett den beggat ibland för 2-3000. Hittar du ingen sån, kan du köpa en vanlig 5-kanals hemambio med preout till frontarna, funkar också fint.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:29:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Arcam AVR200 har ju väldigt fint stereoljud.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2002/10/27 :  22:26:27  Show Profile Send copland a Private Message
Jag driver mina Audience 40 med en Copland CSA 14. Misstänker dock att högtalarna blommar ut med kraftigare stärkare.

Mann
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/28 :  07:05:23  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag hade ett par "dynaudio 50" som jag verkligen inte gillade. Jag tycker att dessa högtalare oftast slentrianföreslås, lyssna innan du köper. Jag gillade nämligen inte dom , vassa satan var dom tyckte jag !!

Nu så är jag extremkännlig men endå !

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2002/10/28 :  10:42:23  Show Profile Send Terratec a Private Message
Jag gillar dessa högtalare skarpt. Åtminstone när de "demoades" (nytt ord!) för mig. Jag var runt och lyssnade på många högtalare i många butiker innan jag slog till. Jag gillar det transparenta ljudet och dynamiken i högtalarna. Basen är också förvånansvärt bra för en så pass liten högtalare. Vid demon så kördes de genom en av de dyrare HK-stärkarna (kommer inte ihåg vilken). Detta var dock en vanlig 2-kanals förstärkare.
Problemet är nog inte högtalarna utan att jag behöver en mer strömstark AV-förstärkare alternativt göra som sagts ovan.
Jag har dessutom inte spelat in dem riktigt ännu. De kräver ca 150 timmar och jag har väl hitills spelat dem i ca. 80-90.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000