HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bästa hembioförstärkare för 2-kanalslyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:25:04  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Har tänkt köpa mig en hembioförstärkare, men har problem med att välja rätt stärkare. Anledning är att jag prioriterar mer 2-kanalslyssning framför surround sound, man lyssnar ju ändå mer på musik än tittar på filmer. Så min fråga till er som kan eller vet vilken hembiostärkare som erbjuder mest hifi under 15000 kr.
Om tex jämför ljudet hos NAD T751 hemmabioreceiver och NAD C370 förstärkare, är det en stor hörbar skillnad då?(skall väl inte behöva köpa både hembioreceiver och separat integrerad förstärkare)....lösningar????

Edited by - MrOhm on 2002/10/27 19:53:42

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:32:58  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Tjip!

Jag skulle rekommendera att du köper dig en tvåkanalare samt en "påhängsförstärkare". Påhäng från yamaha, tex dsp-e800, kostade inte mer än ca 5000 ny tror jag. Liknande produkter finns från andra tillverkare bla Vantas. Eventuellt kanske du kan klara dig utan hemmabio? Jag köpte själv en hemmabioförstärkare vilket jag idag inte skulle gjort, 95% av tiden stärkaren används är ju faktiskt till 2-kanal (för mig i alla fall).

/ Niklas
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:38:39  Show Profile Send MrOhm a Private Message
blir det inte en missfärging av signalerna då?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:39:42  Show Profile Send mag a Private Message
Har hört lite rykten om att Marantz är ganska trevliga i 2 kanaler, men har egentligen igen aning fast det kan ju vara värt att kolla upp :)

Ligger inte på hängs stärkarna "efter" 2 kanals delen ?, så skulle jag aldrig vilja koppla....

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:42:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Arcam AVR-200 rekommenderar jag starkt. Kostar runt 14 har jag för mej...Marantzarna har inte en changs mot den. Yamaha's 800 tillverkas inte sen nåt år så den går inte att få tag på.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Niklas_Pson
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:53:50  Show Profile Send Niklas_Pson a Private Message
Yamman går att få tag i på begagnatmarknaden, men det är lite svårt som X-ray mycket riktigt påpekade.

När man koppar sin påhängare så är väl det vanligaste att man kopplar in den digitala signalen från dvd:en till påhänget. Där dekodas signalen och nivån justeras med påhängets försteg. Därefter matas 3 kanaler till påhängets slutsteg och de två andra till stereo-out för att kopplas till tvåkanalaren. Är denna integrerad blir det till att sätta volymen på "klockan 12" eller dyligt. Inte optimalt med två försteg i signalvägen visserligen.

Ett annat alternativ är att använda dekodern i dvd:en och köra frontarna direkt till 2-kanalaren och de 3 andra till påhänget eller godtycklig 3-kanalsstärkare. Visserligen får man då 2 volymkontroller att pilla på men man slipper dubbelt försteg.

Slutligen vill jag fråga hur noga ni är vid filmtittande. Själv nöjer jag mig med lite sämre ljud ur bakkanalerna om det innebär bättre ljud när jag lyssar på tvåkanal. Dessutom tycker jag problematiken med påhäng överdrivs en smula.

/ Niklas
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:57:49  Show Profile Send n/a a Private Message
I lägre prisklasser är faktiskt Marantz receivers "bra" på stereoljudet i förhållande till andra receivers som jag lyssnat på i prisklass mellan 5000-10000:- men det är inga jättestora skillnader direkt mellan märkena. Jag upptäckte också att man får offra väldigt mycket ljudkvalitet mot en vanlig stereoförstärkare så för min del slutade det med en HK 670 + Yamaha RXV630. Detta kostade mig cirka 10000:- och en surroundreceiver med samma ljudkvalitet kostar över 20000:-...

Enligt engelska WhatHifi så har nya Sony STR555ES det bästa 2-kanalsljudet i "mellanklassen". Den vann bl a över Arcam AVR200 och Denon 3802 i senaste supertestet. ("An amplifier for which no hi-fi apologies need be made"...) Jag har själv lyssnat på Arcams AVR200 och den låter faktiskt riktigt bra. Är Sonyn bättre än den så är det inte illa...

Whathifi testade nyligen också Pioneers nya VSA-AX10 (cirka 28000:-) och skrev att den hade ljudkvalitet i klass med en vanlig förstärkarkare för £500. Så vet du ungefär var nivåerna ligger...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/27 19:59:13
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:00:09  Show Profile Send mag a Private Message
Hmm det lät inte så tokigt, självklart är 2 kanals ljudet viktigast, det är därför jag aldrig skulle vilja koppla in påhänget efter förförstärkaren....

Ska själv köpa en HBreciver och koppla in preout (L R) från recivern till förförstärkaren och då vrida upp volymen på max vid HB tittning/lyssning.

För mig lutar det mest åt en Marantz SR7200 för 650E från tyskland, kostar 11000 i sverige. Finns Arcam att få tag på billigt i tyskland

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:04:11  Show Profile Send Terminator a Private Message
Nackdelen med Sonyn är att den kostar 20000:- i Sverige. Den testades i High fidelity för inte så länge sedan och fick bra kritik.

Jag stämmer in i kören och rekommenderar AVR-200, det är en grymt bra surroundburk. Fast visst, en begagnad Amplifix för 10000:- och en surroundförstärkare med pre out till frontarna för 5000:- kommer ge dig klart bättre två-kanalsprestanda än i princip alla integrerade surroundförstärkare oavsett prisklass (förutsatt att du har en cd/dvd med bra d/a-omvandling).
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:15:04  Show Profile Send MrOhm a Private Message
NAD T741 + NAD C270 effektförstärkare

Marantz SR 4200 + Thule Spirit PA 100 effektförstärkare

vad anser ni om dessa kombinationer?
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:35:13  Show Profile Send n/a a Private Message
NAD C270 har jag använt en del men gillade den inte riktigt för sig själv. Lite för "tråkigt" ljud och dålig baskontroll. Jag provade den också som "Bi-amp" lösning till min NAD förstärkare C370 och då började det likna något... Jag tycker det är bättre ljud i HK's slutsteg PA2000 (5000:-) än i C270.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/28 :  08:44:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas_Pson

Tjip!

Jag skulle rekommendera att du köper dig en tvåkanalare samt en "påhängsförstärkare". Påhäng från yamaha, tex dsp-e800, kostade inte mer än ca 5000 ny tror jag. Liknande produkter finns från andra tillverkare bla Vantas. Eventuellt kanske du kan klara dig utan hemmabio? Jag köpte själv en hemmabioförstärkare vilket jag idag inte skulle gjort, 95% av tiden stärkaren används är ju faktiskt till 2-kanal (för mig i alla fall).

/ Niklas

Tyvärr så verkar Vantas ha lagt ner tillverkningen av sin påhängsprocessor. Detta är i varje fall det optimala valet för att både kunna se på film och lyssna på tvåkanalsljud. När vantasen inte är aktiv så passerar signalen ofärgad genom processorn. Har haft en sådan tidigare men har nu bytt upp mig. MvhKristofer
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/28 :  08:50:13  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by Terminator

Nackdelen med Sonyn är att den kostar 20000:- i Sverige. Den testades i High fidelity för inte så länge sedan och fick bra kritik.

Nackdelen med att Sonyn kostar 20 000:- fixar nog Sony snart till. Dom brukar ju ha en förmåga att halvera sina priser på sina produkter när de har funnits på marknaden ett par månader.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/10/28 :  09:21:25  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har Arcam 100 och är hur nöjd som helst!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/10/28 :  09:33:24  Show Profile Send niklass a Private Message
Jag tänkte på ung. samma sätt och lyssnade runt lite... mitt val hamnade på Nad t761 jag och två vänner till mig lyssnade på det mesta som fanns i segmentet 5.500:- (nad t751) upp till ca 16000:- (ngn denon modell) och kom väl fram till att Naden var kraftigast och mest kontrollerad i basen samt jämn o fin i hela registret... men det var ju utifrån våra preferenser och med just dom högtalarna som vi släpade runt till de olika handlarna...

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/10/28 :  10:01:16  Show Profile Send Terminator a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Jag har Arcam 100 och är hur nöjd som helst!

Har du uppgraderat? Jag som trodde du körde Proson for life
Go to Top of Page

FunKy
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/28 :  13:14:13  Show Profile Send FunKy a Private Message
jag har en denon 3802 och den tycker jag spelar mycket bra 2 kanal ljud men jag spelar mest 5 kanal stereo...

=)

/-FunKy-
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/10/28 :  13:26:11  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag har för mig att jag läst att Primare ska komma med en reciever snart.
Ingen aning vad den kan tänkas kosta dock.
Tror nog att de satsar ganska mycket på musikaliteten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000