HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Depeche Mode - Playing the Angel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/07 :  18:59:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message



Depeche Mode - Playing the Angel

Format: SACD(Hybrid)/DVD
Utgivningsår: Oktober 05
Bolag: EMI/Mute
Skivnummer: EMI-946 -3424302



Med 25 år i branschen, 50 miljoner sålda skivor, självmordsförsök och skiljsmässa så behöver inte bandet någon närmare presentation. Min första kontakt med dM fick jag vid 12 års ålder, men det det dröjde några år till innan jag fastnade för dem. Det var i samband Black Celebration-turnen, jag var där och såg den i Stockholm, då trodde jag att jag var fast för alltid.

Det tog inte många år innan intresset minskade, detta i samband med att Martin Gore plockade med gitarren i studion (Music For The Masses). Synthband spelade inte på gitarrer, så enkelt var det och det tyckte jag LÄNGE! Nu i efter hand kan jag lätt se att det var gitarren och det lite rockigare soundet, som gjorde att Depeche överlevde den stora "Synthdöden" på 90-talet.



Senare var det just det gitarrbaserade soundet som åter fick mig att börja spela Depeche hemma. Så vid första genomlyssningen av Playing The Angel så kände jag att de hade hittat tillbaka till Violator/Music For The Masses stuket och allt kändes bekant och invant igen.

Om det skall snackas lite om andra skivor, så ser jag den förra albumet, Excitor, endast som nåt nödvändigt ont för att Depeche Mode skulle komma igång igen. För första gången på länge så började jag med att lyssna på skivan och samtidigt läsa texterna. Detta satte sina spår, för det var länge sen som jag har kännt en som delaktighet och närhet till en skiva.



Martins ångest över skiljsmässan och att hans barn hamnar i kläm, finns att läsa på många ställen och hur han tar illa vid sig för det. Första singeln Precious är ett såndant exempel. Hela albumet har denna mörka och dystra känsla över sig, men mitt i allt så finns den lilla ljusa förhoppningen om att det skall bli bättre, även om det tar tid.

[red]Angels with silver wings
Shouldn't know suffering
I wish I could take the pain for you
If God has a master plan
That only He understands
I hope it's your eyes He's seeing through
Text från Precious

Att denna skiva har fått upp tempot lite, får vi nog tacka Mart's frilansande som DJ för och det gör bara "Playing the Angel" gott. Några riktiga djupdyningar finns inte utan där musiken sviker lite så lyfter texten upp till en gemensam bra nivå. Första delen känns dock llite starkare än den senare delen.

Sångaren David Gahan har skivit 3 sånger till skivan och hans, minsta sagt, trassliga liv går inte omärkt förbi. Förlåtelse och sökandet efter livsgnistan, revanch på livet och en saknad av kärlek gör att dessa sånger känns ärliga och med stor närvaro.

Min personliga favorit är Spår 3 - Suffer Well

Where were you when I fell from grace
A frozen heart an empty space

Something's changed and it's in your eyes
Please don't speak you'll only lie

I found treasure not where I thought
Peace of mind can't be bought
Still I believe

Just hang on
Suffer well
Sometimes it's hard
It's hard to tell

An angel led me when I was blind
I said take me back I've changed my mind
Now I believe

From the blackest room I was torn
You called my name my love was born
So I believe

Just hang on
Suffer well
Sometimes it's hard
It's hard to tell


Den något mer lugne keyboardspelaren Andrew Fletcher håller ihop bandet med sitt stora lugn och organisationsförmåga. Andy som, till en tysk tidning var lite ironisk över sin tillbakadragna roll och sitt kunnande, gjorde dock ett erkännande - Er bezeichnet sich selbst als "Beste

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/07 :  22:52:40  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
bra skrivet! bra skiva, mycket bra faktiskt. jag har alltid gillat depeche, men denna skiva har fått mig att öppna öronen för allt de gjort. kan tillägga att jag beställt denna 2x12" som ska spelas på nya skivspelaren

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:07:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
DM har länge varit favoriter hos mig första gången jag såg dem var 84 långt innan de blev ett superband kan tilläggas att jag nästan slutade att lyssna på dem under Violator/Music For The Masses perioden då jag tyckte att musiken var för dyster. Men jag har dock återupptäckt den och uppskattar Playing the angel albumet mycket, för en gammal DM fan är inte valet av media svårt vinyl är det som gäller.

Tack Zalve för en bra recention.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:07:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tack j0akim!

Vinylen är jag sugen på att lägga ett öra eller två till,,, Tror att PAC sa att han skulle köpa den,,, så man får väl snika till sig en lyssning där

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/09 :  14:18:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Mina gamla husgudar!
Jag har faktiskt inte köpt skivan än men har hört flera låtar. Jag tycker det låter bra.
quote:
Zalve lyssnar på dessa andra dM album.
1 Music For The Masses
2 Violator
3 Black Celebration

Det här är min favorit-era också. "Some great reward" är också bra men är klart äldre i stilen. Den innehåller många bra låtar.

quote:
Synthband spelade inte på gitarrer, så enkelt var det och det tyckte jag LÄNGE!

Oj, vad jag känner igen det. Jag tyckte precis likadant. Så fort nån grupp blandade in gitarrer så var de diskade.
Senare kom jag in på den lite hårdare syntstilen och i tiden efter "Electronic body music" så kom ju dock "crossovern" som blandade syntar och gitarrer och då blev det mer accepterat med gitarrer.

Ljudkvalitet: Det skulle vara roligt att höra vinylversionen. Om man bortser från komprimering vid mastring så mixar ju artister ibland sina skivor med ett "komprimerat ljud" (jag vet inte vad man gör) för att få ett "skitigare" sound. Depecheplattan kanske är medvetet nedskräpad?
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/11/09 :  15:11:09  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Väl skrivet om en bra platta vars största nackdel är helt klart det för komprimerade ljudet. Glädjande nog så lider inte SACD spåret av samma problem.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/09 :  15:27:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Köpte vinylen från Megastore nu, 205 spänn. Ska bli spännande att få hem och lyssna!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/09 :  21:31:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vinylen och SACDn skall bli kul att lyssna på och jämföra med CD versionen.
Kul att ni gillade innehållet i posten.

Ser gärna att ni som har lyssnat på vinylen kommer med intryck.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/10 :  13:37:13  Show Profile Send Roq a Private Message
Zalve: Förutom "Suffer Well", vilka två andra låtar är det som Gahan har skrivit?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/10 :  16:44:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nr 7 och 8 tror jag (Springer och kollar i häftet)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/10 :  16:46:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det stämde.
"Tracks 3,7& 8 written by Gahan/Eigner/Philpott"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/11/10 :  20:13:50  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Såg att denna sida hade blivit uppdaterat med jämförelse CD vs LP:
http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:12:11  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag kollade på cdon.se och då står det att även SACD+DVD versionen är "Cpy-protected".


Har någon gjort testet mellan CD och SACD versionen än? (Eller det mest intressanta testet är nog CD jämfört mot CD-spåret på SACD versionen)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:34:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Finns ingen info om "Copy protected" på min SACD/DVD. Antar att du menar CD-spåret på SACD iaf.

Ser ut som Vinylen är den man skall ha,,, Får bli en spelare sen,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/11/11 :  11:55:48  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Har införskaffat SACD/DVD utgåvan och kan meddela att SACD versionen inte är överstyrd på ett lika destruktivt sätt som CDn.
SACD versionen låter bättre, men frågan är om inte 5.1 mixen i DTS låter allra bäst?

En bra platta är det i varje fall. "John the relevator", "Suffer well" och "Precious" är de tre starkaste spåren tycker jag.


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/11 :  13:11:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Instämmer i låtarna, det finns några till som är riktigt starka.
Lyssnade bara lite snabbt på DVD-skivan och på TV anläggningen, så där vågar jag inte uttala mig om kvaliten,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/12 :  09:26:40  Show Profile Send Roq a Private Message
Beställd
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/22 :  00:55:48  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag instämmer med föregående talare:
Bästa låtarna tycker jag är "John the revelator", "Suffer well" och "precious". Därtill lägger jag också "Nothing´s impossible" även om själva låten ger intryck av att allt är impossible En klar tillbakagång i stil tycker jag. Deppigt som på Black Celebration med en touch av Songs of Faith and Devotion.

Lilian är ingen favorit.

Ljudet är verkligen inget att skryta med - dynamisk kompression!

Edited by - Roq on 2005/11/22 00:56:19
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2005/11/26 :  19:19:38  Show Profile Send Balder a Private Message
Tjenare!

Jag vet att min fru har beställt vinylen till mig i julklapp från Ginza. Kan knappt hålla mig...

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/26 :  20:25:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du skall vara lycklig, som har en SÅN förstående och omtänksam FRU!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/11/30 :  15:59:20  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag måste säga att denna skiva växer med varje genomlyssning.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  16:50:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den växer,,, samtidigt som "bottennappen" kvarstår.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:13:35  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Som gammal DM fan så som har alla tidigare album fick man ju också köpa denna (standard CD).

Jag får vara lite motvallskärring här eftersom jag inte tycker att denna skiva är så där bra. Jag föredrar Exciter, eller varför inte den ännu bättre Ultra?

Av äldre DM plattor är Construction time again, Some great reward, Black Celebration samt Violator favoriter.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/01/06 :  13:58:31  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tycker skivan växer ju mer man lyssnar, en ganska bra skiva från Depeche tycker jag. Köpvärd om man gillar dom, helt klart.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000