HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mike Oldfield
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  03:00:18  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Hur många uppskattar denna mannens musik och talang,här på forumet egentligen...?

Jag själv,anser att killen är ett geni och har noterat att det är nåra stycken på HF som lyssnar på honom,med glädje.

Har precis börjat med hans ena MusicVR game...Det ultimata för Oldfield-fans!

Skriv gärna en topplista på hans bästa skivor,eller dylikt

Mina favoriter är,för närvarande-

Amarok i toppen,
Ommadawn
Crises (Bla. med Moonlight Shadow för dem som inte visste det)
TB II
och QE2





Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/21 :  03:14:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Amarok helt klart etta

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  03:17:53  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Det visste jag du skulle säga

Tror du Vemsom orkar med den...?
Han har inte lyssnat på Mike än,har han sagt.

Men jag ska lära han allt jag kan,när vi ska träffas på torsdag(hopefuly)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/21 :  03:56:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den är en av mina egna referenser o har varit det sen den kom ut. maken till dynamisk skica får man leta efter. Sen är hela stycket helt underbart

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  04:05:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Den är avancerad...!
Inte många som orkar med den,om man inte är lite inbiten såsom vi två.
Har träffat på EN som tyckte om den och det var förra veckan bara...

Det var du som fick mig att börja använda Soundforge,genom Amarok ju...Det tackar man fett för!
Använder det dagligen nästan,lär mig snabbare än med cooledit.Det är Kanon!!


Sondela - sondela- Sondela

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2005/12/21 04:07:07
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/21 :  05:47:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag lyssnar gärna på Platinum, QE2, och Five Miles Out. Crisis slinker med också ibland.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  05:53:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Platinum är ju en härlig skiva!

En höjdare om man vill bli på bättre humör...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  07:06:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har inte hört så mycket av mike oldfield...men jag har BestOf-plattan elements. Amarok (förkortad(?))finns med där...jaa...liite krävande är den. Moonlight shadows, in dulsi jubilo samt portsmouth är låtar som jag lyssnat mest på.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/21 :  07:43:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det finns fler, jag är också ett fan!

Jag har lyssnat mycket på Mike Oldfield ända sedan jag köpte Tubular Bells strax efter att den kom (1973). Det verkar vara så att att man antingen älskar eller hatar hans musik, oberörd blir man inte. Den kräver också att man verkligen lyssnar och det är inte bakgrundsmusik förutom en del poplåtar förstås.

Favoriter:
Först: Fortfarande Tubular Bells som utmanas av Amarok.
Sedan: Tubular Bells II, Ommadawn, Platinum, Five Miles Out, Islands och några till. Jag gillar främst de långa instrumentala styckena.

En annan favorit är Don Alfonso som bara finns på singel, skojig!

Oldfields senare alster tycker jag inte har varit så bra, det är för mycket dataprogrammering och för lite ideer.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:30:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Lyssnade mycket på Oldfield i min hifi-ungdom (tidigt 80-tal) men blev så besviken när han gjorde Moonlight Shadow att jag slutade lyssna i ren protest. Sedan dess har jag plockat fram Platinum eller Tubular Bells någon enstaka gång men inte riktigt gått igång på det.

Har inte hört något alls av hans senare alster.


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:36:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tyvärr var jag inte ens påtänkt 1973...Men jag har 1:a upplagan av LPn.

Utnämner härmed dig,
MatsT, till forumets mest definitiva Mike Oldfield-fan!!

Du är nu dubbad till riddaren av Hergest Ridge,samt erhåller ett styck
Skugga på väggen

Respekt,med andra ord.

quote:
Jag gillar främst de långa instrumentala styckena.



Det är dem som är bäst,ju!

Helt klart lite för mycket datorism i hans musik numera,men han har alltid experimenterat med alla sorters instrument,så varför inte datorn!

Måste fråga främst dig,men även alla andra
Varför Amarok?Är detta toppen på de flestas Oldfield-listor?

Skulle gärna vilja höra ett par åsikter om vad han sysslar med på den skivan,nämligen

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:38:19  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Har inte hört något alls av hans senare alster.


Hur ska vi få dig att lyssna på Amarok,då...?
Den släpptes väl -90,tror jag,den måste du höra tycker jag!

M

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:42:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ohmega:
Amarok är ett helt stycke på 60 minuter.
Kommer inte ihåg vilken del som spelas på den Elements-skivan tyvärr...men har du hört det,så ska du höra hela härligheten...hehe

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  09:08:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Njaaa

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/12/21 :  09:21:17  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hm, de flesta här verkar ha börjat lyssna på Oldfield lite sent verkar det som.

Klar etta: Tubular Bells!! (En av de bästa skivorna som någonsin gjorts!)

Sedan:

Ommadawn (Oldfield goes afro)
Hergest Ridge (Oldfield goes pastoral)
Amarok (Oldfield goes hifi)
Platinum (Oldfield goes modern)
Five Miles Out (Oldfield goes pop)
The Songs of Distant Earth (Oldfield leaves this planet...)

Har man dessa har man en bunt skivor man kan spela mycket mycket länge och som alla har lite olika karaktär...

De andra är mest tråkiga upprepningar av vad som finns på ovanstående...men Discovery har lite av varje och är mestadels bra.

Sämst av allt är Islands och Heavens Open. Huga!

mvh

S



Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  09:23:49  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Schyssta benämningar du hade!

Oldfield goes nuts - earth moving (?)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/21 :  11:33:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tubular Bells 2
Songs of Distant Earth
Amarok

Jag tycker lite bättre om hans lite softare verk med andra ord. Ett bekymmer med Amarok är ju att det bara är ett spår på 60 minuter vilket gör att antingen har man en timma att lyssna på den eller inte...

Emellanåt verkar Oldfield ha lite svårt att ta ett bra musiktema eller melodi och utveckla och hålla fast vid den för att istället kasta sig vidare på något helt annat inte lika catchy... men å andra sidan kan han fastna i lite väl långrandig upprepning och påbyggning av vissa teman. Oldfield och jag verkar inte ha helt samma smak och åsikt om vilka teman som skulle utvecklas mer.

En annan detalj som stör mig är de något märkliga avsluten på både Tubular Bells 2 och Songs of Distant Earth, där inget av sluten enligt min mening går riktigt i stil med resten. I det avseendet är Amarok mer symfoniskt korrekt och logisk.

Själv tycker jag TB1 är tråkigare än TB2 och TB3, men jag får kanske ge den en ny chans...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/12/21 11:43:37
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/12/21 :  11:49:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vokala inslag... Emellanåt så spårar han ju helt ur, tror det är på TB2 spår 11 eller 12, när det är någon raspig röst som vrålar och skriker nonsens(?) 11: Tattoo
12: Altered State


Sånger: Jag tycker de flesta är ganska tråkiga, och de trevliga undantagen är "Moonlight Shadow" och "Islands".

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/21 :  12:05:18  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Altered state,nr 12...stämmer nog.

Eftersom jag är av den yngre generationen,tycker jag bättre om TB2 gentemot TB1.
Smaksak,förmodligen...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/12/21 :  14:15:51  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Gillar de tidiga plattorna fram till Incantations ( som jag tycker bäst om tillsammans med Hergest Ridge), sedan känns det som att man har hört det förut...
Likadant är det med Alan Parsons Project, de tidiga plattorna är makalösa men sedan tröttnade man.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:07:33  Show Profile Send alpinist a Private Message
Stehårt Oldfield-fan

Har det mesta som kom ut på 70&80-talet på vinyl: singlar, tyska utgåvor mm mm....!

Amarok är kanon, men även Ommadawn, kom särskilt att tänka på en
passage på den skivan, där det låter som han spelar på en kyrkorgel: det är i själva verket 40 överlagrade gitarrer...!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:25:54  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag hinner inte skriva så mycket just nu men det finns mycket om Mike Oldfield på Internet, få artister tycks ha så hängivna fans.

Några länkar i all hast.
http://www.toucansolutions.com/oldfield/mainpage.html
http://www.toucansolutions.com/oldfield/opinions.htm
http://tubular.net/

Amarok kom till efter att han frigjort sig från Richard Branson och Virgin (tror jag) och det är nog en reaktion på "poplåts-Oldfield", det är en rätt experimentell skiva och den kom verkligen som en frisk fläkt efter ett antal år med lite tråkiga skivor. Heavens Open är verkligen förfärlig! Islands är lite underskattad tycker jag, meningarna går isär om vad som är bäst men vi som är "hard core" listar alltid upp de tidiga instrumentala tor jag. Incantation är stundtals mycket vacker men den tycker jag är tråkig att lyssna igenom i sin helhet. Tubular Bells i ursprungsversion verkar kanske lite banal och gammaldags tekniskt sett men det finns en oerhörd känsla i den, den omarbetade versionen som kom härom året är nog bättre för nybörjaren.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:31:58  Show Profile Send alpinist a Private Message
Kom på ett hett tips:
Konsertfilmen med Tubular Bells II inspelad i Edinburgh är fantastisk! Kanonljud OCH bild, jättesnyggt filmat och regisserat.
Måste bli en pampig upplevelse för er med projektor och hemmabioanläggning...!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2005/12/21 :  20:23:06  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
håller med några av er att tublar bells 2 e hans bästa!!!!den plattan borde alla
få möjligheten att lyssna på den är SÅ bra,,,,,,,,,och härligt ljud !!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:12:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Konsertfilmen med Tubular Bells II inspelad i Edinburgh


Det är den med Tubular bells III,på andra sidan eller?

Premiärerna av respektive album,om jag inte e ute och reser nu

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/12/24 :  15:41:48  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Håller nog Tubular II som en av de bästa skivorna någonsin(altså inte bara bland Oldfields). Alla kategorier.
Nån som sett Mike live? Såg honom på Cirkus 99. Bland det bästa konserter jag varit på.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2005/12/24 15:42:23
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000