HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssnar du med höger eller vänster hjärnhalva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  03:41:39  Show Profile Send nin a Private Message
Måste rekommendera att läsa Oktobers nummer av Stereophile där Steve Guttenberg intervjuar 3st tjejer (damer) i denna mansdominerade hobby. Det är Roni D'Agostino från Krell, Kathy Gornik från Thiel och Karen Sumner från Transparent Audio.
Alla säger intressanta saker, men framförallt så tycker jag Karen säger en hel del tänkvärda saker om denna hobby. Som när Steve säger:

Steve-Hey, I'm an audiophile, and I take great pleasure in both music and sound. I believe that the audiophile lexicon - transparency, soundstage, etc - can raise the listener's awareness and musical satisfaction.

Karen -I disagree with you. I don't believe that soundstaging, for example, exists in real life the way we hear it in a two-channel audio system.

Steve -REALLY!!??

Karen -Really. We don't hear "soundstaging" at a live concert. You don't get pinpoint imaging in three-demensional space in a concert hall-that's a recording artifact, and terms like "soundstage" are musically irrelevant. In that way of thinking the recording has become the absolute sound, not the music.
Yes, the concepts are interesting from an intellectual standpoint, but those words fixate audiophiles on specific elements of sound, as opposed to the entire musical presentation. I think audiophile magazines have really done our industry a disservice by defining the High End in terms of a "sound" lexicon.
For the most part, the press seems to have missed the point - that the sound system's ability to reveal the finer musical details of the preformance, the sound of the instruments, the venue, are far more relevant to creating a fulfilling musical experience than analyzing specific sonic qualities.

....och senare i samma artikel:

Steve -That's good, because we need something to draw more folks to the high end, and communicating sound quality to the average music listener isn't easy.

Karen -Music listening is a right-brain phenomenon. The left side of the brain is the logical, more rational side, and so the analytical audiophile has a left-brain assessment of music.

...Och så säger hon såhär om deras egna tester:

Karen...-The engineering staff and I prefer to listen over the long term - no one can go for hours conducting A/B tests and make any real progress. We make a change and then live with it over a period of time, and then go back to the original cable. A/B tests nearly always lead you down the wrong path, because you invariably focus on a single or several specific elements of sound quality.

Tycker det hon säger är väldigt tänkvärt. För är verkligen vissa parametrar så viktiga att själva musiken blir lidande av det? Som i en annan tråd där en person sa att han hade en så analytisk anläggning att han knappt kunde slö lyssna på den. För mig så är det helt främmande. Jag säger inte att han har fel, eller att jag har rätt, men någonstans så måste ju musiken vara den som står först. Före alla mätningar, tester, och vissa parametrar. För hur bra är ett system som är så detaljrikt och analytiskt men förlorar själva musiken, och blir mest ljud istället?!

Man läser ju om folk som köpt dyrare och dyrare apparater i sina system för att i slutändan sälja allt för att köpa ett billigare system som inte ger samma kvalite på alla parametrar, men som spelar musik. Nu säger jag inte att alla dyra system inte låter som musik, eller att billigare gör det, såklart inte. För även att lyssna på musik på bästa sätt kostar, men tror att vissa märken/system sätter parametrar framför musiken. Men, det är kanske så att vissa föredrar att lyssna så!?

Så man kan ju undra varför vi debatterar "inspelning av sanning" och liknande när man INTE kan spela in verkligheten, och lika lite kan återspegla någon sanning i det. För allvarligt talat så färgar ALLA apparater och komponenter något och INGET är rätt eller fel, det är bara en frågan om smak. För ingen mätning i världen kan tala om vad jag känner när jag lyssnar på musik, lika gärna som att ingen test kan avgöra om jag passar ihop med tjej 1 eller tjej 2. Musik ÄR känslor, och som Karen sa så är det en höger hjärnhalva som tar till sig det, så den logiska vänstra halvan har inget med det att göra. Därför är, för mig, det enda som spelar någon roll hur man känner för musiken man spelar, inget annat.

Sedan så håller jag helt med henne om tester. Dom enda testerna som jag tycker är releventa (för mig iaf) är den på lång tid. För lever man med en produkt ett tag och sedan byter tillbaka så då hör man vad som var bättre/sämre. Att sitta och byta fram och tillbaka är inte musiklyssning och ger en dålig bild av hur en apparat/system återger musik, det blir bara ljud då, IMHO.

Sedan så var det detta med att audiofiler har böjt och vridigt saker så att man inte tycker det låter rätt i verkligheten på konsert! Man måste ju ha lite självdistans och tänka till att verkligheten ÄR verkligheten, och att säga att den inspelade musiken är mer verklig än verkligheten...ja, det faller ju på sin orimlighet. Sedan om man föredrar vissa parametrar i inspelad musik över verkligheten är en annan sak. Jag t ex, som många säker fattat nu, tycker LP skivan ger mig en mer verklig bild av musiken än CD. För den ger mig musik och passar dom preferenser jag har. Någon annan föredrar CD eller SACD, att det ger en mer verklig bild av musiken än något annat format. Det är ju trots allt en smaksak, lika mycket som att jag föredrar rörförstärkare framför transistor. Men tråkigt nog så måste man försvara sina åsikter med alla sorters mätningar, tester och dyl. Det har ju inget med känslor (= musik) att göra alls.

Oj, det blev långt detta, men jag tycker att det kan vara tänkvärt att tänka igenom VARFÖR man föredra en viss sak, om det handlar om musik, eller om det handlar om ljud.

Tack för mig

MVH

Mattias Karlsson

Edited by - nin on 2002/10/27 05:58:56

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/10/27 :  06:10:18  Show Profile Send markih a Private Message
Detta tycker jag var tänkvärt:

quote:
Originally posted by nin

Karen -I disagree with you. I don't believe that soundstaging, for example, exists in real life the way we hear it in a two-channel audio system.

Steve -REALLY!!??

Karen -Really. We don't hear "soundstaging" at a live concert. You don't get pinpoint imaging in three-demensional space in a concert hall-that's a recording artifact, and terms like "soundstage" are musically irrelevant. In that way of thinking the recording has become the absolute sound, not the music.
Yes, the concepts are interesting from an intellectual standpoint, but those words fixate audiophiles on specific elements of sound, as opposed to the entire musical presentation. I think audiophile magazines have really done our industry a disservice by defining the High End in terms of a "sound" lexicon.
For the most part, the press seems to have missed the point - that the sound system's ability to reveal the finer musical details of the preformance, the sound of the instruments, the venue, are far more relevant to creating a fulfilling musical experience than analyzing specific sonic qualities.

I övrigt håller jag inte med om en del av Nins slutsatser, men det har jag ju varit inne på förut så en längre utläggning hoppar jag över nu. Lite kort kan jag säga, att för mig personligen är valet av ett objektiva metodiker det som gör det möjligt att vid lyssning föra mig närmast musiken och därmed maximera den subjektiva upplevelsen. Detta då under goda förutsättningar.

Huruvida man använder höger eller vänster hjärnhalva vid evaluering av komponenter/anläggning är en viktig och intressant fråga. Jag har givetvis inget svar, men personligen tror jag att själva "upplevelsen" vid lyssning i viss mån beror på huruvida man för ögonblicket "befinner sig" mer i höger eller vänster hjärnhalva. Detta är på sätt och vis kärnfrågan; missar man subtila upplevelser om man använder den rationella delen av hjärnan? Ja, jag tror att det kan vara så.

Men det kan vara en risk att blanda ihop upplevelsen av musik, som i detta fall kan påverkas av om man befinner sig i höger eller vänster hjärnhalva, med faktiska förändringar i ljudet! Det senare påverkar det första, men gör inte misstaget att tro att det första påverkar det senare!!!
Jag tror att man måste lära sig att separera dessa delar. Upplevelsen är i mycket hög grad påverkad av tex; närvaro, avslappning, vakenhet etc, som enbart har med lyssnaren att göra. Min erfarenhet är att jag upplever samma musikstycke, avspelad via samma anläggning, väldigt olika ibland.

Mvh

markih

Edited by - markih on 2002/10/27 16:03:53
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/27 :  07:32:21  Show Profile Send Larsho a Private Message

I och för sig brukar jag lyssna med öronen !!!!!!
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/10/27 :  07:50:40  Show Profile Send KC a Private Message
Intressant...jag håller inte med om första delen, däremot andra delen är är precis så som jag känner det.

Jag tror man lurar sig till att tro att "soundstage" inte finns i verkligheten. När man sitter där, IRL, och lyssnar så kanske det inte uppfattas på samma vis, men det betyder inte att det inte finns där. Nu beror det kanske lite på exakt hur man definierar "soundstage", men nog kan jag höra, klart och tydligt, vart musikerna står på scenen. Tänk också på gamla klassiska kompositörerna som, under vissa perioder, hade orkestration som "specialitet", framför melodi, rythm, osv. Nu innebär orkestration mer
än bara detta, men placering av ljuden/instrumenten/musikerna i ljup och bredd på scenen var inte lämnat åt slumpen.

Punktformigheten är en annan sak, men i princip så tror jag det skulle gå att
frambringa om man byggde en koncertsal för det ändamålet och endast ett par personer.

Edited by - KC on 2002/10/27 07:51:54
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/27 :  11:24:15  Show Profile Send DHT a Private Message
Visst finns "soundstage" i verkligheten, då man lyssnar på en symfoniorkester t.ex. Annars skriver jag under på vad Karen (och nin) säger i inlägget. Jag tycker allt för många audiofiler verkar koncentrera sig på "ljud" i stället för att lyssna på den musikaliska helheten, hur väl anläggningen lyckas tillfredsställa lyssnaren och föra fram musikens budskap.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  11:29:23  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker alltid det är en massa tjafs om att audiofiler inte gillar musik och inte njuter av det utan bara är intresserade av prylarna och imponatorhifi

detta är något som för mig verkar helt otroligt visst det kanske finns några som gör så också men tveksamt om vi har någon på forumet jag håller med om sista delen som Karen sa där dock...
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/10/27 :  11:56:36  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

intressant artikel. Kan även rekommendera boken Mozarteffekten av Don Campbell som ger en mycket intressant inblick i tex. skillnaden mellan att höra och lyssna, samt hur musik/ljud egentligen påverkar oss.

Håller med Karen angående "soundstaging", eftersom den akustiska helhet som finns i en större sal under tex. en klassisk konsert är en helt annan än vad som kan förmedlas enbart via två högtalare.

mvh, robban

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/27 :  12:25:04  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tack Mattias!
Ett mycket bra inlägg tycker jag. Att musik är känslor är lätt att glömma bort. Det måste vara känslorna som ÄR verkligheten och det är dem vi vill återge. All musik bottnar väl i hur en individ uppfattar sin omvärld och situation dvs dennes känslor. Toner och melodier finns väl för att skapa en sinnesstämmning och instrumenten för att skapa melodier och toner. Alltså borde inte det relevanta vara att placera ut musiker och instrument utan att återge deras syfte!?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  13:45:44  Show Profile Send nin a Private Message
jag tycker alltid det är en massa tjafs om att audiofiler inte gillar musik och inte njuter av det utan bara är intresserade av prylarna och imponatorhifi

Ja, men det stämmer på många!! Finns alldelse för många audiofiler med svindyra stereo's och endast ett fåtals skivor. Och sedan så har man ju problemet med ljudkvalite. Tror det är ganska många tyvärr som köper musiken p g a ljudkvaliten. För ärligt, ska det behöva vara betyg på ljudkvaliten i hifi tidningar?? Visst, dom kan säga att ljudet stinker eller det låter kanon, eller jämföra olika pressningar, men annars så måste väl själva musiken var det ENDA som spelar in?!

Det måste vara känslorna som ÄR verkligheten och det är dem vi vill återge. All musik bottnar väl i hur en individ uppfattar sin omvärld och situation dvs dennes känslor. Toner och melodier finns väl för att skapa en sinnesstämmning och instrumenten för att skapa melodier och toner. Alltså borde inte det relevanta vara att placera ut musiker och instrument utan att återge deras syfte!?

Tackar! Ja, för jag kan njuta och få känslorusning när jag lyssnar på black metal medans någon annan tycker det låter skit och inte är musik. Och på samma sätt så kan jag lyssna på mina "ur-gamla" tekniker som rör och vinyl och det ger mig mer än CD och transistor. Men då plötsligt ska man mäta sina känslor!

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/27 :  14:19:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Stereophile hade en annan artikel för ett tag sedan, där någon sade dessa tänkvärda ord: 'jag vill inte höra var musikern är på scenen, jag vill höra varför han är på scenen.'

Är det inte skönt att den perfekta återgivningen inte finns, då skulle ju vår hobby inte existera längre?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  15:35:59  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Ja, men det stämmer på många!! Finns alldelse för många audiofiler med svindyra stereo's och endast ett fåtals skivor. Och sedan så har man ju problemet med ljudkvalite. Tror det är ganska många tyvärr som köper musiken p g a ljudkvaliten. För ärligt, ska det behöva vara betyg på ljudkvaliten i hifi tidningar?? Visst, dom kan säga att ljudet stinker eller det låter kanon, eller jämföra olika pressningar, men annars så måste väl själva musiken var det ENDA som spelar in?!

hmm det här fattar jag inte.. ungefär som att jag skulle säga "tyvärr är det alldeles för många som spelar golf" bara för att jag inte gillar det.
Om det finns folk som hellre köper delar till anläggningen istället för skivor gör det väl ingenting? dom tycker ju troligtvis att det är roligare att höra på kvalitén än på själva musiken annars hade dom väl inte gjort det?
då är det ju inte "tyvärr" för dom utan istället "hurra" att dom gör det dom gillar!

det är väl tyvärr så att man alldeles för lätt jämför andras upplevelser mot sina egna och när de inte stämmer överens måste såklart de andra ha fel...(alltså, alla som spelar golf har tråkigt på banan, de har bara inte insett det ännu..)

Edited by - norman on 2002/10/27 15:40:08
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:03:30  Show Profile Send nin a Private Message
Om det finns folk som hellre köper delar till anläggningen istället för skivor gör det väl ingenting? dom tycker ju troligtvis att det är roligare att höra på kvalitén än på själva musiken annars hade dom väl inte gjort det?
då är det ju inte "tyvärr" för dom utan istället "hurra" att dom gör det dom gillar!

Ja, och då har vi hamnat ifrån det vad musik är för mig iaf. Då är man teknisk intresserad och inte musikaliskt intresserad. Något för "mätnissarna"

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:30:28  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Ja, och då har vi hamnat ifrån det vad musik är för mig iaf. Då är man teknisk intresserad och inte musikaliskt intresserad. Något för "mätnissarna"

Långt ifrån vad DU tycker ja, där har man hela min poäng, folk tycker olika och man behöver inte tycka synd om eller beklaga sig för att det finns andra som har ett annat intresse än sig själv. Ser man på bilderna på många utav systemen folk har så är det nog inte bara musiken dom tycker är kul..

Själv tycker jag mycket om att lyssna på musik men vågar också erkänna att jag tycker det är kul med prylar.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:35:18  Show Profile Send ekman a Private Message
ni säger att det är många som har ett fåtal skivor och svindyr anläggning jag tror inte vi har en enda sån person på forumet så hur kan dom vara "många"?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:46:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad innebär "svindyr anläggning" och "fåtal skivor"???
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:47:35  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
ni säger att det är många som har ett fåtal skivor och svindyr anläggning jag tror inte vi har en enda sån person på forumet så hur kan dom vara "många"?"

Ja, hur får man ihop detta? Varför hittar folk på sådant? Jag tror att det kan vara för att det hos vissa anses lite moraliskt förkastligt att inte gilla musik eller att inte ha många skivor. Det är inte "fint" nog att bara vara hifi-intreserad utan man måste vara musilalisk också. Det verkar finnas något moraliskt upphöjt i att gilla musik. Då börjar spekulationer och med moralkakestuket som grund kan det tas fram i debatter och användas mot folk för att tala ner dom. Varför annars?

Jag tror som du ekman att den som inte även är skivintresserad bör vara ganska unik på detta forum.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:32:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag skulle tycka det var ganska coolt med en snubbe som hade värsta anläggningen enbart för att spela en enda skiva (hans favvo, de andra har han sålt för att få råd med 'det perfekta ljudet'). Bisarrt, men coolt. Inte min tekopp, men each to his own.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  19:36:50  Show Profile Send nin a Private Message
Nu kommer vi lite ifrån ämnet men...

Själv tycker jag mycket om att lyssna på musik men vågar också erkänna att jag tycker det är kul med prylar.

Jo, jag tycker såklart det är kul också med prylar. Men jag anser att jag vore en jävla idiot om jag köpte en stereo för 300 000kr och sedan hade 40-50 skivor till den. Men det är väl upp till var och än, jag tycker det är konstigt.

Vad innebär "svindyr anläggning" och "fåtal skivor"???

Tänker inte gå in med namn eller sånt men har bl a varit hemma hos en kille med en stereo för en bra bit över 100 000kr (wilson högtalare mm), inte mega mycket men klart över vanliga folk, och han hade väl runt 50-60 skivor. För mig så känns det som felpriotering.

Ja, hur får man ihop detta? Varför hittar folk på sådant?

Det är INTE påhittat...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:00:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har en rätt dyr anläggning, och "bara" ca. 150 cdskivor.
Om jag hade behållit alla skivor som jag köpt genom åren, så hade jag varit uppe i kanske det tiodubbla. Varför samla på skivor som man ändå aldrig spelar. Skivor som jag inte har spelat på länge och förmodligen aldrig kommer att spela mer säljer jag. Att äga en massa ointressanta skivor gör ingen mer musikintresserad. Men samlingen med för mig intressanta skivor växer stadigt med kanske ett tiotal per år. Och ett stort antal åker ut. Vissa skivor går inte att sälja, så dom kan jag skänka till någon som tycker att antalet skivor talar om hur mycket ens musikintresse är värt. Så att han kan känna sig ännu mer musikalisk

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:04:04  Show Profile Send nin a Private Message
Jorma, Ja, det är ett sätt. Nu vet jag inte om t ex den killen jag var hemma hos hade gjort samma sak. Själv så har jag mycket svårt att sälja någon skivan, fast jag inte lyssnat på den på flera år. Har gjort det innan och det slutar alltid med att någon gång så vill man lyssna på den.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/27 :  20:16:27  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har aldrig sålt några skivor, eller slängt för den delen... Men om jag har 50 skivor jag lyssnar mycket på eller 500 jag lyssnar väldigt sällan på gör mig väl inte mindre resp. mer musikintresserad för det...???

Jag förstår nog inte riktigt var ni är ute och far efter....
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/10/27 :  21:52:19  Show Profile Send Bland a Private Message
Originally posted by nin[/i]

Jag kan inte säga det bättre. Karen har helt rätt.

Sedan så var det detta med att audiofiler har böjt och vridigt saker så att man inte tycker det låter rätt i verkligheten på konsert! Man måste ju ha lite självdistans och tänka till att verkligheten ÄR verkligheten, och att säga att den inspelade musiken är mer verklig än verkligheten...ja, det faller ju på sin orimlighet. [/quote]

Uppmaning; Gå på konserter. Vilka som helst. Musiken finns där ute..

Tack nin, intressant läsning
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:07:17  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Bland

Originally posted by nin[/i]

Jag kan inte säga det bättre. Karen har helt rätt.

Sedan så var det detta med att audiofiler har böjt och vridigt saker så att man inte tycker det låter rätt i verkligheten på konsert! Man måste ju ha lite självdistans och tänka till att verkligheten ÄR verkligheten, och att säga att den inspelade musiken är mer verklig än verkligheten...ja, det faller ju på sin orimlighet.

Uppmaning; Gå på konserter. Vilka som helst. Musiken finns där ute..

Tack nin, intressant läsning
[/quote]

Säger det igen, hjärnhalvor eller inte, jag lyssnar
fortfarande med mina öron !!!!!!!!!!!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:25:06  Show Profile Send nin a Private Message
Pjotre, ja det är sant. Hellre färre men bra skivor än många och dåliga. Men det jag ville få fram var väl att det finns folk som är mer intresserade av själva tekniken än själva musiken. Helt upp till dom, men jag är här för musikens skull, tekniken är bara där för att förmedla den.

Tackar Bland
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:26:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Pjotre, ja det är sant. Hellre färre men bra skivor än många och dåliga. Men det jag ville få fram var väl att det finns folk som är mer intresserade av själva tekniken än själva musiken. Helt upp till dom, men jag är här för musikens skull, tekniken är bara där för att förmedla den.

Tackar Bland

Om man inte köper många skivor, hur ska man då veta om de är dåliga ????

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/27 :  23:36:22  Show Profile Send ekman a Private Message
så NIN känner en människa som bara har 50skivor och dyr anläggning men du och många med dig påstår att det är många som har det så och att vi hifi-intresserade skiter i musiken i princip

jag fattar inte riktigt hur man tänker för att få ihop den ekvationen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000